Gå til innhold
Arkivverket

[#42959] Marthe Olsen, Drammen


Gjest Wenche Waler
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Waler

Hei!Marthe Olsen ble døpt 17.3-1776, Strømso i Drammen. Foreldrene var Ole Endressen og Marthe Nilsdatter. Hvor kom foreldrene fra? Var de fra Drammen?Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Håper du kan få hjelp til kirkebokoppsalg til denne dåpen til Marthe. Mulig det kan stå der hvor foreldre kommer fra. Faddere kan vel også være en pekepinn.Jeg har prøvd å lete etter foreldrenes ekteskap. Har ikke funnet noe som passer i Drammensområdet. Fant dette paret gift i Vinger: LenkeBare en ren gjetting , dessverre. Mulig det finnes ut og innflytterlister fra Strømsø ca 1776, men ikke digitaliserte bøker fra denne tiden? Har heller ikke funnet foreldrene i 1801 , til nå. Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er ikke mange steder å lete etter hvor han kom fra så jeg har titta litt i FS. Jeg har f.eks. oversett Hordaland og Trøndelag.Jeg har funnet 3 stk: Ole dpt. 19/7 1744 Ål, Endre Ingebretsen.Ole dpt. 29/8 1745 Ål, Endre Ingebretsen (forrige død kanskje?)Ole dpt. 19/3 1749 Ål, Endre Olsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei !Takk til Gunn og Berit.Det er sikkert at de kan komme fra hvor som helst,men skal prøve å finne ut mer om Endre fra Ål. De kan jo være bra kandidater.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei !Har funnet ut at Marthe ( Marte) Olsdtr. antagelig er født i 1779 i Drammen og ikke i 1776. Hun dør i sept. 1869 i Lier 90 år gammel. Det er da ikke sikkert at jeg har rette foreldre på henne.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

WencheDersom Marthe Olsdatter ble gift og fikk barn kan du være heldig å finne andre olsdøtre og olssønner som er faddere for hennes barn. Dette KAN (men bare kan) være mulige søsken av Marthe. Slik kan du være heldig å nøste videre. At hun oppgis til 90 år i 1869 skal du ikke ta for bokstavelig. Det kan være nokså omtrentelig. Jeg går ut i fra at det er 90 år gamle Marthe Olsdatter som dør på Hårbergeie i Lier i oktober 1869 du refererer til. Jeg regner med at du mener hun her: LenkeSom da bodde hos sin sønn på plassen Dokka under gården Hårberg.Liers historie sier om Dokka under Hårberg:'Mellom 1844 og 1889 nevnes Ole Evensen, f. 1812 på Hennum-eie, g. m. Maren Rasmusdtr. Hennum-eie, f. 1820, d. 1889. Barn: Lars, Maren Olava (g.m. Jørgen Gundersen Gjellebekk), Marthe, Ole, Karen Elise.'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 5 måneder senere...
Gjest Wenche Waler

Hei Jon !Takk for svar for lenge siden. Jeg har ikke kommet meg videre med å spore opp forfedrene til Marthe og Even.I Lenken du heviser til står det at Marthe er født 1779. På tellingen for 1865 er hun 87 år og når hun dør i 1869 er hun 90 år. Da er det vel kanskje ikke min Marthe som er født i 1776 i Drammen, men en Marthe som er født i 1778/1779 i Drammen? Noen tips om hvor jeg kan lete utenom kirkebøkene? Marthe og Even er ikke kommet med i folketellingen for 1801,men de giftet seg i Frogner kirke i 1800 og er bosatt i Lier. De står i 1815 tellingen for Lier,men der kommer jeg ikke inn akkurat nå av en eller annen grunn. Håper på tips.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Takk Maya for svar !Det jeg er usikker på er om dette er rett Marthe? Får det ikke til å stemme helt med årstallet 1776.Se tidligere opplysninger. Det jeg vet helt sikkert er at hun heter Marthe Olsdatter og er født i Drammen. Fant bl.a. ei Marthe døpt 1.7-1778 i Bragenes med foreldrene Ole Larsen og Marj Olsdatter. Hun kan vel også være rett person? Passer bedre med tidliger oppgitt alder. Når jeg ikke kan finne ut av når denne Marthe er flyttet til Lier og ingen ting er oppgitt ved vielsen er det vanskelig å vite hvem er rett person? Noen som har noen tips?Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest wenche waler

Hei igjen!Prøver meg en gang til. Når det står at Marthe er født i Drammen er vel Bragenes med der? Syns at denne Marthe må passe Permanent bildelenke: Lenke bedre til årstallet? LenkeHvilke fora kan jeg lete i om dette er rett Martha når jeg ikke kan finne henne som inn eller utflyttet. Og når det bare står DrammenWenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.