Gå til innhold
Arkivverket

[#42881] Kristiansund FT 1900: Anne Walset, født 1862 i Oppdal. Opprinnelse,


Gjest Astrid Ryen
 Del

Recommended Posts

Gjest Astrid Ryen

Anne Walset født 1862 i Oppdal, gift med Erik Walset, er å finne her i folketellingen 1900: LenkeErik Walsets opprinnelse kjenner jeg noe til, men er usikker på hvem Anne (Anna) var. Jeg finner i digitaliserte KB for Oppdal en Anna Nielsdatter Holm født 30/9 - 1861 som i 1865 flyttet til Kristiansund sammen med foreldrene og et par søsken. I FT 1865 er de å finne i Øwre Gade i Kristiansund:Niels Andreas Holm 38, garversvend, født i TrondheimMarit Jonsdatter, 28 født i OppdalBarn: Marit 7, ANNA 4 og Gunelia 1, alle født i Oppdal.Niels Andreas Holm flyttet fra Trondheim til Oppdal i 1857 og ble 28/12 samme år gift med Marit Jonsdatter Størvold (Styrvold). Det ser ut til familien senere flyttet tilbake til Oppdal. Marit Jonsdatter født 1836 på Styrvold døde på Bredstigen i 1908.Det jeg trenger, er å få vite om Anne Walset i Kristiansund er identisk med Anna Nielsdatter Holm eller ikke, i så fall hvem hun var. Erik og Anne Walset giftet seg ikke i Oppdal, men sannsynligvis i Kr. sund like før midten av 1880-tallet.Erik Walset var sønn av Lars Andersen Virum og Guro Eriksdatter Valset, og flyttet til Kr.sund i 1879 ifølge bygdebok for Sunndal.Kunne noen med tilgang til kirkebøker for Kr.sund hjelpe? På forhånd takk!Mvh Astrid Ryen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.