Gå til innhold
Arkivverket

[#42875] Stedsnavn i Skedsmo Sogn på 1700-tallet


Gjest Kristin Berthelsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Kristin Berthelsen

En av mine aner, Elling Pedersen bodde iflg en familiebibel i/på Røiem i Skedsmo Sogn. År ca 1757Jeg kan ikke finne ut noe om denne gården eller stedet....og skulle noen vite mer om ham tar jeg gjerne imot opplysningerTakknemlig for hjelp.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Navnet Røyem/Røiem dukker opp i Christiania og Bragernes enkelte ganger på 1700-tallet, første gang (så langt jeg vet) gjennom Niels Thyrholms 3. ekteskap 11.01.1707 med en Boel Sophia Røyem.Jeg har ikke funnet hvor noen av Røyem'ene kommer fra.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristin Berthelsen

Takk for svar!Det kan jo være Ryen. Jeg har kun en avskrift fra selve familiebibelen, så navnet kan godt være feil tydet. Var Ryen en gård på den tiden?Elling's sønn Peder skal være født her 6.januar 1757. Kanskje det finnes kirkebøker så langt tilbake på Riksarkivet.Geir: Om noen av mine 'Røiemer' har forbindelse med Christiania og Bragernes vet jeg ikke, men håper at jeg kan klare å finne ut mer om dette.Mvh Kristin

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvag Berntsen

Til Kristian, det kan det godt være en forbindelse til fogden og i så fall skal vi jo til Danmark for å finne navnets opprinnelse. Absolutt verdt et forsøk å kikke nærmere på. Det lille jeg vet om ham er omtrent det som står i Weidlings 'Eneveldets menn i Norge'.Og om Kristin finner en forbindelse til Christiania/Bragernes (f.eks. i et skifte), ville det vært fint å høre om dette.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.