Gå til innhold
Arkivverket

[#42896] Oppslag i Gards og Ættesoge for Bremnes , Hordaland bind 1, gården Meling


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp til oppslag i Gards og Ættesoge for Bremnes Sokn bind 1, del 1 gården Meling. Jeg søker opplysninger om en Ole Eriksen/Erik Olsen Meling ca 1730-1770. Står det noe om disse under gården Meling? Se forøvrig også debatt nr. 42768 her i Brukerforumet. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det er en Ole Eriksson Meling som er f.1731 og sønn av Erik Jørgenson og Kari Larsdtr. på Meling. Ole ble gift med Inger Hansdtr. Hollund f.1726 d.1773 og de ble bosatt på Hollund. Ole døde i 1796. Om det er de rette folkene vet jeg ikke. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for oppslaget Johan Arthur. Det kan være riktig, men står det noe om barna til Ole og Inger? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Barna til Ole og Inger heter: Ola f.1756, Helge f.1757, Kari f. 1763, Gyri f. 1766. Alle døde små, Hans f.1769 gift på Hollund. Ole ble gift 2 gang med Anna Andersdtr. De hadde ikke barn. Kilde: Bømlo I, side 273, nr. 30 Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Johan Arthur.Da kan jeg nok utelate den familien. Der burde ha vært en sønn Erik født 1760/65. Han sto oppført med gårdsnavnet Melingen ved ekteskapet i Fana. Men der er flere gårder med det navnet i Hordaland. Så da får jeg lete videre. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 måneder senere...
Gjest Kjellaug Robberstad Petit

Vet ikke om du har kommet noe lengre her, men har du tenkt at det kan være Mellingen? Da finnes det en gård i Aasane og en annen på Radöy. Det er og Melingen i Austevoll.Som Johan Arthur sa, er det ingen som passer på Meling, Bömlo.mvh Kjellaug

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Hei Kjellaug.Takk for innlegget ditt. Jeg er nok kommet frem til at det er Mellingen i Åsane det er snakk om. Ole Eriksen er ikke døpt der, men har trolig tjenestegjort der da han giftet seg. Han ble gift med en jente fra Hauge i Haus, og selv om jeg ikke har fått det endelig bekreftet, er der mye som tilsier at også Ole kom fra Haus. Om det har interesse, så legger jeg ved en lenke til temaet.Lenke Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.