Gå til innhold
Arkivverket

[#42882] Sandsvær - Johan/John kalte seg Bringsrud i USA skal være født 20 sep 1856.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Hjelper slekt i USA å finne aner i Norge.I innlegg 41779 (11) fikk jeg vite at Kari Gudbrandsdatter Rud født 1866 i Flesberg giftet seg med Johan Bringsrud fra Sandsvær.I brevet jeg har fått fra USA står det følgende:John Bringsrud er født eller bodde en stund i Oslo/Akershus før han kom til USA. Han hadde også et par brødre som emigrerte. John emigrerte rundt 1880. Han har fortalt at han hadde en slektning som satt i regjeringen, medlem av kommunistpartiet(?). Han døde 3 aug 1914 i Cedar City, Utah. Fikk en lungesykdom etter å ha arbeidet i jerngruvene der.Skulle gjerne ha hjelp med å finne ut mer om ham. Har trålet FT, emigrantlister, skannede kirkebøker uten hell.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

I og med at han kalte seg Bringsrud så er han antagelig fra Kongsberg eller som du skriver selv, Sandsvær som var nabo-sognet til Kongsberg. (Ligger rett sør for Kongsberg).Jeg jobber akkurat nå med en del av min kones slekt som også het Bringsrud. Så jeg skal sjekke litt for deg.Mvh Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Tusen takk, Ole-Bjørn. Hadde vært så mye enklere om jeg hadde visst hans patronomykon. At han tok Bringsrud-navnet må jo bety at han har hatt noen form for forbindelse til en gård/plass med dette navnet? Setter pris på hjelpen, jeg er svært lite kjent i området. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Jeg skal en tur på SAK (Statsarkivet i Kongsberg) i morgen, så da kan jeg sjekke giftermålet mellom Kari og Joh(a)n i Flesberg, siden disse ikke ligger ute som scanna enda.Så i morgen kan jeg fortelle hva jeg har funnet ut.Mvh Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk igjen, Ole-Bjørn. Ingen vet ikke om de giftet seg i Norge eller USA - men hvis det er riktig at han dro rundt 1880, noe jeg heller ikke er sikkert på - så var Kari 14 år. Hun kan ikke ha giftet seg før 1884 -da var hun 18 år. Så hvis du hadde giddet å sjekke rundet det årstallet - ville jeg sette pris på det. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

HeiI Flesberg finner du Ruud-gårdene her Lenke. Her kan også Kari muligens være født i 1866.Ikke langt unna finner du gårdsnavnet Bringsrud i kommunen Nore. Mulig forbindelse her?Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Dette føler jeg er riktig. Tusen takk, Kolbjørn. At det står at han var fra Sandsvær i bygdebok for Flesberg kan jo være feil. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Det var en hel masse Bringsrud(er) som kom fra Sandsvær til Kongsberg på slutten av 1800-tallet. Uten at jeg er helt sikker, så var det en gård i Sandsvær som het Bringsrud også. Der bodde folk fra som flyttet fra gården Bringsrud i Rollag.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

En annen ting å ta i betraktning, er at han jobbet i jerngruver i Cedar City. Det tar jeg som et tegn på at han antagelig kommer fra et sted hvor det har vært gruvedrift, og her kommer Kongsberg/Flesber inn i bildet i aller høyeste grad pga sølvgruvene. Og Bringsrud-familien som jeg jobber med, har vært gruvearbeidere i alle de ledd jeg har funnet ut av.Mvh Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk Ole-Bjørn. Jeg har akkurat sjekket døpte i Nore i skannede kib i det aktuelle tidsrom, finner ingen John eller Johan døpt der. Setter pris på om du fortsetter med å se om det er noen forbindelse til din kones Bringsrudslekt. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Ole-Bjørn. Jeg har funnet en mulig kandidat i FT 1865 under Braaten (plads) i Flesberg. Han heter Johan Jonsen født i 1856 i Sandsvær. Broren er gruvearbeider, de må ha flyttet frem og tilbake mellom Sandsvær og Flesberg. Faren er fra Flesberg, moren fra Sandsvær, Johan er født i Sandvær som sagt, søsken på begge sider er født i Flesberg.....Har du vært borti plassen Braaten i forbindelse med Bringsrud-navet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Ole-Bjørn (igjen).Hvis de har giftet seg i Norge så må det ha skjedd i 1886-87. Ser nå at Arnt Hole har krevet av Flesbergboken i innlegg 41776 (11) at Kari dro til Amerika i 1887. Videre ser jeg av pairene jeg har fått fra USA at de fikk sitt første barn i Colerado i 1888. Synd at jeg ikke finner dem blant emigrantene. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Da er dette antagelig etterkommer etter Jon Christensen Bringsrud. Som jeg også gransker på for tiden. Som sagt skal jeg på SAK i morgen for å verifisere min gren av etterkommere av den slekta, så da tar jeg denne grena i samme slengen.Ole-Bjørn Aaltvedt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Dette er helt fantastisk, jeg hadde ikke greid dette uten hjelp, tusen takk til begge.Til Ole-Bjørn, setter pris på at du tar med grenen hans når du er på SAK.Til Sigurd. Kunne du være snill å si meg om det står noe i Flesbergboken om at Johan flyttet til Oslo/Akershus før han reiste til USA - eller årstall for emigrasjon?Tusen takk igjen.Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Ifølge boka bodde Johan hjemme hos foreldra på garden Trøllsås i 1875. Både han og faren arbeidet ved Vinoren Sølvverk da. Året etter emigrerte Johan. Hans bestemmelsessted var Columbus i Nebraska.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk igjen.Jeg har tenk å låne de gjeldene bygdebøkene på biblioteket, men har desseverre svært liten kunnskap om disse områdene og hvilke bøker jeg skal bestille. Hvis du vet hvilke bøker som dekker følgende folk/gårder ville jeg sette pris på tilbakemelding:Jeg bestiller Flesberg boka bind 6 som du henviser til.Er det en bok som beskriver opphavet til Johans mor Birte Marie Pedersdatter født 1823, står det også i bind 6?Videre, en som dekker Tollerud-moen under Kongsberg hvor Johans farfar, Hans Jonsen og oldeforeldre bodde i 1801? Og som oppgir hvem Hans Jonsen var gift med?Jons kone het Kari Gulbrandsdatter Rud født 1866 i Flesberg, Hennes farfar var Ole Olsen Myra født ca 1776, Bevergrenda og døde 1843 i Gunnarsrud i Flesberg. Konen hans het Gunnhild Olsdatter Sætra død 1843 i Gunnarsrud. Vet du om det finnes bøker som dekker Myra og Gunnarsrud?De siste gårdene jeg er interessert i er Berg Nedre og Sørenplass under Koppangen i Flesberg - hvilken bygdebok?Takker hvis du tar deg tid til å hjelpe meg med dette. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Guro,Nå er jeg akkurat kommet tilbake fra SAK. Har funnet en hel masse og mine teorier stemmer. Min kones slekt og din slekt er relatert via Jon Christensen Bringsrud.Dersom du tar kontakt med meg på mail obaaltve krøllalfa broadpark punkt no så skal jeg sende deg det jeg har finni.Når det gjelder bygdebøker for Sandsvær så kan jeg anbefale Sandsværs Histore bind 6 og 7. Der fant jeg det jeg lette etter.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Siden du skal bestille bygdebøker så synes jeg du også skal ta med bind IV av Sandsværs historie. Der omtales klokkemaker Peder Pedersen på side 362 under Gunnes. Han er far til Berte Marie, født 26/12 1822 som 6/6 1846 blir gift med Johannes Hansen Bringsrud.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.