Gå til innhold
Arkivverket

[#42864] Wulfsborg, Ytre Sandsvær - Kittel Johnsen født 1829 i Hitterdal.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

I FT for Ytre Sandsvær 1865 finnes Kittel Johnsen med kone Anne Olsdatter født 1826 - begge fra Hitterdal. Kjenner noen denne familien, og om det her dreier seg om Hitterdal i S. Trøndelag eller er det et sted med samme navn i Buskerud?Mener å ha funnet Kittel i FT 1900 som enkemann under Nordlien i Ytre Sandsvær, fødested Lilleherred.....Har funnet sønnen John Kittelsen i skannede kirkebøker - født 7 jul, døpt 26/7 1857 i Langerudåsen. Faddere Johannes Bringsrud, Johanne Gutormsdatter Vanelien(?), Thor Hanse Jørgensen Kløvstad Johannes Werket(?) og Ole Andersen Langrud.Vet noen hvor det ble av sønnen, John? Finnes det bygdebøker som omhandler Wulfsborg?Søker en John (Johan) født rundt 1856 i Sandsvær som emigrerte til USA rundt 1880 og kalte seg Bringsrud. Finner ham ikke i emigrantlistene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

For det første så handler det nok om Hitterdal/Heddal i Telemark. Du finner nok ikke navnet Hitterdal i Telemark på noe kart da dette er det gamle navnet på Heddal.Usikre opplysninger, og det er ikke helt sikkert at gjelder de personene du spør etter. Det finnes bygdebøker for Sandsvær, og kanskje også for Hitterdal.Her er et usikkert funn på FS: Kittel Johansen gift 6/12 1855 Heddal med Anne Olsdt.Kittel f. 1826/32 Fosse i Sauland TE (iflg 1865 ca. 1828/9) far Johan(n)es Halvorsen.Anne f 15/16 nov. 1824 Moen i Heddal, foreldre Ole Nilsen og Solveig Johannesen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Carsten Schanche

Hei GuroFra Hitterdalsboka s. 155 under Rinde finner jeg Johannes Halvorsen og Thone Haraldsdtr. som hadde 10 barn og deriblandt ei datter Søveig f. 1783 døde 13-3-1854 gift 27-10-1803 med Ole Nilsen Moen u/Hellem, døpt 2.Søn. i faste 1767, døde på Moen 3-9-1853.De hadde 8 barn og deres sistefødte var Anne f. 16-11-1824, gift 6-12-1855 med Kittil Johannessen Fosse av Sauland, 24 år gml. sønn av Johannes Halvorsen Fosse.Foreldrene til Søveig [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=186&filnamn=f10823&gardpostnr=20&personpostnr=614&merk=614#ovre>LenkeForeldrene til Kittil

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, trolig er det Wulfsberg og ikke 'borg', det her er snakk om. (N: ikke samme familie som Niels og Jacob Wulfsberg m.fl. fra Drammen, Oslo m.m.) Ta en titt i 'Langs Laagen' og andre bøker/tidsskift vedr. Kongsberg. Du finner 8 av dem i Sandsvær i 1900-tellingen.vennlig hilsen Astrid K. Natvig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Ifølge dødsfallmelding fra lensmann i Ytre Sandsvær dør Kittil Johnsen, født i Lilleherred i 1829 på Meskestad 29/12 1925. Han etterlater 1.sønn John Kittilsen Øienmoen, Kongsberg og 3 døtreKristine på Sommestad, Trine på Meskestad og Olava i Ramnes pr Tønsberg samt et barnebarn, 12 år gammel i Ramnes.Kittil og John er omtalt flere steder i Sandsværs historie. Bl. a bind IV side 169,Wulfsberg, side 41, Sunne u/Vettestad og side 379 Øienmoen.John flytter ca 1905 til Kongsberg, der han iflg. bygdeboken dør i 1930.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk til alle for hjelpen. Det var i grunn 'et skudd i blinde' iom at en av Johns fadder het Bringsrud - kunne det tenkes at det var rette mann som tok dette navnet og emigrerte til USA. Men i innlegg 8 fikk jeg avkreftet denne teorien. Jeg legger inn et nytt innlegg med den informasjonen jeg har fått fra slekt i USA som søker slekt av John Bringsrud - inngiftet i slekten. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Atle - som du sikkert skjønner så forsøker jeg å gå videre på ditt svar i 41779 (11).Videre har jeg kommet meg et skritt videre med Anne Knutsdatter Sørensplass (ditt innlegg 12 i samme). Fant henne i kib for Flesberg født 30 apr og døpt 19 mai 1834 med foreldre Knut Sørensen og Anne Juulsdatter. FT 1865 sier at Knut er født i Flesberg 1812 og Anne Juulsdatter samme sted i 1799 - og her er de selveiere i Berg nedre. Finner ikke Anne Juulsdatter i 1801, så fødselsår kan være feil - det står også Guulsdatter iso Juulsdatter i FT.Hvis du skulle ha Flesberg boken som omhandler Berg nedre - kunne du være så snill å se om det står noe om deres opphav der? (Datter Anne Knutsdatter døde i Berg nedre i 1912). Tusen takk Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.