Gå til innhold
Arkivverket

[#42886] Oppslag Hosanger


Gjest Arnfrid Mæland
 Del

Recommended Posts

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg er på jakt etter en familie i Hosanger, barna heter Ragnella Monsdtr f 1845, Nils Monsen f 1852, kanskje også en Marta f 1843. Ragnella ble trolig gift med Ole Paulsen f 1845, fødested (Ole) er nevnt 'Beistaden', uten at jeg vet hvor det kan være. De fikk ihvertfall tre barn, Hans Petter er født i Haus i 1873, Karel Martin og Oskar Edvard er f hhv i 1882 og 1884 i Bergen. Familien bor i Bergen i 1885. Ole Paulsen er ingeniør hos 'Suntom?'.Noen som kan hjelpe?Mvh Arnfrid Mæland

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fant barna som er døpt i Bergen (uten at det hjelper noe særlig):1878 Sep 27 Mar 31 Karl Martin ug. Kjendtmand fra S Ole Martin Paulsen Ragnhild Monssen u (Tvilling hertil, en Pige, er døbt i Mariakirken. + )1882 Feb 03 Jun 18 Karl Martin Daglønner Ole Martin Paulsen Ragnhild Monsen e Korskirken1884 Des 01 Des 21 Oskar Edvard Daglønner Ole Andreas Martin Paulsen Ragnhilde Monsen e Korskirken 1891 Jun 25 Sep 06 Tora Marie Murersvend Ole Paulsen Ragnhild Monsdatter Foswinckelsgade 53 JohanneskirkenDette betyr vel at Hans Petter (1) kanskje er Ragnellas barn fra tidligere.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Takk Laila, ja det kan det, men må se litt mer på det,her er imidlertid vielsen til Ole og Ragnella i 1878LenkeFinner ikke tvillingen f i 1878, kanskje dødfødt og ikke innført.Men hvor i alle dager er Beistaden?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariann H. Johannessen

Hei Beitstad er i Nord-Trøndelag like over Steinkjer. Den ene tvillingen Anna Agathe f.27 sep 1877, dp i Mariakirken 20 jan 1878, vokste opp hos fam. i Hosanger og er konf. der. Hun gifter seg i Mariakirken 16 mai 1897 med Nikolai Martin Nilsen. De bodde i Bergen og hadde 9 barn. Mvh Kariann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk, da regner jeg med at kandidatene til Laila og Kariann er korrekte. Vet noen av dere noe mer om familien i Hosanger eller Ole Paulsens 'liv og levned' i Bergen?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kariann H. Johannessen

Hei igjen. Vielsen og f.t. 1865 stemmer med det jeg har også. Jeg har at Ole Andreas Martin Paulsen ble f.26 jan 1845 på Sandaunet under Bartnes dp. 23 mars 1845 Beitstad. Han døde 21 feb 1906 i Bergen grl. 28 feb 1906. Foreldre Paul Mortensen Sandaunet og Marith Tomasdtr Hervik. Ragnhild sine forfedre har jeg brukt bygdebøkene for Hosanger for å finne. Mons Olsen Røsland s.220 B1.1. Har ikke sjekket mot kirkebøkene ennå. Det har vært noe diskusjon på arkivforum tidligere om denne slekten. Hvem er det du/dine slekter fra? Mvh Kariann

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Tusen takk Kariann, her fant jeg debatten du sikkert henviser tilLenkeJeg holder på å skrive historien omkring vår eiendom, som snart fyller 250 år, i den forbindelse prøver jeg å flette litt om de enkelte som har bebodd huset inn. Ole Paulsen, Ragnella og tre av barna bodde her i 1885. Dessuten kan Ragnilla være av min Hosanger-slekt, men det har jeg ikke funnet helt ut av enda.Har du noe mer om Ole og familien kan du gjerne sende det til affi@online.no.Mvh Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Ang. (1) og (7): Jeg gjør oppmerksom på at tema 34634 i BF omhandler opphavet til Ragnhilds søster, Anna Monsd. Røsland, f. 1849 og bosatt i Nord-Norge. Der er det ganske mye stoff å finne om denne slekten på begge sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Roar Aalborg

Tenkte på det etterpå, men tok sjansen på at folk klarte å finne temaet likevel. Det er litt uoversiktlig, men inneholder mange opplysninger for interesserte. Røsland-siden nevnes for øvrig først i (12).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geirr Alén Rasmussen

Tok sjansen på Mjøs og skumma Hosanger-boka, men fann ingen som høvde. Nærast kom Olav nr 70i f. 1890 med merknaden 'Amerika', men han er vel for ung i høve til referansen i (12).mvh Geirr Alén

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.