Gå til innhold
Arkivverket

[#42938] Benjamin Nilsen


Gjest Beate Hanssen
 Del

Recommended Posts

Gjest Beate Hanssen

I Kvæfjordboka nr. 540 står det en Benjamin Nilsen, f. 1783, d. 1849, ant Skommesvik i Kvæfjord. G. m Kristine Maria Korneliusdatter, f. 13. sep 1800, Gullholm, Kvæfjord.Det som er problemet er at jeg finner ikke noe vidre på Benjamin. Hvor var han fra? Hvem var hans foreldre?Men har funnet en Benjamin Nielsen i ft 1801 i Trondenes Lenke , kan dette være rett Benjamin? Men det blir jeg ikke noe vidre klok på, fordi det står ikke hvor han er i fra, og Benjamin står heller ikke i Folk og slekt i Gamle trondenes heller...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bernt Jenssen

Har du sjekket ut ekteparet 1159 og 60 i din egen vedlagte lenke? Han heter Nils (en) til fornavn og er 50 år. Paret har en datter på 16 år, så det skulle ikke forundre meg at dette er foreldrene til Benjamin!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest beate hanssen

kan hende. Men i følge folk og slekt i gamle trondenes, så har ikke de noen sønn som heter Benjamin. Har også sett etter om nr 1150 der hadde en bror med det navnet, men uten hell...og det kan jo være en helt annen benjamin nilsen på denne ft og....

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 9 måneder senere...
Gjest Beate Hanssen

Hei!Har funnet en sønn av Benjamin som døpt i 1823, men hva står det like bak etternavnet Nilsen? s. 52 nr 10 i skannede kirkebøker for Kvæfjord i Troms.Mvh Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Engmo

Hei. Disse prestene skrev da virkelig slurvete, og ikke alt er like greit å tyde, men det jeg tror står der er:' Benjamin Nielsen bonde og tjenestedreng af Hemmerstad udtaget?? som barnefader af moderen Kirstina Maria Corneliusdtr tjenestepige paa gaarden Skumærsvig' Og helt bak innlegget står: 'uægte børn pigens og drengens 1 leiermål' Har ikke greid å finne ut hvor Benjamin egentlig kom fra,siden det ikke står fødeplass eller farens navn da han giftet seg.Fant en Benjamin Nilsson f.1796 fra Straumen i Nordland, som ble gift i Kvæfjord, men det er ikke sikkert dette er rett person.Der står foreldrene bare som Niels og mrs. Niels.(Family search) Mvh Anne.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Beate Hanssen

Hei! Det var det vi også trodde det stod, men vi syntest det var rart at han var både bonde og tjenestedreng. En plass der på FS står det at Kristine Maria Korneliusdatter også var født i Straumen i Nordland, og det er rette foreldre på henne. Det er en plass i Kvæfjord som heter Straumen.Mvh Beate

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.