Gå til innhold
Arkivverket

[#42863] Ole/Ola Olsen f. 1776 i Venneslatraktene. Hvem var foreldrene?


Gjest Inger Hærås
 Del

Recommended Posts

Gjest Inger Hærås

Ole/Ola Olsen, født 1776. Giftet seg 22.05.1800 med Gunvor Jensdatter Liene, Vennesla. Hun var født 1778 og døde 1835. I vielsesprotokollen står Saven oppgitt som hans bosted. De hadde en sønn som også het Ole Olsen, f. 1818. Bodde på Abelvolden/Abåll. Prøver å finne hvem foreldrene til Ole 1776 var. Min tremenning i USA som søker disse tror det kan være Ole Olsen Sandrib 1735 og Gunhild Gunnusdatter, Haarestad, eller Ole Christensen og Ingeborg Ommundsdatter, Vennesla/Øvrebø. I folketellinga 1801 står imidlertid Ole Olsen oppført som ugift, boende sammen med far, Ole Christensen. Vil bli svært takknemlig for svar hvis noen vet noe aom disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Ifølge Stein Tveite's bok Vennelag Gard og Ætt ble Gunvor Jensdatter født 1778 gift med Ola Olson Saga i 1800. Gunvor var datter av Jens Anderson og Guri Salvesdatter. Foreldrene var bosatt på husmannsplassen 'Liane' på gården Vennesla i Vennesla. Jeg finner desverre ikke Ola Olson født 1776 nevnt under Saga, men det er mange husmannsplasser under Saga så jeg kan lett ha oversett dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Fant Gunnvor Jensdatter Liane f.1778 gift i 1800 med Ola Olson Saga i Venneslasoga side 527 Hun var datter til Jens Anderson Liane og Guri Salvesdatter Tortveit (Iveland). Har foreløpig ikke klart å finne Ola f.1776 på Saga. Så godt mulig foreldrene kom fra et annet sted enn SagaIngrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

I samme bygdebok side 434 på husmannsplassen Åbållsvollen under Vigeland finner vi at i 1803 var Ola Olsen født 1776 g.m Gunvor Jensdtr. f. 1778 bruker av plassen. Han var sagmester ved sagene som i den tiden var i drift ved Hunsfoss. Vi kan videre lese at han tidligere hadde bodd i Eikebakken. Ekteparet hadde 8 barn hvorav 3 levde opp. Sønnen Ola overtok plasses i 1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Under Eigebakken side 420 er Ola Olson og kona nevnt som beboere i 1801. Men det fremkommer heller ikke her hvem som er hans foreldre. Vil neste foreslå at du undersøker dåpsprotokollene for Oddernes for det aktuelle tidsrom.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Så litt spekulasjoner: Hans Olson Sandrib g.m Ingeborg Torkelsdtr. Vigeland druknet i Otra i 1829 (rf. Venneslaboka). Hans Olson var bruker av Eigebakken allerede fra 1792. Fra Vennesla boka kan det leses at Ola Olson Åbållvollen var innvolvert i å hjelpe barna til Hans etter hans tragiske ulykke. Hans Olson Snadrib var sønnen til Hans Aanonsen Skarpengland og Aase Tolleisdatter Sandrib. Kan grunnen til at Ola Olson's hjelp være at de var brødre ??.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Dette gikk litt fort: Hans Olson født 1762 er sønn av Olav Hansson Sandrib gift i 1755 med Borghild Gunnusdtr. Haaresland (idag Horrisland). Hans Aanonsen og Aase Tolleisdtr. er foreldre til Olav Hanson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Øvrebøsoga side 471: Olav Hansson Sandrib gift 1755 med Borghild Gunnusdatter Haaresland Barn: Aase 1755 Gunnu 1758 Hans 1762 gift i 1792 med Ingeborg Torkelsdatter Vigeland Tone 1772 Ingrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Etter det jeg forstår Ingrid, så har Olav Hanson og Borghild flere barn enn de som er ført under Sandrib i Øvrebøboka, men at disse kan være ført under Frustøl (Finsland eller Hægeland). Disse bygdebøkene har jeg ikke tilgang på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Dersom mine spekulasjoner er riktige, forteller Øvrebøboka at Ola Olson blir født samme år som moren dør. Faren giftet seg på nytt i 1778 med Ingeborg Olsdatter Rannestad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Siste setning på samme side: Olav må ha flytta til Kristiansand. Etter panteboka 'sel Olav Hansson Sandrib, Kristiansand odelsgodset 1/2 hud i Frustøl 1783 for 459 rd.' til Torjus Larsson Tjomsås

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Fjeldsgård

For å gi noen antydninger:Det finnes i 1624 og 1647 en Tolle Sanrep som har 1 hud i Drivenes i Vennesla og 3 gsk (3/4 hud) i Skaareland i Hægeland.I 1647 har han i tillegg 1 gsk i Sandrep som Even Drivenes har 3 gsk i.I 1624 eier Tarald Gulovsson Vestre Ellesi/Hogganvig 3 gsk i Sandrep.Åse Tolleisdotter kan være oldebarn og det kan muligens finnes forbindelser på nevnte gårder

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hærås

Tusen takk til dere som har engasjert dere. Jeg er imponert, og veldig takknemlig! Ser til min forferdelse at jeg har tatt feil av navnet til Gunhild Gunnusdatter. Skal være Borghild G. Unnskyld! Jeg har tidligere vært på biblioteket og skrevet av fra Øvrebøboka. Jon Åsen 1951: 'Barn til Olav Hanson og Borghild Gunnusdatter: Aase,f. 1755 g. 1779 med Jon S Nomeland. Gunnu, f. 1758, Randi, f. 1762, Ommund, f. 1769, Knut, f. 1775. Hans, f. 1762 g. 1792 med Ingeborg Torkelsdatter Vigeland. Tone, f. 1772, g. 1800 med Salve Knutson Haaresland. De ugifte barna har trolig flyttet med sin far til Kr.sand da han solgte Frustøl i 1783. Olav giftet seg igjen 1778 med Ingeborg Olsdatter Rannestad.'Her står 7 barn, mens du Ingrid Askedal sier at Hægelandsboka forteller at de hadde 8 barn. Og du Svein Arne Opdal sier at Ola Olsen kan være født samme år som mora dør (?). Jeg synes at spekulasjonen om brødr. Hans/Ola er veldig interessant. Dersom Ola er det 8. barn i denne familien tror jeg saken må være løst. Håper å finne ut av det. Jeg har lett i kirkebok for Øvrebø og der bare funnet 1 Ola døpt i 1776. Sønn til Ole Christensen, men tror ikke det kan være han siden Ole C. bor sammen med sin ugifte sønn, Ole i 1801 tellinga. Også sett i k.b. for Oddernes uten å ha funnet noe. Men Olav Hanson må jo ha flyttet til Frustøl engang, siden det var denne gården han solgte da han flyttet til Kr.sand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingrid Askedal

Hægelandsboka side 52:Inger Olsdatter Frustøl gift i 1777 med Anders Larsson Reiersdal. De tok over gården i 1781. Året etter makeskifta Anders gård med Olav Hansson Sandrib. Anders fekk 2 1/2 gsk. i Sandrib og gav 25 rd. i mellomlag - Se SandribIngrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Når Olav Hansson giftet seg på nytt i 1778 skal det sannsynligvis finnes et skifte etter første kona. Et slikt skifte vil kunne gi innformasjon om eventuelle barn. Du kan legge inn en forespørsel om skiftet i arkivforum.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Beklager Inger, men ingenting i skiftet tyder vel på at din Ole Olsen har noen tilknytning til Sandrib i Øvrebø. Jeg ser fra vielsesprotokollen at ved Ole og Gunvor's giftemål står Gunnu Gunnufsen og Ole Gunvaldsen Saven oppført som cautionister (forlovere ?). Kanskje disse kan være en ledetråd ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inger Hærås

Tusen takk, Svein Arne. Jeg setter utrolig stor pris på at du bruker av tid og krefter på å finne ut av, og svare på dette. Det var jo trist at ikke Ole var det yngste barnet:) Jeg har tidligere prøvd å finne ut mer om forloverne, uten å ha lykkes så langt. Får prøve å fortsette på den veien. Men igjen, hjertelig takk! Hilsen Inger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 4 uker senere...
Gjest Svein Arne Opdal

Mandal skifteprotokoll nr. 13a folio 299b gjelder skifte på Sagen i Vennesla den 09.08.1802 etter avdøde Maren Olsdatter gift med Ole Andersen. Skiftet forteller at avdødes mor er Magnhild Andersdtr. enke etter Torgjus Olsen. Videre nevner skiftet følgende barn av avdøde: Anders, myndig - Ole, myndig - Gunvor g.m. Gunnu Gundersen Kvarstein.Kan dette være din Ole Olsen Saga som gifter seg med Gunvor Jensdtr. Liene ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.