Gå til innhold
Arkivverket

[#42922] Hjelp til oppslag i bygdebok for Haus, Hordaland, gårdene Lien og Tongeland


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

I 1717 giftet Ole Eriksen Lien seg med Lucretia Olsdtr. Tongeland. Jeg er usikker på hvor de slo seg ned, men jeg er interessert i opplysninger vedr. familien, evt. barn .Spørsmålet har sammenheng med denne debatten.LenkeJeg forsøker å spore opphavet til Erich Olsen født ca.1765. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

olav var fra breisteinsli (27b). lukretia (1675-1732) var enke etter olav nilson tångeland 1651/54-1716, n 1691 og senere. med olav n. hadde lukretia 4 barn, hvorav kun en levde opp, anna, men død 1710. med olav eriksen hadde hun ingen barn, men olav e ble gjngift i 1734 med anna persdtr (ukjent), og med henne hadde han 6 barn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

olav e var sønn av eirik larsson 1653-1737 og ukjent kone på breisteinsli. det står ikke hvor eirik kom fra, men barna, 4 i alt, var født og konen død før han kom i liæ, står det. olav hadde søsknene lars, kari og ingebjørg. lars til haus-åsheim, kari og ingebjørg ble gift i liæ, men flyttet siden. kari ble gm simon hansson og fikk to barn, eirik og olav.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for rask respons Arnfrid. Kan du opplyse vilke barn han hadde med denne Anna Persdtr.? Og står der eventuelt noe mer om Olav (født - død?) Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Kanskje sønnen til Kari og Simon, Eirik og Olav, kan være et spor??? eirik f 1729, olav f 1731.Olav Erikson fra Breisteinsli var født 1698 og døde 1763.Barna til Olav Eriksen og Anna Persdtr:eirik f 1735, lukretsia f 1737 (takvam), lars f 1739 (tångeland), marta f 1742 (li) og anna f 1745.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk igjen Arnfrid.Dette begynner å bli en smule interessant. Den Olav Eriksen som endte opp i Fana var i følge 1801 tellingen født ca. 1735.Han var trolig far til Erich Olsen (se lenken i innlegg nr.1)Er det mulig å få vite hva bygdeboken eventuelt sier om sønnen til Kari og Simon, Olav? En annen interessant detalj her er Lucretia Olsdtr. Hun er trolig identisk med den Lucretia som er nevnt i innlegg nr.22 i debatten jeg viser til i lenken. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Jeg har dessverre ikke Haus sokn hjemme. Det eneste som står i tillegg er at Karis mann, Simon var fra Runnhovde, sønn av Hans.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Rune Thorstensen

Takk for opplysningene Arnfrid. Kanskje vi etter hvert nå kan finne svaret på hvem som var foreldrene til Erik Olsen f. ca. 1735. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ingvard Skarvatun

I innlegg(3) står 'ukjent kone' - hun er vel ikke helt ukjent, fordi Eirik Lauritzen Tungeland gifte seg nemlig 6. januar 1694 i Haus med Gjertrud Pedersdotter Indrearne (1661-1733). LenkeMvh Ingvard

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Men Gjertrud Pedersdtr. kan ikke være mor til Olav Eriksen Breisteinlie 1675-1732. Derfor må Erik Larsen Tungeland ha vært gift tidligere. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, selvsagt. Jeg blandet årstallene til Olav med Lucretia Olsdtr.Da er nok Gjertrud mor til Ole Erichsen Breisteinlie.Men jeg har problemer med å linke disse til ' mine folk', nemlig Ole Eriksen Mellingen 1735- e.1801 g. med Anne Pedersdtr. Hauge 1760-1800. og deres sønn Erik Olsen f. 1765 (Stord). Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.