Gå til innhold
Arkivverket

[#42865] Hjelp til tyding


Gjest Lars Ove Wangensteen
 Del

Recommended Posts

Gjest Lars Ove Wangensteen

HeiJeg ser og jeg ser, men jeg klarer ikke helt å lese hva det står i kolonne 3 her. Noen som kan hjelpe? (kirkeboken var veldig slitt)Mvh Lars Ove

bilete1393.jpg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Det med kolonner kan misforståes kanskje, men det er navnene til brudeparets fedre jeg er interessert iMvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Andre Nygård

Kan det stå Hans Anders. Merchoug(eller Herchoug) og Paul Christiansen ibid.?Stedsnavnet/etternavnet er jeg litt usikker på.MVH Rune Andre

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Jfr uoverensstemmelsen mellom brudens farsnavn og farens fornavn (innlegg 3): Hvilket år er kirkeboka fra? Jeg mistenker at dette er et kirkebokskjema som ikke har noen kolonne for fedrenes navn, men at overskriften i kolonne tre er 'Hvem Forloverne'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei Lars, Rune:Dette er en vielese i Ringsaker 16/11-1820, og det er en gård som heter Hershoug i Ringsaker, så det stemmer nok. Finner brudgommen (Hans Hansen) på gården i 1801 som 'fattig lægd'. Kanskje foreldrene er døde? LenkeKristian:Ja kanskje det? Jeg så faktisk ikke hva som sto øverst i kirkeboken, men av gammel vane trodde jeg det var fedrene som stod der. Dette kan jeg sjekke i morgen.Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thor Bøhmer

Nei, mine fiskeøyne klarer ikke den. Jeg velger like vel å nevne noen navn som kan passe inn i sammenhengen, men disse levde tidligere. Navnet Paul kjent fra Hersau - eller Pål Jeg har notert paret Hans Andersen Skredshol og Mari Paulsdatter Hersau. Disse levet imidlertid noen tiår tidligere. Deres datter, Agnete Hansdatter f 1798 ble gardkjærring på Hersau, gift med Simen Iversen Fliflet (Smestad). Det betyr vel at Agnete var enebarn?Jeg vil tro at Mari Paulsdatter er datter av Paul Kristensen. Ellers var også Pål el Paul Doglo bruker på Hersau. Han var f 1714. Død 1778?Men jeg ser at Hans Andersen er nevnt. Det betyr vel at han var forlover eller kausjonist?Jeg har notere en Paul Kristensen f på Myr på Nes som bruker på Hersau, men han var f 1750 dersom jeg har notert riktig. Han giftet seg med enka på Hersau. Om Paul K hadde flere barn vet jeg ikke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.