Gå til innhold
Arkivverket

[#42867] Elling Ellingson og Ragnhild Hansdtr. frå Sogn?


Gjest Torbjørn Hillersøy
 Del

Recommended Posts

Gjest Torbjørn Hillersøy

Elling Ellingson og Ragnhild Hansdtr. (Monsdtr.?) kom til Batalden i Kinn pr.gj. i 1793. Dette var 2. ekteskapet til Ragnhild. Ho var gift med ein Ole (Olav?) i 1. ekteskapet. Med Ole hadde ho sønene Ole (Olav?) (f. ca 1773 +1797) og Mons (f. ca 1778). Mons gifte seg til Apalset i Naustdal.Dei budde ei (kort) tid på Nekkøya i Kinn pr.gj., men dei kom svært truleg frå eit anna pr.gj.. Ser at Elling (Erling) er eit vanleg navn i deler av Sogn på den tida. Elling og Ragnhild var begge f. ca 1747 iflg. FT 1801. Gift ca 1783. Dei fekk 4 born, to av dei fødde i Kinn pr.gj..Er det nokon som kan hjelpe meg med denne?Helsing Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hei Torbjørn,Har skummet ættebok for Kyrkjebø, der er jo mange Elling og Ragnhild, men det er kun 'et mulig treff'; en Elling Larsson Vadheim f 1707 og Lukris Danielsdtr Frivik f 1718, gift i 1741, utflyttet, men det står ikke til hvor. Barnas navn er ikke nevnt, men han kan selvsagt være Ellings far.Lukris eldste søster, Sigrid, er min formor.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Takk for svar, Arnfrid!Det kan jo tenkes at Elling og Lukris fikk en sønn Lars og/eller Daniel som man kan lete etter i FT 1801. Kanskje også Lukris levde da.Vennlig hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Det er mulig jeg var litt rask (så ikke at hun var nevnt Rannei i 1801, så jeg leitet kun etter Ragnhilder sist), en Rannei Hansdtr Berge f 1753, datter av Hans Knutsson Berge Ø. og Marta Johannesdtr Berge, fikk først et uekte barn, Knut f 1774, med Erik Gauteson (innflytter) på Ljotebø, deretter ble hun gift med Ola A. Nesse på Kvamsøy. Levde 1790. Kan det være henne?Dette iflg ættebok for Kyrkjebø s 218, 220, 259, 270.Hans Knutsson var forresten sønn av Knut Drabitius.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Det er en liten nøtt, dette! Elling og Ragnhild kan sikkert komme fra hele S. & Fj.; Elling er brukt i Nordfjord fleire plasser også, ser eg! Det er litt av en jobb å lete seg igjennom alle scanna kirkebøkene for det aktuelle tidsrommet også! :)Hilsen Torbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Bør kanskje gjøre oppmerksom på navna til Elling og Ragnhilds barn; Martin, Mats og Berta. Hva het det fjerde barnet? Oppkallingsreglene gjaldt vel i Kinn også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tok et felles søk på Martin og Mats/Mads/Matz i 1801. Det er kun i et prestegjeld begge disse navna forekommer samtidig, nemlig i Kinn; Martin (34) og Mats (41). Mats brukes forøvrig i mange kommuner i fylket, mens Martin kun finnes i tillegg i Eid (8) og Jostedal (1). Berta (ulike varianter): kun 2 i Kinn, flest i Luster, Sogndal og Selø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Takk for tipset!Ja, oppkallingsreglane gjaldt nok i Kinn også! Eldste son til Elling og Ragnhild var Rasmus (1783-1797). Dvs. at far til Elling kanskje heitte Elling Rasmusson, eller far til Ragnhild heitte Hans Rasmusson (eller Mons Rasmusson).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Hvis Rasmus var eldst og Martin nesteldst (forutsatt at det ikke var flere barn, døde el levende), var vel Ellings far, Elling, en Rasmusson og Ragnhilds far, Hans (Johannes/Jens)/Mons, en Martinsson.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Da har vi disse i 1701Elling Rasmusen 70 o Brynnestad Olden Indvig Rasmus Ellingsen* 26 s udenl. Brynnestad Olden Indvig Hans Ellingsen* 16 s hieme Brynnestad Olden Indvig Olle Ellingsen* 11 s hieme Brynnestad Olden Indvig og Elling Rasmusen 36 o Bache Horningdals Eids Rasmus Ellingsen* 7 s hieme Bache Horningdals Eids Arne Ellingsen* 2 s hieme Bache Horningdals EidsVerre er det å finne noen som passer som Ragnhilds far og bestefar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Mathias her kan passe i alder til Hans/Johannes far, altså Ragnhilds farfar;Johannes Matiesøn 54 o Kleppe og Bache Nøsdal Førde Mattias Johannesøn* 10 s Kleppe og Bache Nøsdal Førde Peder Johannesøn* 2 s Kleppe og Bache Nøsdal Førde

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars E. Øyane (Luster kommune)

Vedrørande innlegg #8:Namnet Martin finst i Jostedalen i 1801, men bæraren av namnet var innflyttar frå Skjåk i Gudbrandsdalen!Med venleg helsing,Lars E. Øyane

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anders J. Moen

I folketellingen for 1801 er nevnt Elling Ellingson og Randi!! Hansdatter.Jeg finner et par Elling Ellingson og Randi Hansdatter gift i Ørskog, Møre og Romsdal 25.01.1784.Dette paret har en sønn Martin Severin døpt 16.01.1785, også i Ørskog.Datteren Berte Elen Oline døpt 08.05.1789 i Kinn.Sønnen Mads døpt 22.03.1795 i Kinn.I første ekteskap har Randi Hansdtr. sønnen Mons Olson døpt 07.11.1778 i Ørskog. Faren var Ole Olson. Her er moren kalt Randi Monsdtr.Kort sagt: Jeg tror du må til Ørskog, Torbjørn!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torbjørn Hillersøy

Ja, det ser verkeleg slik ut! Skulle eg altså få ei løysing på denne gåta!! Dette forumet er gull verdt!Kona til Elling er nevnt Randi og Ragnhlid om ein annan i KB i Kinn, med både Hansdtr. og Monsdtr. som fars fornavn!Hjertelig takk, Anders!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.