Gå til innhold
Arkivverket

[#42888] Sidesøk


Gjest Tor Ålbu
 Del

Recommended Posts

Gjest Tor Ålbu

Er det mulig å søke opp enkeltsider (andre enn de som er i innholdsida)? Dette burde bli lagt ut som en mulighet. Dette ville spart mye lastingstid for mange brukere. F. eks. for Surnadal 1818-1829 (Møre og Romsdal) er innholdslista bare gjeldende for Rindal Sogn. Døbte for Mo sogn er på sidene 84-111, Ranes sogn på sidene 114-149, og Øye sogn på sidene 153-182 + 607-613. Det blir svært mye søkearbeid for å finne disse sidene!!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Min måte å løse dette på, er ganske enkelt å manipulere feltet for sidenr ved å taste inn det sidenr jeg ønsker skal vises, trykke return og vips .....(vips var vel litt overdrevet med dagens responstider !). Dette har vært nyttig i de få tilfeller hvor jeg tidligere har gjort søk, funnet og registrert informasjon men senere funnet det nødvendig å returnere til denne spesielle siden i kirkeboka. Spesifikt sidenr har da vært et unikt søkebegrep og spesiellt i disse tider med uendelig lang responstid er det greit å slippe xtra unødvendig ventetid.Vet ikke om dette var svar på spørsmålet ditt eller om jeg kan ha misforstått ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tor Ålbu

Jeg prøvde den muligheten, men fikk ikke respons ved første forsøk (kan skyldes trøbbel med lastetiden). Det gjorde at jeg ikke prøvde mer. Jeg skal prøve igjen. Den kirkeboka jeg refererte til i siste innlegg var ikke å finne i går. Hvorfor?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Metoden fungerer 100 % for meg, selv om det pt er nesten umulig å bruke tjenesten.Grunnen til problemene med skiftende kirkebøker som 'kommer og går', kan en bare gjette seg til; informasjon til brukerne er jo fraværende.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Espen Berg

Informasjon til brukerne er absolutt ikke fraværende. Vi er blitt informert om at det den nattlige oppdateringen til tider svikter. Når antallet KB (eller antall sider) plutselig reduseres kraftig så ligger nok feilen der. Ang. ytelsesproblemene så venter de jo fortsatt på at de riktige delene til boksen skal komme på plass slik at ny server kan avlaste for å gi oss kortere ventetid. Inntil vi hører noe mer kan vi vel bare gå ut fra at siste utlagte informasjon er gjeldende og slå oss til ro med det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Metoden Kjell Halvorsen beskriver er helt korrekt og også laget for det formål at en kjapt og greit skal komme seg til enkeltsider. Vi beklager hvis denne løsningen ikke har vært tydelig nok. At det ikke fungerte da du forsøkte, skyldtes nok for stor belastning på en allerede svært så presset server. Arbeidet med serveren pågår hver eneste dag, men ikke med de store framskrittene. Vi prøver å komme med informasjon innimellom, men føler oss ikke forpliktet til å melde til brukerne hver eneste dag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.