Gå til innhold
Arkivverket

[#42889] Bastian Michelsen, Kvalshaus.


Gjest Harald Skogli
 Del

Recommended Posts

Gjest Harald Skogli

Søker opplysninger om Bastian Michelsen, Kvalshausen og hustru Lisbeth Einersdtr. De fikk en datter, Severina døpt 27. feb.1763 i Karlsøy.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Jeg vet ikke om dette er til nytte.Fra Helgøy tingbok 1760: ” Til laugrettesmænd for tilkommende aar 1761, er opnævnt her i Tinglavet: ….. Bastian Mikkels: Qvalsausen…..”.Fra FS:Bastian Michelsen gift 1 med Anne Jørgensdatter 03.11.1753 – KarlsøyBarn: Jørgen Bastiansen døpt: 01.09.1754 – KarlsøyBastian Michelsen gift 2 med Lisbeth Einersdatter 12.11.1758 – KarlsøyBarn: Ane Bastiansdatter døpt 11.11.1759 – død samme år – KarlsøyAne Bastiansdatter døpt 28.12.1760 – KarlsøySeverina Bastiansdatter døpt 27.02.1763 – KarlsøyInger Kirstina Bastiansdatter født januar 1766 døpt 02.02.1766 – KarlsøyMichel Bastiansen født november 1768 døpt 04.12.1768 – KarlsøyOpplysninger fra FS må sjekkes mot orginalkilder.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.I avskriften av sjeleregisteret av 1769 for Tromsø er det en tilføyelse på Morten Michelsen på Kammen: ” S. Og T. Tingbok 1764-70 s. 219 (5/6-69): M.M. Og Bast. Mikkelsen Kvalshausen anmoder om (uleselig i kopien) at Størker Vagtmand s kone er død i Bergen (se ovenfor). Mange slekts-' (resten uleselig i kopien)”.Jeg vet ikke om det var slektskapsforhold mellom de to Michelssønnene.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.I ekstraskatteregisteret av 1763 er enken Ane Andersdatter pike hos Bastian og Lisbeth, ut fra navnene på de 2 første barna i andre ekteskap, kan det synes rimelig å anta at Ane Andersdatter kan være mor til enten Bastian eller Lisbeth.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.innlegg 4 ble noe fattig, de første barna fra andre ekteskap kunne selvsakt også ha vært oppkaldt etter Bastians første kone.Jeg har sett etter muligheten for at Bastian kan ha slektsforbindelser til With slekta, men har ikke lyktes med å få bekreftet dette.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest harald Skogli

Hei.Jeg har også vært inne på på tanken om forbindelse til With-slekta fra Stangvik i Møre og Romsdal. En kandidat er Bastian Michelsen (With), f.1735 i Stangvik, men hvis det er rette person så var han bare 18 år da han ble gift 1.gang med Anne Jørgensdtr.mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Hei.Har sjekket forrige innlegg. Det var nok ikke den rette Bastian. Han døde 1781 på gården Settem i Nordmøre. Dett var dett ?Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Harald Skogli

Hei.'Iflg. S og T. Tingbok 1764-70 s.171(11/6-68) var Anders Hansen VanderEjdet, Hans Hansen Langesund og enka Malene Hansdtr. Sør Lenangen i K.øy søsken. De hadde arvet etter Størker Vagtmand i Bergen, som hadde en avdød bror i 'Norland', hvis 3 barn nevnt ovenfor. Ett av vitn. var Morten Michelsen Kammen som sa han var i svogerskap med Størker.' Jeg tror Bastian og Morten var brødre ???mvh Harald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Jørgen Bastiansen Kvalshausen, døde i 1778, alder oppgitt til 24 år. (Begr. Karlsøy, KB avskr.)Ane Andersdatter døde 1768, alder 70 år, kommentar: ”enke etter Michel Mortensen” (Begr. Karlsøy, KB avskr.)Michel Mortensen bosatt på Kammen i 1745 – 46: ”… Mikkel Mortensen Kammen og Sander Joens: Toervog. Disse tilnævnes og anbefales at fare til lovmanden at aflegge deres Lovretts Eed, paa det de kand være i beredskab til Rettens betiening naar paafordris” (Helgøy tingbok 1745) ”Mikkel Mortens: Kamm? fremkom for Retten og sagde at hand forgangen Høst fandt noget Vin Edike paa et fustagie” (Helgøy tingbok 1746).Som jeg ser det, har Bastian kommet til Kvalhuusen ved giftemålet med Ane Jørgensdatter.Om han virkelig er sønn av Mikkel Mortensen er derimot ikke bevist enda, men det er jo en mulighet siden han var vitne i/om familieforhold sammen med Morten Michelsen (fca 1720) som jeg mener var sønn av Mikkel Mortensen pga. navnesammensetning, bosted og kronologi i forhold til Ane Andersdatter (fca 1698) og som synes å være den Ane som ble nevnt i innlegg 4.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

HeiJeg er selv barnefødt på Vannareid og Bastian og Severina hører med blant mine forfedre, derfor burde jeg vel ha visst mer om dem enn jeg gjør :)Jeg kan imidlertid legge frem det jeg tror, og det er at de tre søsknene som er referert til tidligere (Malene, Anders og Hans Hansen) er barn til Hans Hansen Graa (ref. avdøde bror i Nordland), som igjen er sønn til Hans Pedersen Graa.Her er et klipp fra Karlsøy bygdebok som støtter opp om denne antagelsen:I 1743 ser vi at mor til Henrik Hofnagel i Vannvåg var på tur heilt til København, ho hadde tidligere vært gift på Reinsvold, og var søskenbarn til Mikkel Larsen på Vannereid, som var tilflytta fra Stavanger. En av sønnene til Hans Pedersen Grå i Langsund, Størker, flytta til Bergen, der han blei vaktmann. Kona hans var fra Skåningen, og i 1769 flytta en av hennes slektninger fra Vanna etter. I 1707 var Størker sin bror Torsten flytta fra Bergen til utlandet, uten at vi veit hvor.Her står det altså at kona til Størker (Hansen Graa?) var fra Skåningen (praktisk talt samme sted som Kvalshausen), så det er vel godt mulig at hun var søster til Bastian Michelsen.Jeg har jo tenkt i samme baner som Knut Hansen, og det er vel mest sannsynlig at nevnte Morten Michelsen er født før 1700, og følgelig burde finnes i 1702-manntallet. Har sjekket og der finnes en Morten Michelsen, 12 år på Elfue Vold (omtrent der Hansnes ligger idag), fostersønn hos Hans Mortensens enke.Ellers finnes det en Einar Olsen på Kvalhausen ved 1702-manntallet, kanskje en forfar til Lisbeth Einarsdatter??Mvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Odd Villy, Jeg henger ikke helt med nå.Morten Michelsen er registrert med en alder av 49 år i sjeleregisteret av 1769, dvs. f ca 1720. at dette ikke er helt riktig alder er jeg rimelig sikker på, men jeg tror ikke at det er over 30 år feil.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Odd Villy Ovesen

Hei KnutTakk for korreksjonen. Det begynner nok å bli sent, og for mange Morten Michelsen og Michel Mortensen.Det jeg tenkte på var en mulig far til Morten Michelsen f. 1720 (og ektemann til Ane Andersdatter), så det skulle ha stått Michel Mortensen.Se lenke: LenkeMvh Odd Villy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Hansen

Hei.Odd Villy, nå er det forståelig også for meg :-)---I og med at det ikke er kommentert hvor Mikkel kommer fra i manntallet av 1702 var han sannsynligvis fra sognet.Ett annet spørsmål er om den Mikkel Mortensen på Kammen i 1745, 1746 og 1749 er den samme som var bosatt i Sør Lenangen i 1719 og 1732 og på Skatøren i 1734 og 1736.Om han er den som var bosatt i Sør Lenangen kan det kanskje tyde på at han har søkt seg dit pga. slektskap.Det er flere Mortensønner i området, bl.a. en Nils Mortensen fostersønn 5 år i Ulsfjorden i 1702, det er bare disse 2 Mortensønner (Mikkel og Nils) som er fostersønner i 1702.MvhKnut

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.