Gå til innhold
Arkivverket

[#42948] Noen tips om hvordan man fikser en amerikansk money order her i Norge


Gjest Per Helge Seglsten
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg skal bestille dokumenter fra USA, og gjennomgående krever de at betalingen gjøres som money order eller sjekk. Money order er det ingen som har hørt om i de bankene jeg har vært i, og en valutasjekk, som er det eneste jeg har klart å finne som ligner, koster jo langt mer enn dokumentene jeg skal bestille. Er det noen som har noen tips til hvordan man kan få bestilt disse dokumentene uten å triple/kvadruple prisen på grunn av bankgebyrer? (SSDI-dokumenter har jeg klart å finne en måte å få betalt med kredittkort, men vielses- og dødsattester er det altså værre med)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hege Sofie Bull

Tror ikke de har money order lenger på posten her i Norge... Skulle sende en liten sum til en privatperson i England og spurte på posten etter det og de sa at den eneste muligheten var via nettbank. Det ble altfor dyrt...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Amerikanerne ligger nok noe etter oss når det gjelder bruk av nettbank og slike ting, desverre.Men jeg jobber ved et kontor der vi overfører bl.a. pensjoner til nordmenn bosatt i utlandet, og har litt informasjon om dette.Skjemaet vi sender til pensjonister i USA for utfylling spør etter følgende:- Bankens 'routing number' - 9 siffer- Kontonummer- Bankens navn- Bankens fulle adresse

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, jeg har et slikt skjema liggende fra banken min. Men når de ikke vil oppgi noe kontonummer, så hjelper det jo dårlig. Og de nekter, skriver de i hvert fall, å ta i mot cash, noe jeg godt kunne ha prøvd til en risiko på 15 dollar. Kanskje jeg får utfordre dem på cash-policyen deres...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Jeg har en blankett fra Postbanken som heter 'Betaling til utlandet', og som jeg brukte for noen år siden før jeg hadde Visa-kort. Det skal være det samme som 'Money order'. Jeg vet ikke om denne blanketten fortsatt er i bruk, og den har kanskje et saftig gebyr, men det går kanskje an å undersøke?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arild Andresen

Jeg ble fortalt om Paypal engang også. Men gjorde et søk på Google, fant veldig mange som var missfornøyd med dem. Men jeg har ikke brukt dem selv.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Mariann Stokken

Kan du ringa dei? Eller spørja pr.mail om du kan senda pengane 'laust' i eit brev?Dette har eg gjort utallege gongar(i snart seks år), fleire tusen til saman, og det har gått heilt fint!! Utanom ein gong, og det var no i sommar.Så det er jo ein risk(men også ein mulighet), men slik er livet :-))Venleg helsing Mariann.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Grethe Hammerstad

Ring dem og spør om de tar Visa eller lign. Oppgi kortnr. til dem og så ordner de resten. Slik har jeg bestillt over telefon mange ganger. Dersom det er et seriøst firma går dette greit.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Dette er ikke firmaer. Jeg skal bestille dokumenter fra city clerk og helsemyndighetene i New York. Jeg har ikke ringt dem, men de gjør det svært klart på hjemmesidene sine at de ikke tar i mot cash eller kredittkort. Det kan imidlertid virke som om jeg må prøve kontanter likevel. Hverken banker eller postkontor ser ut til å ha noe som tilsvarer money order.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, jeg er nok ikke den eneste som har slitt. Men nå har jeg mailet en kar i en slektsforskerforening i New York, og han var villig til å løse ut dokumentene for meg. Så da sender jeg cash til ham. Jeg gir hans ærlige ansikt en sjanse. Han høres i alle fall ut til å ha et ærlig ansikt. Jeg får be om bilde etter hvert...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Birger Forsmo

For noen år tilbake så kunne jeg gå i banken for å overføre pengebeløp som skulle til utlandet. Med kvittering fra banken gikk jeg på postkontoret som scannet inn kvitteringen og fakset det over til mottakerfirmaet som da i løpet av en halv time kunne bekrefte at pengene var mottatt.Er det slutt på det?Med vennlig hilsenBirger Forsmo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørnar Solvang

Skulle da mene at DnB og postbanken fremdeles har International Money Order. Selv om ikke alle postansatte er like oppdaterte. Det fantes også et system med International Reply Coupons, som du kan vedlegge brev. Ellers kan du jo høre om de kan ta frimerker. Det er jo tvungent betalingsmiddel her så kanskje? Og amerikanske frimerker burde ikke være noen heksekunst å få kloa i via postens frimerkesørvis. Ellers ville jeg bare sendt en krysset sjekk, eller tryglet over telefon, om hvorvidt de kan gjøre et unntak å ta kontanter i brev, for deretter å bruke det mot dem for alt hva det er verdt i all ettertid : )

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Takker for alle innlegg. Jeg har funnet min vei å omgå problemet på, som dere ser i innlegg 14. Ellers ville jegvel bare kastet noen dollarsedler med i brevet, og krysset fingre fo at de lar dumme utlendingers handlinger passere. Sannsynligvis kommer også USA seg videre fra den monetære steinalder. Jeg fikk betalt med visa da jeg bestilte SSDI-dokumenter. Og hos NARA kunne jeg jo utføre både bestilling og betaling på nettet, med en ukes leveringstid. Det er jo slett ikke verst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

For småbeløp under 150 kroner skulle Internasjonal Svarkupong (IR - International Reply) være vel egnet da det jo er en money order. La oss si at den faste valøren er 15 kroner. Du kjøper en på posthuset og legger den i et brev til USA, Mottageren der leverer seddelen hos sitt postkontor og får utbetalt 2 dollar. Dette er fremgangsmåten, men verdien vet jeg ikke nå. (Jeg har brukt metoden for tiår tilbake.) IR er knyttet til internasjonale konvensjoner. Så derfor spør på postkontoret hvis det er en mulig fremgangsmåte. IR har ingen ekstra kostnader og et spærsmål koster ikke noe. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Jeg trodde man bare fikk ut frimerker for denne. Det var den jeg fikk på postkontoret da jeg bad om noe jeg kunne bruke til en forhåndsfrankert, returadressert konvolutt. Dersom mottakeren kan heve cash med denne, skulle jo problemet mitt være løst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Helge Hålåsæter

Det er ikke konvolutt med frimerker; men rett og slett et stykke papir med påskrift, som ditt postkontor stempler, la oss si 6x9 cm. Helge H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Ja, jeg har en liten håndfull sånne, som jeg skal legge ved min returadresserte konvolutt, slik at mottakeren i USA kan bytte lappene inn i amerikanske frimerker. Men etter det som står på disse, kan de bare veksles inn i frimerker. Uansett: Nå har jeg vært på Forex og kjøpt 15 dollar, som jeg sender til min kontakt i USA, og så går han på arkivet for meg, og får ut dokumentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 uker senere...
Gjest Roger Thauland

Vell, ya ya...but i cannot really follow this(not your fault!), but sometimes fees over here need to be paid to(or via) me, it would be helpful if the '+/-' of various methods were given in 'american'; thank you, Roger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.