Gå til innhold
Arkivverket

[#42870] Prost Engelhart


Gjest Frode Myrheim
 Del

Recommended Posts

Gjest Frode Myrheim

Nei det har eg ikkje. Årsaken til at eg spør er at ein eg har i ekstraskatten frå 1762 for Elverum, ved namn Peter Abraham Alefelt, i av- og tilgangslista for 1763 er nemnt å ha flytta frå Elverum og åt prost Engelhart. Prost Englehart kan i og for seg ha budd kor som helst innanfor Noreg.Frode

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det finnes flere Engelhart. Bl.a. Bastian s. 456a, Andreas s.512a, Anders s.455 og Hans s.285a. Kanskje Eilert s.456aJeg tror du får lete blant Web-bøkene her på (forsiden til) DA.Ta først bok nr. 97, eller omtrent det nr. som er Geistligheten i Troms. I den finnes navneregister og det gjelder både for Trondheim og Tromsø prestehistorier.Der står det mange Engelhart oppført med s.nr. og a eller b. a = Trondheimsboka (som er bok nr. noen og tredve)Jeg tror det ihvertfall var 4 stk.(uthevet nr.), men det er flere navn som vel muligens var barn av disse.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Engelhardt Henning Prest og misjonær 1757 1791(Kilde: Kunnskapsforlaget) Engelhardt, Henning Munch 1757-91, født i Rendalen, norsk prest, naturforsker og misjonær. Etter teologisk embetseksamen ved universitetet i København ... Kilde: Store norske leksikon

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Rostrup

Etter prost Schiørns omfattende oversikter 'Den norske Kirkes Embeder og Præster 1700-1900' (SAO), finnes det ingen prost ved navn Engelhart i Norge i 1763. Det er ellers bare to sogneprester med dette navnet i det året: Nikolai Hansen Engelhart i Oddernes 1761-1763 og Bastian Stabell Engelhart i Rendalen 1750-1766. Det er vel ikke utenkelig at en av dem kan ha vært konstituert prost eller viseprost på det aktuelle tidpunktet. Ettersom utgangspunktet var Elverum, er vel Rendalen det mest logiske sted å lete først.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

I flg. foran nevnte bok: Bastian (død 1774) ble viseprovst over Østerdalens provsti en gang i tidsrommet 1750-66. 1766 sogneprest Bragernes, men byttet i 1769 til Froen i Gudbrandsdal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.