Gå til innhold
Arkivverket

[#42906] Røvslekt Surnadal


Gjest anita bakken
 Del

Recommended Posts

Gjest anita bakken

I Rindal finner jeg Jon Andersson Halgunset 1669 gift med Gunnhild Andersdatter. Far til JOn skal være Anders Larson Røv 1649. Jeg finner Anders Larson Røv 1633 gift med Ildri Olsdatter Halgunset. Anders foreldre er Lars Ingebrigtson Røv og Gjertrud Andersdatter Nordvik. Er det samme Anders det er snakk om.? Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Gards- og ættesoge for Surnadal av Hans Hyldbakk, bind I, side 266 (Utistua Røv):'Lars Ingebrigtson og Gjertrud Andersdotter hadde desse borna:1. Anders, f. 1633, g.m. Ildrid Olsd. på Halgunset i Rindalen, oppattgift med Gjørri. Anders var brukar på Halgunset og hadde 5 born: Jo Grøtan, Nils, Bendik, Ingebrigt og Gunnhild, g.m. Bendik Rindal.'- tar ikke med resten av barna; det var vel Jon du var interessert i.mvh Aud Marion Røen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Oppslag i bind III av Gards- og ættesoge for Rindal, side 310, bekrefter at Jon var sønn av Anders Larsson Røv og Ildrid Olsd.(Austistua Halgunset).'Med henne hadde han 8 -9 born, men dessverre veit vi namnet berre på ein av sønene: 1. Jon. f. 1669, g.m. Ildrid Jonsotter og vart brukar på Grøtan.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Takk skal du ha. Det er Jon som skal på slektstreet mitt tror jeg. Finner jeg slekta til Ildrid Olsdatter Halgunset i Rindal? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Siterer fra Rindalsboka igjen - samme bind og side som over:'Anders Larsson var først gift med ei Ildrid Olsdotter.' Da har nok ikke bygdebokforfatteren funnet flere opplysninger om hennes opphav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Dette blir et sidespor, men tar sjansen: Ser at det finnes en egen bygdebok som omhandler Rindal; Jeg har en person med uidentifisert opphav; Bernt Andreas Rindahl,f 19 mai 1891. Kan det være at han kommer fra Rindal og er nevnt i denne boka ? Mvh Hans Gangstø

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Det ser ut til at Bernt Andreas var fra Aure: IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree Bernt Andreas Olsen Rindahl Male Family Event(s): Birth: 19 MAY 1891 Aure, More Og Romsdal, Norway Christening: Death: 21 SEP 1960 Burial: Parents: Father: Ole Barman Family Mother: Elisabet Karoline Rodal Marriages: Spouse: Unavailable Family Marriage: 22 JAN 1921 Messages: Record submitted by a member of the LDS Church. The record often shows the name of the individual and his or her relationship to a descendant, shown as the heir, family representative, or relative. The original records are not indexed, and you may have to look at the film frame-by-frame to find the information you want. A family group record for this couple may be in the Family Group Record Collection; Archive Section. (See the Family History Library Catalog for the film number.) These records are alphabetical by name of the father or husband. Source Information: Film Number: 471432 Page Number: Reference number: 68825 The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints © 1999-2005 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999 Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999). Privacy Policy (last updated: 3/27/2006). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0 About Us | Contact Us | Press Room LDS Church Sites | LDS Country Sites

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Hei igjen. Da må jeg vel gi meg med Ildri Olsdatter Halgunset i Rindal. I hvilke bygdebøker finner jeg Anders Røv og hans slekt? Er det noen sammenheng mellom etternavnene Røv og Røgh? Takk for hjelpen. Hilsen Anita Bakken

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Det må jo være samme Anders Larsson Røv. Men her er han oppgitt født 1646. jeg har ikke bygdebøkene for Rindal nå,men det var flere navn jeg kjenner igjen i slektsopptegnelsen din. Det er kanskje bygdebøker for Stangvik jeg må låne. Jeg vet ikke helt hvordan jeg finner forbindelse mellom Lars Ingebrigtsen Røv og bakover i anerekka. Hilsen Anita Takk skal du ha !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Du finner flere opplysninger om Røv og folket der i den bygdeboka jeg henviser til i (2). I denne boka er det oppgitt at Anders var født i 1633, mens det i bygdeboka for Rindal er oppgitt 1646.mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hans Gangstø

Takk for oppklaring av en sak som har lagt i bakgrunnen en tid, Aud Marion. Ser ut som dette er rett kar og jeg skal følge opp dette videre. Mbh Hans

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest anita bakken

Jeg finner flere steder på nettet at Anders Larsson Røv er født i 1846-død 1719. De andre opplysningene jeg finner om han er at han skal ha 9 barn med sin første kone, enkemann i 9 år så 5 barn med sin andre kone, Det er vel da mest rimelig at han er født i 1833? Hilsen Anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Det ser ut til at Surnadalsboka har rett fødselsår: IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree Anders Larsen Rov Male Family Event(s): Birth: 1633 Surnadal, More Og Romsdal, Norway Christening: Death: Burial: Parents: Father: Lars Ingebrigtsen Rov Family Mother: Gjertrud Andersdatter Nordvik Marriages: Spouse: Ildri Olsdatter Family Marriage: About 1663 Rindalen, , More Og Romsdal, Norway Messages: Record submitted after 1991 by a member of the LDS Church. No additional information is available. Ancestral File may list the same family and the submitter. Source Information: No source information is available. The Church of Jesus Christ of Latter-day Saints © 1999-2005 by Intellectual Reserve, Inc. All rights reserved. English approval: 3/1999 Use of this site constitutes your acceptance of these Conditions of Use (last updated: 3/22/1999). Privacy Policy (last updated: 3/27/2006). 28 http://www.familysearch.org v.2.5.0 About Us | Contact Us | Press Room LDS Church Sites | LDS Country Sites

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Ingebrigt Larson Røv (gift med Elisabeth Mumme) skal ha vært sønn av Lars L. Røv (f ca 1611) og Ildrid Toresdatter. Er det noen som har flere opplysninger om disse to sistnevnte?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Aud Marion Røen

Her er nok ikke Hans Hyldbakk enig med deg:Ingebrigt Larsson, f. 1647, var først gift med Anne Olsd. Nordvik ; 'døydde visstnok i 1703'. (fra side 270 i Gards og ættesoge for Surnadal, bind I). Lenger nede forsetter han: 'Ingebrigt Larsson hadde før gifta seg til velstand. Det var difor rimeleg at han no fekk hug til å gifte seg til ære og fint namn. Han fann seg difor ei prestedotter ifrå Hemne. Maren Elisabet Gjertsdotter Mumme, og vart gift med henne i 1704.'Ingebrigt Larsson var iflg HH sønn av Lars Ingebrigtson, født 1609, og kona Gjertrud Andersdotter Nordvik frå Stangvik (side 265 samme bok) - og side 266: 'Lars Ingebrigtson var sjøleigar i Utistua i 1665. Med kona Gjertrud Andersdotter frå Nordvik auka han monaleg velstandet på garden.Eit skifte etter stykkfar hennar, Iver Larsson Nordvik, den 1. november 1682, fortel at mor til Gjertrud var Gurå Olsdotter og at ho var enkje da ho vart g.m. Iver Larsson. Denne Iver Larsson hadde før vore g.m. Brit Einarsdotter Årnes, og med henne hadde han havt borna Lars, Ola, Bersvein, Einar, Randi, Ragnhild og Eli.' - avslutter her, men mer om slekta på Utistua Røv finnes hos HH. mvh Aud Marion

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Finn Oldervik

Truleg litt på sida av temaet, men sida du viser til er i det minste ikkje særleg oppdatert for alle greiner. Når det gjeld foreldra til Maren Elisabeth Mumme, så er det som står på denne sida lite oppdatert og for det meste feil.Mvh Finn oldervik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnstein Rønning

Jo, jeg ser at opplysningene vedr Mumme er gått ut på dato.Jeg la inn spørsmålet her, da overskrifta 'Røvslekt i Surnadal' dekket mitt spørsmål.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Anita Bakken

Jeg lurer på om noen vet opphavet betydningen av kvinnenavnet Ildi,Ildrie, Ildrid. Dette navnet går igjen i generasjoner i min slekt. den første ildri Olsdatter Halgunset(ukjent opphav)gift med Anders Røv født 1633. I all folketellingene er det en sterk opphopning av navnet i øre romsdal,da istangvik Surnadal Rindal. I 1900 tellingen også på Oppdal, Navnet Ildri kan det være en forenkling av navnet Eldride? Hilsen anita

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.