Gå til innhold
Arkivverket

[#42882] Sandsvær - Johan/John kalte seg Bringsrud i USA skal være født 20 sep 1856.


Gjest Guro Reinhart
 Del

Recommended Posts

Gjest Guro Reinhart

Nei, Bjørg det hadde jeg ikke - her faller brikkene på plass skal jeg si!Til Atle - der kom jeg ett skritt videre her også!Takk til begge, Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sigurd Vinger

Til innlegg 21: Familien til Ola Olson (Myra) og Gunhild Olsd. omtales i Flesbergboka bd 1 s. 516-517, jfr også s. 494 Nedre Berg (Sørensplassen): bd 5 s. 587-589. Myra og Trollerudmoen ligger under Kongsberg og dekkes ikke av noen bygdebok.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

PS - jeg har tidligere i kveld mottat kopierte sider fra Sandsværs Historie bind 7, side 492-493 som omhandler Trollerudmoen, Moane DS Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole-Bjørn Aaltvedt

Sigurd,Jeg tenker nok at du med din bakgrunn er mer enn tilgitt for en så liten glipp.:)Takk for hjelpa foresten til å hjelpe Guro.Ole-Bjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Jeg hadde ikke kommet noen vei her uten deres hjelp, meget takknemlig. Jeg var ikke sikker på om han het Bringsrud en gang - etterslekten i USA kaller seg Bringard. Dessuten skrev de at han var fra Kongsburg i Hedmark. Slik at det ble en del leting i Kongsvinger-traktene før jeg kom meg til Buskerud. Fantastisk fine bygdebøker dere har der. Takk igjen, hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Kan noen av ekspertene fortelle meg i hvilken bind av Sandsvær bygdebok jeg kan finne følgende - er dette også i bind IV (ref Arnts innlegg 25):Har funnet Berte Marie Pedersdatter Gunnes døpt 9 mar 1823 i skannede kirbøker Efteløt, foreldre Peder Pedersen Hostvedt og kone Sønnev Hansdatter.Når de døper sønnen Svend 22 may 1825 ser det ut som om de bor under Aas.I FT 1865 finner jeg Sønnev Hansdatter enke med sønnen Svend i Jutehaugen.I FT 1801 finner jeg Sønnev som barn med foreldre Hans Enersen og Dorothea Gundersdatter og farsforeldre Ener Hansen og Mari Vrålsdatter i Medhejen. (Hvis mulig, kunne noen slå opp i bygdeboken å se om aldersforskjellen som oppgis i FT mellem disse på rundt 38 år stemmer - 1.ektskap!)Finnes plassene Jutehaugen og Medhejen også bind VI?Skal bestille både Sandsvær og Flesberg-bøkene på Nasjonalbiblioteket iløpet av uken tenkte jeg, vil gjerne få med alle jeg trenger på en tur.Takk Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnt Hole

Hei,Jeg har notert Berte Marie Pedersd. Gunnes som født på Aaseie, sannsyligvis fra klokkerboken, og tviler på at foreldrene har bodd på Hostvedt.Bygdeboken, bind IV kaller derimot Peder Pedersen for Hørtvedt/Aas.Jutehaugen er en plass under Aas, altså fortsatt bind IV.Medheien finner du i bind VII. Aldersforskjellen mellem Ener Hansen og Mari Vrålsd. er nok ikke så stor som folketellingen viser. Bygdeboken har ca 1722 på Ener Hansen og ca 1737 på Mari Vrålsd. Mari Vrålsdatter er døpt 7/10 1736 med fødested Hotvedt, og dette finner du i bind VIII. Ener og Mari er viet 21/10 1761.Mvh Arnt

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Takk for utfyllende informasjon, Arnt. Da ser det ut som om jeg finner en del av det jeg leter etter i Flesberg 1 og 6 og Sandsvær 4, 6 og 7. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Guro Reinhart

Til Sigurd. Har fått låne boken din Flesberg 1 fra Nasjonalbiblioteket i dag - flott bok! Bind 6 måtte bestilles fra Mo i Rana, får den om en ukes tid. Holder på å lese om HUSLENDE nå, og der henvises det til FEKJAN i Flesberg. Jeg skulle gjerne vite i hvilket bind FEKJAN omtales. Hilsen Guro

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.