Gå til innhold
Arkivverket

[#42884] Andreas Pedersen f. 2. mai 1851 i Eidsvold/Akerhus


Gjest Kolbjørn Næss
 Del

Recommended Posts

Gjest Kolbjørn Næss

Andreas Pedersen er i FT1865 registrert som lægdebarn på gården Vardum i Eidsvold kommune. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=51&filnamn=f60237&gardpostnr=687&personpostnr=3754&merk=3754>LenkeVed hans konfirmasjon 14.okt.1866 (Eidsvoll klokkerbok 1866-77 side 110 nr.5) er Andreas oppgitt født på Julsrud 2.mai 1851 av foreldre Peder Christensen (Steffensen) Edshaug og Dorthea Nilsdtr. Julsrudeie. I FT1900 finner jeg Andreas som murmester og selveiende gårdbruker på Brekke i Andebu/Vestfold. Lenke LenkeJeg håper på hjelp til å besvare følgende:1. De fleste kirkebøkene i Eidsvold brant i 1877, men kan Andreas Pedersens fødsel bekreftes fra bygdebøker eller andre kilder? 2. Er det noen som har opplysninger om Andreas Pedersen i perioden 1866 – 1900? 3. Er det noen som kjenner gårdsnavnet Edshaug eller Eishaug, eller som har opplysninger om Andreas sine foreldre Peder Christensen (Steffensen) og Dorthea Nilsdtr.?Iflg. Eidsvoll klokkerbok 1866-77 side 114 nr.26 kan det se ut som Gmnd. Peder Steffensen (far til Andreas?) også i 1867 har en sønn som konfirmeres i Eidsvold.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Lars Ove Wangensteen

Hei KolbjørnGården Vardrum kjenner jeg godt, den går under Eidsvoll kirke, men Julsrud er på Minnesund og tilhører Langset kirke (er jeg nesten 100% sikker på)Mvh Lars Ove

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole Kr.Schouverøe

Da jeg ble konfirmert i 1970 var Julsrud med til Eidsvoll kirke,og Aas skole krets. Grensen gikk rett nord for Julsrud,før Stensby sykehus.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

I kirkeboka ser vi at farens navn først er skrivet Peder Christensen Edshaug. Steffensen er ført over Christensen i etterkant, nr. 7, 14.10.1866: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=496&idx_id=496&uid=ny&idx_side=-92>LenkeFødselsdatoen 02.05.1851 bekreftes i militærrull: Akershusiske infanteribrigade. Ruller Eidsvold pr. gjeld og sogn, 1834, rodenr. 49, s. 536. Som far er her ført opp 'Peder Steffensen Ishoug'Per Steffensson døde 24.07.1863: LenkeHan var fra Negarn Røysi (184/1) og sønn av Steffen Hansson og Gurine Jensdotter.Per var gift mann da han fikk sønnen Andreas. Enka Anne Margrete Jonsdotter bodde fortsatt på Vest-Arstun Eidshaug (Ishaug) 1865:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Tusen takk til Lars, Ole og Trond for interessante innlegg. Med alle opplysningene i det siste innlegget er jeg langt på vei til å løse slektsfloken. Håper muligens å finne flere opplysninger om Dorthe i bygdeboka så snart jeg får tak i den.Mhv Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Jeg har en kandidat som mor til Andreas.I følge kommunikantprotokoll nr. 2 for Eidsvoll ble ei Dortea Nilsdatter Stensbyeie konfirmert 12.10.1845. Det skulle tilsi at hun var født i åra 1828-31. Husmannskona Dortea Nilsdatter døde på et Dokkeneie 13.04.1862 og gravlagt 17.04., 32 år gammal. Hun var gift med Torvald Persen: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=12&filnamn=eidsvoll&gardpostnr=843&merk=843#ovre>LenkeIfølge dødsmeldinga hadde hun 4 umyndige arvinger i nedstigende linjeTorvald Persen var tjenestekar på Minne i 1865 og var da enkemann: LenkeEn sønn, Nils Anton var født 05.03.1856 og konfirmert 27.04.1873: LenkeDe hadde også dattera Martine: LenkeLars som døde 14.09.1862 og gravlagt 20.09. tror jeg også må være en sønn: LenkeDen siste av de 4 umyndige antar jeg var Andreas.Arbeider Thorvald Pedersen Krogvoldhagen døde på Nygård 04.06.1901. I følge dødsmeldinga var ektefelle Kjerstine Rasmusdatter og barna Anton og Martine på Nygård:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei Trond.Tusen takk for hjelp med å finne Andreas Pedersens familie. Med den forutsetning at det var Andreas sin mor (Dorthe) som ble gift med Torvald Pedersen, tror jeg ditt siste innlegg oppklarer det meste om foreldre og søsken. Hjertelig takk for hjelpa!Kan jeg spørre deg om hvor jeg kan lete for å finne kommunikant-protokoll nr 2?Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kolbjørn Næss

Hei.Tusen takk for svar.Da forstår jeg det slik at Eidsvoll kommunikantbok nr. 2 befinner seg på Statsarkivet i Oslo, og iflg. listen - Lenke - er den ikke filmet og kan derfor kun leses i originalutgaven på SA.Mvh Kolbjørn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Trond Øivindsson Lunde

Andreas ble gift i Stokke i Vestfold 08.09.1880: LenkeJeg forstår det slik at han da var bosatt i Sandefjord.Som far står tydelig Peder Steffensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.