Gå til innhold
Arkivverket

[#42945] Hva skjer på DA , CGI


Gjest Berit Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Berit Knudsen

Etter problemet med kirkebøkene for kort tid siden får jeg veldig ofte CGI, og det kan også gå ganske tregt med å komme inn på Debatten enkelte ganger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

To ting har skjedd samstundes. For det første auka trafikken plutseleg sist helg. I tillegg bytte me servar. Det viste seg at me hadde fått feillevert og at den nye hadde mindre kapasitet enn den gamle. Dermed når me taket av og til. Det vil bli slik til ut i neste veke; då reknar eg me at me skal vera attende til normal drift.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Takk for svar. Alt er så mye enklere når man vet hva man skal forholde seg til.Ikke så rart at trafikken økte når dere skulle få ny server, og at det da endelig skulle bli mulig å bruke de skanna kirkebøkene uten å sitte i timer for nesten ingen ting. Trafikken kommer vel til å 'eksplodere' når alt kommer i orden. Jeg gleder meg til det, ikke 'eksplosjonen', men til det blir ferdig.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Serveren til Jan er vel ikke kirkebokserveren, men en annen feilleveranse, som skal omleveres. Så det kan nok fremdeles bli venting foran kirkebøkene. Det positive er jo imidlertid at vi i hvert fall ikke får noen problemer med å øse ut frustrasjonen over kirkebokventingen i debattforaene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det er ikkje nett slik som Per Helge sei, så de kan like godt få heile historien.Servaren me har brukt på databasane er ikkje særskilt gamal og har oppført seg fint, med rikeleg kapasitet. Derimot har me eit gamalt skabberakkel som for det første kjører digitale bøker o.l., og i tillegg er back-up for databaseservaren. Den hadde me lyst å byta ut, og tenkte at då var det best å kjøpa ein ny datgaseservar og så la den gamle ta bøkene m.m. Eg fekk tilbod på ein bra maskin, men fekk og eit alterntiv med meir moderne diskar, og som i tillegg var mykje billegare. Eg spurte kvifor han var så billegg og fekk til svar at ny teknlogi var billegare. Eg slo til og installerte og flytta over. Den gamle sendte må til service. Av/på knappen fungerte m.a. ikkje lik han skulle.Så oppdaga me at den nye ikkje gjekk som den skulle. Då oppdaga eg at den hadde mykje svake prosessorar. Me har fått tilbod om å byta han inn, mot å betala mellomlegget til den dyrare. Men sidan denne på den eine sida er meir enn kraftig nok til å dra lasset for bøkene (som i utgangspunktet var problemet) og gamleservaren i fleire å vil dra databaselasset, har me bestemt at slik blir det. Pengar spart er pengar tent. Det fører også til at det vil bli lettare å få skifta igjen om eit år eller to, om trafikken på databasane skulle gå i taket.Så no ventar me på å få gamleservaren attende med ny knpp m.v.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.