Gå til innhold
Arkivverket

[#42912] Andrea Andersdatter, f. 1812, bodde som enke i Gildeskål i 1865. Kan noen hjelpe


Gjest Birger Forsmo
 Del

Recommended Posts

Gjest Birger Forsmo

Andrea Andersdatter, f. ca 1812 i Rødøy bodde ved FT i 1865 som enke og lægdslem hos min oldefar Johan Jacob Larsen på Indyr. Hun var f. i Rødøy ca. 1812. Hvem var hun gift med? Hadde hun barn?Jeg håper at noen kan hjelpe meg med å finne ut noe mer om henne! Jeg takker for all mulig hjelp!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg finner en Andrea Andersdatter, 25 år, som gifter seg i Gildeskål med unkarl Lars Johnsen, 26 år. Forlover er en Lars Andersen. Min Andrea sin 2 år eldre bror heter Lars. De ble viet 11.6.1930. Men det står at hun er fra Walle. Kan det være i Meløy?Kanskje andre kan bedre lese hva som står der? Brudeparet er nr. 3 på den høyre siden. Her er i alle fall linken:LenkeMvh. Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Valle er gnr. 11 i Gildeskål.Men at hun var 'fra Walle' kan jo like gjerne bety at hun bare var i tjeneste der, og ikke nødvendigvis født der...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk skal du ha, Frank Johansen. Jeg var ikke klar over at der var Walle i Gildeskål. Vet du hvor i Gildeskål det ligger?Det er klart at hun kan bare ha vært i tjeneste der.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Kan noen hjelpe meg ved å fortelle meg hvor denne Lars Johnsen kom fra? Jeg klarer ikke å se hva der står. Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Nevnte Lars Johnsen er fra 'Laxaaedal', altså Laksådalen, gnr. 16 i Gildeskål.Valle (gnr. 11), ligger ytterst på Forstranda, mot Sør-Femris, i Sørfjorden i Gildeskål, ref. Norgesglasset Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hjertelig takk Arnt Stavne.Da kan hun ha bodd på Walla i Meløy, men mest sansynlig er vel at hun har vært i tjeneste i Gildeskål. Prøver nå å se om jeg kan finne etterkommere i Gildeskål etter Maren og Lars. Jeg regner med at de i tilfelle kaller seg Larsen og at de hører til Johan Jacob Larsen sin slekt fra Skauvoll. Han er min oldefar. Johan Jacob var sønn til Lars Hendrichsen fra Opsal og Kirsten Gabrielsdatter fra Øvre Mosvold i Meløy.Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jada, Frank, jeg er enig. For hvis hun hadde kommet fra et annet prestegjeld for å gifte seg så ville nok det ha blitt bemerket. Men bodde hun i samme pretegjeldet så var ikke det nødvendig.Kanskje litt spekulasjon, men siden hun i FT 1865 under etnisitet kalles 'fin eller lap' kan det hende hun hadde slekt i Gildeskål. Og på Skauvold var der mange lapper. Da var det heller ikke så unaturlig at hun søkte tjeneste i Gildeskål.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Jeg har nå vært inne via en annen data-maskin og funnet Andrea og Lars i Støvers opptegnelser. Det ser ut som at de ikke hadde noen barn. Jeg har også sett på Skifter i Salten, men finner de ikke der.Tenkte jeg skulle finne ut hva tid Lars døde og hva tid hun døde. Det vi vet er at hun i alle fall var blitt enke i 1865, men eksakt vet jeg ikke noe siden der ikke var noe skifte å finne.Kanskje andre er bedre til å lete?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Må først nevne at ENDELIG får jeg sjansen til kanskje å hjelpe noen andre på Brukerforum, - jeg har fått så mye fantastisk hjelp selv, men har først NÅ funnet et tema der jeg selv muligens kan hjelpe noen andre, - måtte bare grundig gjennomsjekke egne notater, kilder etc. først, så er litt sent ute.MEN jeg er litt usikker på om det er du Birger, eller jeg som har konkludert med riktig Andrea Andersdatter ved giftermål til Lars Johnsen. Jeg har nemlig registrert en annen Andrea Andersdatter som gift med Lars enn den Andrea du ønsker hjelp med.DIN Andrea skal være født ca. 1812 i Rødøy og har en 2 år eldre bror Lars, mens MIN Andrea er født på Sørvika i Bodin i 1805 og har ingen bror kalt Lars. Jeg har videre flg. opplysninger vedr. Andrea:Ref. Bodin Bygdebok II 6B under Sørvika og bruker II Anders Andersson, s. 1397: Hans datter med Jartrud Andersdotter (hans kone nr. 3), sitat bygdeboken: ”Andrea Andersdatter, døpt 16.06.1805, gift. 1. med Lars Johnsen på Gjelset i Gildeskål, gift 2. med Ola Larsson i Marken i Meløy, og gift 3. med Lars Andreasson på Sør-Finnset i Gildeskål.”Bygdeboken kan selvsagt ha feil vedr. ektemenn, men dette er uansett MIN Andrea, og jeg har ut fra disse opplysn. i bygdeboken funnet følgende:Ref. Arvid Støver: Familien til Lars Johnsen, gårdbruker, Laxådal, født 1805 Valle. Familienr: 2450. Ektefelle: Andrea Andersdatter. Gift: 11/7 1831. Ingen barn oppført. Har selv ikke sjekket kirkeboken, - har kun Arvid Støver som opphavskilde, men iflg. din lenke til kirkebok kan MIN Andreas alder ved giftermålet stemme med fødselsår 1805. Fedre ikke oppgitt i KB dengang.Ref. Skifter i Salten: Skifte 02.04.1832 (skiftenr. 2326) etter en Lars Johnsen, Inderst, Gjeldseth, Gildeskål, men utfallet er fallittbo, og ingen arvinger er oppgitt.Ref. Skifter i Salten: Skifte 06.05.1837 (skiftenr. 8748) etter nok en Lars Johnsen, Storvig i Gildeskål, men utfall også her, gjeld oversteg formue, og ingen arvinger er oppgitt. Riktig Andrea gift med Lars Johnsen er derfor fortsatt uavklart. Ut fra dødsdato til denne Lars Johnsen er evt. nytt ekteskap m Ola Larsen (1833) utelukket for MIN Andrea-kandidat, - kun neste ekteskap m Lars Andreassen (1846) er mulig.Ref. Family Search, utdrag fra kirkebok Meløy 1825-1844: Ekteskap 06.10.1833 mellom Ole Larsen, 29 år, far Lars Olsen, og Andrea Andersdatter, 27 år, far Anders Andersen. Her stemmer både far og fødselsår 1805 noenlunde for MIN Andrea.I Skifter fra Meløy/Rødøy 1811-1845 v/Svein Edvarsen, skifte Marken, Meløy 1844, s. 27: Ole Larsen død ca. 1844, og Andrea Andersdatter, 38 år er oppført som ektefelle/arving. Ingen barn, - øvrige arvinger er kun søsken til Ola. Også her stemmer MIN Andreas fødselsår noenlunde.I Skifter i Salten 14.04.1847 etter broren Amund Andersen, Frostmo i Bodin er MIN Andrea da enke i Gildeskål. Vet fra søsken at dette skiftet gjelder MIN Andrea, men iflg. opplysn. nedenfor var hun gift påny i 1846. Skiftene inneholder imidlertid ofte feil opplysninger, og man vet jo ikke når broren døde, eller om de som opplyste ved skiftet i Bodin visste om hennes nye ekteskap i Gildeskål.MIN Andreas evt. 3. ekteskap til Lars Andreassen er kun sjekket via Arvid Støver/Skifter i Salten, og ingen kirkebøker, men opplysn. indikerer at hun ikke var enke i 1865:Ref. Arvid Støver: Fam. til Lars Johan Andreassen, gårdbruker, Sør-Findset, Gildeskål, Født 5/8-1826. Oppsal, Famnr. 236.:Ektefelle: Andrea Andersdatter. Gift: 30/6-1846.Andreas Larsen, Oppsal, far.Andrea Andersdatter, Sør-Findset, fødested: Sørvik i Bodø (rett fødested), født 6/1-1870 (NB! Datoen er feil, og er datoen for inngåelse av Lars Johan Andreassens 2. ekteskap med Anne Bergitte Sivertsdatter!!) Hustru, gift, ektefelle: Lars Andreassen, gift: 30/6-1846. Hans 1. kone, hun hadde vært gift før. (Sier ikke noe om hvor mange ganger hun hadde vært gift før!)Anne Bergitte Sivertsdatter, Sør-Findset, fødested: Kjeldset, Ytterøyan, født: / 1831. Hustru, gift ektefelle: Lars Andreassen, gift. 6/1-1870. Hans 2. kone.Sivert Olsen, Kjeldset, Ytterøyan. Svigerfar.Olai (Ole) Mathias Larsen, Sør- Findset, fødested: Sør-Findset, født: 28/7 1846. Sønn. Av 1. ekteskap.Albert Christian Larsen, fødested: Sør-Findset, født: 28/9 1848. Sønn av 1. ekteskap.Anna Oline Larsdatter, fødested: Sør-Findset, født: 24/7-1870. Datter av 2. ekteskap.Oskar Severin Larsen, fødested: Sør-Findset, født: 26/11-1871. Sønn av 2. ekteskap. Ref. Digitalarkivets FT 1865 for Gildeskål på Finsæt Søndre, Matr.nr. 18b: Lars Johan Andreassen, hf, Gaardbruger, Bøkselmand og Fisker, g, 41 år, m, f.i. Gildeskaal; Andrea Andersdatter, Hans kone, g, 54 år, k, f. i Bodø; Olai Mathias Larsen, Deres Søn, Skolelærer, ug, 20 år, m, f.i Gildeskaal; Albert Kristian Larsen, Deres Søn, ug, 18 år, m, f.i Gildeskaal; (MIN Andreas alder her må være feil, men uansett er dette ikke den Andrea du søker utfra FT 1865)Ref. Skifter i Salten 1869: Skifte etter Andrea Andersdatter, Arnø Sør i Gildeskål. Ektefelle: Lars Johan Andreassen, Formue: 833-4-19. Gjeld: 460-0-21: Arvinger: Lars Johan Andreassen, Leilænding, Arnø Sør i Gildeskål. Ektemann av avdøde. Gift. Ektefelle: Andrea Andersdatter. Albert Larsen, Arnø Sør i Gildeskål. Sønn av avdøde. (Utvandret forøvrig med familien til USA i 1881). Den andre sønnen Olai (Ole) Mathias må enten være død eller ha flyttet langt unna på tidspunkt for skiftet etter moren.Jeg tror kanskje ut fra alt dette som er funnet i etterkant av opplysn. i Bodin Bygdebok at det er MIN Andrea som var gift med Lars Johnsen, og at du derfor muligens undersøker videre rundt en feil kandidat, men er som nevnt litt usikker.Jeg har imidlertid i sm. område funnet flg. opplysn. om andre Andrea Andersdatter, som kan være DIN Andrea:Ref. Arvid Støver: Fam. til Andrea Andersdatter, Sør Arnøy, F. 1.4.1810, Fødested: Hustad. Famnr. 1616: Christian M. Pedersen, Sør Arnøy. Ektemann, gift, ektefelle: Andrea Andersdatter. Anders Jacobsen, Hustad. Far. Ane Nielsdatter, Hustad. Mor. (Vet ikke hvor Hustad ligger, men siden annen kommune ikke nevnes, tyder det på at det er i Gildeskål.)Familien til Jørgen Jørgensen, fisker Sandvik, Familienr. 2592: Andrea Andersdatter, Sandvik. Hustru, gift, ektefelle: Jørgen Jørgensen. (Andreas fødested nevnes ikke.) Edvard Anthon Jørgensen, Sandvik, født: 15/7-1837. Sønn.Familien til Anne Marie Johansdatter, Seljeseter, Født: 10/3-1845, Familienr. 4792: Johan Pedersen, Seljeseter. Far Andrea Andersdatter, Seljeseter. MorI Skifter i Salten er det i Gildeskål kun registrert én annen Andrea enn min, men da med skifte fra 1845 og er derfor ikke din Andrea, som jo var i live i 1865.I Skifter fra Meløy/Rødøy (Svein Edvardsen) i perioden mellom 1812 og 1865 er funnet følgende Andrea Andersdatter som kan passe med din Andrea:Skifte etter Niels Hansen, Skaalsvik, Meløy 1845: Andrea Andersdatter, ektefelle Ane Margrethe Nielsdatter, 7 år, Datter, Formynder: Petter Olsen, Engvig.I skiftet etter Malena Johansdatter, Risvik, Meløy 1847: En Andrea Andersdatter er arving som brordatter blant mange nieser/nevøer og disses barn.I Rødøy er ingen aktuelle Andrea-kandidater registrert, men da Meløy var et kirkesogn i Rødøy helt inntil 1903, og kirkebøkene var felles til rundt midt på 1800-tallet, kan jo DIN Andreas fødested like gjerne vært i Meløy som nåværende Rødøy.Dette ble helt utrolig langt med mange opplysninger om antagelig ikke DIN Andrea, men de forhindrer iallfall at du kanskje bruker mye tid på å sjekke ut opplysn. som ikke vedkommer den Andrea du søker.Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

God morgen, Britt Rahman!Du verden, her var det mye og som jeg trenger litt tid å lese gjennom. Men hjertelig takk skal du ha!Først: Min Andrea var datter til Anders Andersen i Rødøy og Andrea hadde en bror, Lars, som var døpt i Hemnes kirke 13.mai 1810 og en yngre søster, Siri (Serianne) født 1813.Andrea som kom fra Rødøy bodde i 1865 hos min oldefar Johan Larsen på Indyr som enke og lægdslem.Ut over dette så var dette ekteskapet med Lars Johnsen det mest sansynlige som jeg fant. Jeg lette også i skiftene fra Salten og Støvers opptegnelser og konkludrte med at Lars Johnsen måtte være korrekt. I tillegg søkte jeg gjennom kirkebøkene for å se om det ble født noen barn i dette ekteskapet, men fant ingen Til slutt lette jeg gjennom mulige barn med etternavn Larsen uten å finne noen som jeg kunne identifisere som hennes barn. Dette er hva jeg har. I tillegg så var far til min Andrea 'Lap Fin' som det står i Folketellingen. Og det var han. På Skauvoll hvor min oldefar kom fra var der mange Lappe-familier så det var jo ingen unaturlig ting at Andrea havnet i Gildeskål.Nå vil jeg i ro og mak lese gjennom det du har gitt meg og så komme tilbake:I alle fall hjertelig takk skal du ha for at du forsøker å hjelpe meg!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Britt Rahman.Hvis du ser på Folketellingen i 1865 så finner du Lars Andersen med sin familie. LenkeHans fødselsår er like mye feil der som det er ved han giftermål. Han er min oldefar. Så oppdaget jeg at jeg har skrevet feil om hans alder. Uansett så er han født i 1810. Er det samme Lars som er forlover ved Andreas giftermål?Når du nevner skiftene i 1845, Meløy og skiftet i 1847 i Meløy så er ingen av dem 'min' Andrea.Bare dette foreløbig.Mvh.Birger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Rahman

Hei Birger,Forsøkte svare deg igår kveld, men da var ikke Brukerforum tilgjengelig.Synd at skiftet fra Risvik, Meløy 1847 ikke var aktuelt, for v sjk. igår kveld, viste det foruten å tilgodese en Andrea Andersdatter, også inneholdt en søster til Andrea kalt Serina (Siri, Serianne?). Samt også en kalt Ane, men ingen bror kalt Lars på daværende tidspunkt. Men ser jo av etternavnet til Andreas far, Anders Andersen, at han ikke er aktuell som bror til Malena Johansdatter.Det kan jo ikke utelukkes at det er DIN Lars Andreassen som er forlover ved Andreas giftermål, men det er pr. nå like vanskelig å si pga evt. feil oppgitt alder, som det er å verifisere om det er DIN eller MIN Andrea som gifter seg med Lars Johnsen i 1831, dvs. at Bodin Bygdebok har reg. en av oss sin feil Andrea for denne vielsen.Jeg finner forøvrig heller ikke din Andrea i databasen ”Fødte i Rødøy 1739-1824”, som vel bør omfatte både Rødøy og Meløy i 1810, og det kan kanskje tyde på at FT 1865 har feil fødested på henne, - hun kan jo være døpt i annen kommune, men oppvokst i Rødøy, og derfor oppgitt dette som fødested. Av erfaring har FT ofte feil i oppgitte fødesteder, og siden det er langt mellom FT 1801 og 1865 er det ofte vanskelig å finne relevante data for personer (spesielt kvinner) født eller gift i dette tidsrommet.Beklager Birger, men jeg har med dette ingen ytterligere hjelp å gi deg til å komme videre med DIN Andrea. Kanskje kan noen av kirkebøkene fra Gildeskål gi andre opplysninger om evt. barn, innflytting etc.? Hvis ikke, må vel evt. tilliggende kommuner sjekkes for tilsvarende. Både Beiarn, Bodin og Skjerstad har mange personer reg. som lap, (også MIN Andrea har far reg. som lap/fin, men moren har ingen tilsv. reg., så usikker på hennes opphav.) Har du førsøkt under Merknad å søke på ”inneheld” Lap eller Fin?Mvh Britt Rahman

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

God morgen, Britt Rahman og hjertelig takk skal du ha for at du forsøker å finne ut av dette!Min Andrea var neppe født i Rødøy/Meløy. Hennes bror Lars ble jo døpt på Hebnes men bodde i Rødøy hvor også foreldrene bodde. Søsteren Siri var f. i Lurøy.Det som kanskje kunne gi en pekepinn var om vi kunne finne ut om der var noe slektsbånd mellom Andrea og min oldefar Johan Larsen som hun bodde hos. Hvis vi kunne finne ut om hva tid Andrea døde så kanskje der kunne stå noe som ville hjelpe.Jeg setter virkelig pris på at du forsøker å hjelpe meg og håpte jo at du fortsatt ville være med. I alle fall skal du ha hjertelig takk for at du i alle fall har forsøkt!Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Steinar Olsen

Hei BirgerSer du leter etter en Andrea Andersdtr, Hun fra Sørvik i Bodin er søster til Ane Henrikke Andersdtr g. m. Petter Sørensen på Stien i Meløy. Hun hadde 20 hel og halvsøsken men ingen Lars blant dem.Fant i Rødøy Kirkebok på nettet følgende ekteskap som skule hjelpe en del.Gabriel Nilsen bosted Tømmerdal, fødested Rengen, Indre 45 Nils Gillesen g. 28091845 m. Siri Andersdr Lurø 32 (far Anders Andersen)Lars Andersen 26 bosted Vassvik, fødested Grønhei i Hemnes (far Anders Andersen) g. 17101841 m. Bergit Davine Olsdtr bosted Vassvik, fødested Sørfjord 20 (far Ole Hansen)Erik Olsen bosted Tømmerdal fødested Ranen 49 Ole N. N. g. 11101835 m. Anne Katrine Andersdtr Ranen 29 Anders AndersenSom du ser fant jeg ikke Andrea blant den men hun bodde jo ikke i Rødø som du bemerker.Steinar Olsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Hei Steinar.Min oldefar Lars Andersen og hans etterkommere har jeg det jeg behøver og den familien kjenner jeg nokså bra til. Forøvrig bodde ikke Lars i Vassvika, men i Storvasdal i Melfjord, på den eiendommen som jeg eier en del av. At du ikke fant Andrea var nok fordi at hun bodde i Gildeskål hos min oldefar på morsiden. Og i og med at hun er nevnt som enke så må hun ha vært gift, spørsmålet er derfor: Hvem hadde hun vært gift med?Mvh.Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiStedene som er oppgitt er der de bodde da de ble gift. (klippet ut av databasen på nettet) (se Steinar Liseths database på Rødøy) Vet ikke om dette hjelper noe mer en det du har fra før.Kan opplyse at De (Anders Olsen og Anders Andersen) fra Bodin, Gildeskål er Samiske familier, som er fra Norge etter det jeg kan finne ut av Snitlers Grenesprotokoll. De familiene flyttet mellom kommunene i Salten og finnes i Beiarn, Gildeskål, Bodin, Skjerstad, Sørfold og Steigen. De er dermed registrert i mange forskjellige kommuner.I tilleg er navnene så like at det er vanskelig å skille de forskjellige familiene og generasjonene fra hverandre.(Hvis andre har noe om samiske familier i dette området og tidsrommet 1700-1860 så ta gjerne kontakt. steiols5 @ start.no )Har sjekket egen slekt her, har dessverre ikke tilgang til bind 6 b i Bodinbokserien. Men da jeg hadde den skrev jeg av alle barn og koner til mine tip-tiper og fant da følgende.Anders Olsen (ca 1720-1801) Frostmo/Næverelv hadde med sin første kone Marit Olsdtr (1721-11787),barna Anders 1750, Ellen 1758, Siri 1762.2 generasjonAnders 1750 - 1820, gift 3. g. 1802 m. Gjertrud Andersdtr (1773-1823, (Nevnt av Britt Rahman, Asker (13) Bosatt sist på Mikkelbostad i Gildeskål de hadde barna (nevner 3 av Dem) Anders Hadde tilsammen 20 Barn i de tre ekteskapene.14. Andrea Andersdtr f. 1805 som var gift i Gildeskål (mann ikke oppgitt i skifter)17. Maren Andersedtr 1808 g. m. Anders Andersen, bosatt på Vassbakken i Meløy. (De var faddere på min farfars Petter Sørensens barn)19. Amund f. 1814, som nevnt død før 1847, ugift på Frostmo men så dukker det opp en Andrea til.Siri Andersdtr (datter av Anders Olsen og Marit Olsdtr) hun ble gift med Anders Andersen bosatt i Laksådalen (har ikke mer om han)De to fikk også en datter som de kalte Andrea Andersdtr f. i 1795 Laksådal. (Fra Oscar Bergs database) (han kan sikkert hjelpe deg her siden du kjenner han)Det vil si at det eksisterte minst 3 Andrea Andersdtr som hadde en far som het Anders Andersen.Til alt overmål var og Anders Andersen (sønn av Anders Olsen og Marit Olsdtr) gift først med en Siri Andersdtr f. 1747 på Stifjell i Fauske, d. 17/4-1789 i Søvik i Bodø.Hvet ikke om dette ble begripelig, Særlig siden Andera Andersen og Andrea Andersdtr finnes i så mange utgaver.om denne virker så er det en peker til alle Andrea Andersdtr i Gildeskål i 1865. [url="http://www.rhd.uit.no/folketellinger/folketellinger.aspx>LenkeIngen av de nevnte har her rett årstall i folketellingen.Plukker ut de tre jeg fant aktuell her:Andrea fra Rødøy herLenkeHun fra Bodø var her LenkeHun fra Gildeskål er vel denne (Året er galt men tror det er henne)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Steinar! Du er nok på helt andre familier. Anders Andersen var fra Rana-distriktet og var gift med Kiersten Larsdatter fra Hemnes. Sønnen Lars ble døpt på Hemnes. Både Anders og etterkommerne bodde på samme sted i Rødøy!Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Steinar. For å understreke hva jeg mener så se på dette.Fra Sverige fikk jeg svar i 2006 angående familien Anders Andersen.'Han ble gift med lappenken Kiersten Larsdatter, fødd 1787 i Hemnes, Norge. Bosatt i Kaldvatne Mo. Til Melfjord 1833. 'Rödö inflyttade 1833 hösten: Lapenka Kirsti Larsdotter med sine 2 barn Lars Andersson og Siri Andersdatter. För att faa nyt ophold for deras renhjorder. Flyttar fra Ranen til Melfjord, attest fra Heltzen.' Anders Anderssen født i Mo, Norge. Lappmann i Kaldvatne Mo, Norge. Gift i Mo, Norge.'Mvh. Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Steinar Olsen

heiInformadsjonen jeg ga var relatert til spørsmålet om hvem Andrea Andersdtr som bodde i Gildeskål var gift med, og jeg har forstått at det er to forskjellige familier.Problemet er at både Støver og Bodinboken har feil/unøyaktigheter om hvem de fra Bodin er gift med. Det var for å prøve å sile ut hvilke som var gift med hvem. Har faktisk ikke helt oversikt selv.Har selv Familie i nesten samme området i Meløy, Rødøy som du har, siden min fars familie har bodd i dette området veldig lenge.Hvor i Sverige var de du nevner fra?Steinar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

Steinar.Det var Kjell-Åke Lundstrøm på Anbytarforum,som har forsket på samiske slekter i Sverige og Norge som er min kilde!Birger

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.