Gå til innhold
Arkivverket

[#42911] Petrine Olsdtr. f. 1874 i Nordre Aurdal


Gjest Jonny Lyngstad
 Del

Recommended Posts

Gjest Jonny Lyngstad

Ved folketellinga 1900 for Nord-Aurdal, se lenke Lenke &filnamn=f00542&gardpostnr=25&personpostnr=144&merk=144#ovre finner jeg ei som het Petrine Olsdtr. Vold som var enke og f. 1874 i Nordre Aurdal.Hun hadde 2 sønner:1. Mathias Helmer Mathias. Vold f. 1894 i USA.2. Teodor Lars. Tandberg f. i april 1900 i Nordre Aurdal.Er det noen som vet hvem denne Petrine er og hvem hun hadde vært gift med?Hva skjedde med henne etter dette? Og hvordan gikk det med barna?Her på Visnes i Eide på Nordmøre kom det i 1906/07 flyttende en familie fra Voss:Johan Alfred Gustafson, onkel til den berømte Greta Garbo, og hans kone Petrine Bergitte Olsdtr. (Johansen?) f. 1874 i Nord-Aurdal. Hun skriver sjøl at hun var født den 27. november 1874. De fikk 5 jenter hvorav 2 er født på Voss og 3 på Visnes i Eide: Palma Jonetta, Helga Otilie, Jenny Marie, Agnes Lovise og Selma Bergljot. Deres videre skjebne har jeg.Jeg har funnet ei Petrine Olsdtr. Dokken f. 27. nov. 1874 på Bjørgumseie og døpt. 14. febr. 1875. Ifølge konfirmasjonslista fra 1889 i Nord-Aurdal bodde hun på Dokken og hennes foreldre het Ungk. Ole Johnsen Berg og pige Anne Tøllefsdtr. Bjørgumseie.Er disse to Petrinene den samme?Datter til Agnes kan fortelle at Agnes fortalte at hun hadde en bror (halvbror?) som het Helmer og som reiste over til USA.Håper noen har vært borti disse personene.Dette spørsmålet er også lagt ut på Slektsforum under DIS-Norge, men der har jeg så langt ikke fått noen svar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Theodor, f. 26/4 og døpt 3/6-1900, uekte født, foreldre: Ungk. Handelskar Lars Tandberg og enke Petrine Olsdtr., faren var f. 1866 og bodde i Nummedal, moren var f. 1874 og bodde på Bjørgumseie, faddere: Arne Olsen Bjørgumseie og kone Berit Arnesdtr. og Ole Arnesen ibid., Knut Olsen Fuglehaug (Ministerialbok for Aurdal sokn 1896-1912, folio 13, nr. 15). Petrine må ha flyttet fra Bjørgumseie til Fuglehaug i løpet av det neste halvåret, der bodde hun for øvrig hos mine oldeforeldre! Det er ellers ikke registrert noen utflytting for Petrine i den nevnte kirkeboka.I en avskrift av klokkerboka for Aurdal sokn finner jeg for øvrig Petrine Bergitte Olsdtr. døpt 14/2-1875 (f. 27/11-1874). Foreldrene kalles der Ole Johnsen Nes i Romerike og Anne Tollefsdtr. Bjørgumseie.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jonny Lyngstad

Takk til Gunnar.Da har vi i alla fall funnet den rette Petrine, sjøl om det i konfirmasjonslista ikke står Petrine Bergitte.Du skriver at hun i 1900 bodde hos sine oldeforeldre. Ole Halvorsen er f. 1844 og kona i 1840, mens Petrine er f. 1874. Da er det bare 30 år mellom henne og Ole Halvorsen. Denne slektssammenhengen må du forklare nærmere.Er det noen som kan slå opp i kirkebøkene og se om de 2 guttene ble konfirmert i Nord- Aurdal?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Hauger

Nei, jeg skrev ikke at det var hennes egne oldeforeldre Petrine bodde hos, det var derimot _mine_. Det var derfor jeg fattet interesse for innlegget ditt. For øvrig kan jeg legge til at fødselsåret til Ingebjørg Knutsdtr. er feil, hun var nemlig født i 1838.Ellers fant jeg konfirmasjonene til Mathias Helmer og Theodor i Aurdal i 1909 og 1915:Helmer Matias Matiassen, f. 2/12-1894 og døpt 8/1-1895, konfirmert 18/4-1909, fødested: Minnesota, bopel: Ødegaard, foreldre: Matias Vold og Petrine Vold (Klokkerbok for Aurdal sokn 1907-1920, folio 73, nr. 19).Legg merke til at fornavnene står i motsatt rekkefølge i forhold til avskriften av folketellingen.Teodor Larsen Bjørgo, f. 26/4 og døpt 3/6-1900, konfirmert 11/4-1915, fødested og bopel: Bjørgo, foreldre: skræppkræmmer Lars Tandberg og Petrine Olsdtr. (Klokkerbok for Aurdal sokn 1907-1920, folio 83, nr. 21).Petrine ser ikke ut til å ha giftet seg på nytt i Aurdal sokn innen 1907.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.