Gå til innhold
Arkivverket

[#42930] G. Salomons. frå Overh. NT, til Bø i Vesterålen, men kvar vart det av foreldra?


Gjest Mariann Stokken
 Del

Recommended Posts

Gjest Mariann Stokken

Georg Severin Salomonsen vart f.20.02.1878 i Overhalla, Nord Trøndelag. Her er familien i Overhalla 1865: [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=4&filnamn=f61744&gardpostnr=286&personpostnr=1924&merk=1924#ovre>Lenke Familien i 1875 (far med ny kone :-): LenkeI 1900 'dukkar' Georg og nokre av syskena opp i Bø i Vesterålen. Han vert også konfirmert der 1893.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ein av setningane vart ikkje heilt slik eg hadde tenkt i forrige innlegg: I krk.boka for Stord når Georg døyr, står han oppført som f.i Bø.Då han giftar seg (også Stord) i 1911, står det at faren heiter Salomon Olsen Grandaunet, kvar i all verda er det?Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Takk til deg Tore! Etter eg hadde laga innlegget(2) leita eg etter Grandaunet, det er også ein gard i Øksnes(som ikkje er langt frå Bø)som heiter Grandaunet. Berre for å gjera forvirringa total :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Hvis Grandaunet finnes i Øksnes, kan det ikke være en gård med eget gårdsnr., da ingen av gårdene med gårdsnr. heter det i tidl. Øksnes og Langnes. Det må i tilfelle bare være en plass eller bruk. Hører forøvrig trøndersk ut for meg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Salomon og kona Sanna kom til Granaunet, Skjerfjorden i Øksnes (br.nr. 3, g.nr.32) i 1887. Navnet fikk bruket vel først i 1892, da Salomon solgte halve eiendommen, som ble br.nr. 6, Røberg. Salomon døde her 1898 og enka flyttet uvisst hvor. Ref. 'Gård og slekt i Øksnes' Bd II, s.82 (også par 1867 s.92). Her er 5 barn oppgitt (alle gutter), bl.a. Georg men Johanna Lovise som ble gift i Bø kirke 19/7 1887 med Hans Martinus Olsen fra Auvåg, Bø er ikke nevnt her. Ettersom helsa til Salomon ble dårlig i begynnelsen av 1890 årene, samt at Øksnes kirke ligger på ei øy vest i Øksnes, er det vel det som er årsaken til at Georg ble konfirmert i Bø.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pål W. Martinussen

Salomon står forøvrig oppført som Salomon Olsen Grandaunet ved datteren Johannas vielse 19/7 1887 i Bø. Dette må være et navn han hadde med seg fra NT.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Ein million takk!! Slektsgransking gjev stadig nye overraskingar! Det er vel ein av grunnane til at det er så spennande!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Eg trur det er Sanna eg har funne her, sjølv om er registrert som ugift budeie :-)Salamon heitte Olsen, og dei budde i Øksnes, ho er fødd 1842, eg er ganske sikker på at dette er rett!!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Er det nokon som har meir å bidra med her? Kvar vart Sanna av? Eg trur det er ho me finn i Øksnes 1900.Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Inge Hildrum

Når det gjelder Salamon, så ligger husmannsplassen han og familien var bosatt på i 1865/1875, Jenssædet/Jensotto, under gården Grandaunet i Overhalla kommune i Nord-Trøndelag, så det er vel ikke så rart han kalte seg det etter at han flyttet nordover. MvH Inge Hildrum

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Marianne Johnsen

Hei. Kjenner du til det som står om familien i Husmannsplasser i Skage sogn (s. 246). Har akkurat lånt boka på biblioteket...Kan notere ned litt her om du ikke har sett det..Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johnsen

Siden jeg snart skal ta kvelden, notere jeg allikevel ned litt av det som står nevnt om familien i boka nå med en gang.Tolker at navnet på husmannsplassen er Jensett eller Jensotto. (Kanskje brukt ulikt gjennom tidene.)Denne er 'under' Grandaunet. Står at en Ole Einersen var husmann på Grandaunet. Han ble gift 12/9-1824 med Maren Salamonsdatter. Han var 34 og hun 26 år. Bodde tidligere på Sellotten.De hadde 5 barn: Salamon 12.02.1825 Mathias 07.09.1827 Johanne Margrethe 12.11.1830 Johanne Lovise 01.10.1835 Elise Margrethe 01.09.1839 Samuel 1867 Salamon og Oline Marie ble gift 13.09.1857. Oline Marie var datter av Jacob Dick, Strinda. Hun dør visst før ft1875 og han gifter seg på nytt med Sanna Margrethe f. 18.10.1842 (datter av husmann på plassen Dalen eller Andreasdalen u. Homstad : Andreas Ingebrigtsen Homstad og Sophia Salamonsdatter Gansmoøen.Salamon og Sanna får to barn: Ole Martin 04.03.1876 Georg Severin 20.02.1878

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johnsen

Fant også mer om foreldrene til Sanna Margrete i boka. Hvis du er interessert, kan jeg notere ned litt, men det blir ikke før i morgen, da jeg nå hopper til sengs.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Tusen takk!! Dette var flott, det var eigentleg opplysningar om Sanna etter 1900 eg var 'ute' etter, men det var avdi eg trudde det ikkje var meir å finna frå Sør-Trøndelag uten krk.bøkene.Så dette er eg svært takksam for! Og sidan det finnest meir opplysningar om foreldra til Sanna tek eg gjerne imot, visst du vil!Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

PS:Eg veit at dette er NTrøndelag, men held også på med ein familie frå Røros, STrøndelag. Difor vart det litt 'mix' her Unnskyld :-)))

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marianne Johnsen

Foreldrene Til Sanna Margrethe var fra Andreasdalen/Dalen under Homstad, Skage, Overhalla. Faren Andreas Ingebrigtsen Homstad var sønn av Ingebrigt Olsen Lilleøen (1766-1816) og Marit Eriksdatter Heggum (1766-1821), som var eiere av Homstad.Andreas f. 1797 d. 1878 ble gift med Sophie Gansmoøen f. 1798 d. 16.09.1860, hun var datter av Salamon Gransmo og Margrethe Povelsdatter. Andreas reiste til Amerika etter at hans kone Sophie var død i 1860.Barn av Andreas og Sophie:Marit 28.02.1824Thea Margrethe 16.01.1826Ingebrigt 03.01.1828Susanna 29.03.1831Julianne Maria 12.02.1837Sanna Margrethe 18.10.1842Står også en del om de andre barna og hvor de 'ble av'. Hvis du er interessert i låne boka, er forfatteren Sanna Mørkved.Marianne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.