Gå til innhold
Arkivverket

[#42964] Rasmus Simonsen Dahl?


Gjest Ole G Taraldset
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole G Taraldset

Er det noen som kjenner foreldrene til Rasmus Simonsen (Dahl?) (ca 1660-ett 1700) og hans kone Giertrud Hansdatter (ca 1665-ett 1700)? De giftet seg 1682 i DK. De er bl. a. foreldre : til Maren Rasmusdatter Dahl gm Berent Hansen Wegner ca 1709, til Hans Rasmussen Dahl gm Sophia Richardsdatter Reutzer i 1719 og til Rasmus Rasmussen Dahl gm Giertrud Henriksdatter Richmeyer i 1733.mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Henviser først til mitt inlegg 38481 ang. Selgen Rasmussen Dahl, f. ca 1689.I kirkebøker Bergen slutten av 1600-tallet nevnes under døde 'Rasmus Selgensen gravlagt Des 27 1700'. Som fadder i Korskirken i Bergen 1692 finner jeg 'Rasmus Selgensens kone Giertrud Hansdat' og sist som fadder i samme kirke i 1708 'Rasmus Selgensens etterl Gertrud Hansdat'.Lurer da på hva som er din kilde for denne Rasmus Simonsen Dahl. Er det slik at Simon og Selgen er det samme navnet?Har du også en kilde for vielse i DK i 1682 for dette ekteparet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei Anne,Jeg tror ikke dette er de samme personer / event slekt. 'Mine' ble viet i DK i Bergen 8.10.1682(digitalarkivet, Viet i Bergen 1661-1816)og het da Rasmus Simensøn og Giertrud Hansd. Datter Maren Rasmusdatter Dahl gm Wegner er min 5-T og hun har en datter kalt Giertrud. Hans Dahl har jeg plassert! som bror til Maren. Han er fadder til Marens datter Anne. Han selv kaller 2 barn for Rasmus og Giertrud. Rasmus Dahl er også lagt inn som bror til Maren. 3 tanter Wegner er faddere til hans barn. Han kaller også 2 barn Rasmus og Giertrud. Det var derfor naturlig (for en amatør)å se etter et ektepar med navnene Rasmus og Giertrud, og de jeg fant passet inn. 100% dokumentasjon har jeg ikke på at alt dette er riktig, men pga kronologi, navnelikhet og fadderskapene er jeg kanskje ikke så langt i fra sannheten. Dahl-navnet her kommer trolig fra landsbygden. Jeg har andre tilfeller i basen der etternavnet/gårdsnavnet ender på Dal/Dahl og når de flytter til byen så fjernes første del av navnet.mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Hei på deg Ole!Jeg er også bare en skarve amatør som leter så godt jeg kan. Denne Selgen Rasmussen Dahl som jeg snakker om er det skifte etter i Trondheim i 1735-1736. I Skipperrukker 1705-1724 er oppgitt følgende: 1719. 6. Skipper Selgen Dahl, f. Bergen, b. Trundhiem, brg. Trundhiem [[22-1-1720]], 30 år, giftt, skipper 4 [[år]], skip Nathaniel, læster 110, hjh. Trundhiem // 1724 hâr [!] nu faaen et andet Skib kaldet Jomfrue Ane Maria. Ut fra dette begynte jeg å lete i kirkebøker i Bergen og fant at Selgen opptrer som fadder i Nykirken i Bergen i 1710 og 1717.Døpte m/fadre i Nykirken, Bergen 1700-1780 Døypt År Sokn/Kyrkje 1564 510 1710 NK Rolle Førenamn Etternamn 12476 Barn Matz 12477 Far Laris Olsen 12478 Mor Maren Madtzdtr 12479 Fadder Jochum Zega 12480 Fadder Hans Rasmusen 12481 Fadder Selgen Dal 12482 Fadder Thrine Michelsdat 12483 Fadder Maren RasmusdatDøpte m/fadre i Nykirken, Bergen 1700-1780 Døypt År Sokn/Kyrkje 2367 1501 1717 NK Rolle Førenamn Etternamn 18901 Barn Mangele 18902 Far Simon Janssøn 18903 Mor Anne Hansdtr 18904 Fadder Selgen Dal 18905 Fadder Ingemar Hanssen 18906 Fadder Esther Benjamins 18907 Fadder Marthe Monsdat 18908 Fadder Trinckie FrøckenJeg fant også denne Maren Rasmussen Dahl og Hans Rasmussen Dahl og har tenkt at de muligens er søsken til Selgen. I dåpen 1710 finner vi også en Hans Rasmussen og en Maren Rasmussen.Selgen får etter det jeg kjenner til 3 barn: Hans f. 1729, Anne f. ca 1730-1735 og Andreas Schiøller f. 1732, alle i Trondheim. Dessverre har jeg ikke dåp på disse barna og dermed ingen faddere.Skal studere notatene mine litt til og se om ting blir litt klarere. Hvis du har noen faddere i dåp etter barna til Maren, Hans og Anne hadde det vært fint om du var obs på om Selgen eller hans kone Maren er å finne blandt dem.mvh Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

God morgen Henviser til første innlegg, hvordan kan du være så sikker på at Rasmus Simonsens etterkommere brukte navnet Dahl ? og at dette ekteparet er foreldre til nevnte Maren, Hans og Rasmus ? mvh Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei Anne og Svein,Takk for innlegg. De navnene du nevner Anne er ukjente for meg, med unntak for fadderne Hans Rasmussen og Maren Rasmusdatter. Er dette de samme som 'mine' så blir jo dette spennende, men vanskelig å fastslå. Aldersmessig kan de passe inn da alderen på mine er ca 20 år pluss/minus i 1710 (må en foresten være myndig (21 år?)for å kunne være fadder ?) 1) MAREN RASMUSDATTER Dahl har 3 barn. Hun kalles Rasmusdatter Dahl ved 2 av fødslene. Av faddere er nevnt Hans RASMUSSEN DAL og en Maren Madsdatter i 1709. Din Maren Madsdatter er mor i 1710. 2) HANS Rasmussen Dahl(Dal, Dall) har 4 barn. Ingen av fadderne her er kalt Selgen eller de andre navn du nevner, unntatt en MATZI Dahl (mann eller kvinne?)Den Mads Dahl f. 1710 du har var vel for ung til å være fadder ? Andre faddere er Rasmus Dahl og Maren Dahl. 3) RASMUS Dahl har 5 levendefødte barn. Blant fadderne er det en Giertrud Dahl Wegner (søsterdatter), 3 tanter Wegner og enn SELLE MAAU?. Bare Rasmus har jeg ikke funnet kalt Rasmussen, men han kaller sin første sønn for Rasmus ! Det er vel ingen tvil ( i hvertfall ikke hos meg) om at disse 3 ovenfor er søsken og heter Rasmussen/datter Dahl. Det store spørsmålet er, hvem var foreldrene ? Jeg har bare kommet med de jeg tror er foreldre ut fra forhold nevnt i innlegg 3, men er selvsagt takknemlig for opplysniger som kan endre mitt syn på dette.mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Nå har jeg sett litt på dette Dahl-navneti kirkebøkene og andre registre fra Bergen 1600-tallet og begynnelsen av 1700. Flest ganger finner vi det under døpte med fadre i Nykirken: 1704-far Selgen Michelsen Dahl, 1707-fadder Trine Michaelsdatter Dahl, 1707-fadder Maren Rasmusdatter Dahl, 1708-fadder Jens Rasmussen Dahl, 1708-far Selgen Michelsen Dahl, 1711-mor og fadder Maren Rasmusdatter Dahl. I Trondheim blir Selgen Rasmussen Dahl viet i huset i 1714. Når det gjelder vielser i Bergen må vi helt frem til 1727 før vi finner Dahl: Anne Magaretha Johannesdatter.Har følgende hypotese: En Selgen, som jeg ikke har funnet noen informasjon om, har følgende etterkommere: Michel Selgensen, gift 1675 med Malene Jansdatter Riick. Barn: Thrine, Ole, Anna (Margretha?), Ingeborg, Maria, Selgen og Lene.Rasmus Selgensen gift med Gjertrud Hansdatter. Barn: Hans, Selgen, Maren, Jens, Rasmus.Anne Selgensdatter gift 1676 med Niels Jensøn.Joen Selgensen gift 1694 med Mallene Hansdatter. Barn: Anna f. 1694.Lisbeth Selgensdatter gift 1666 med Matz Lauritzen. Barn: Maren og Selgen.Dessverre er jeg ikke i stand til å finne dåp til noen av de barn som er nevnt ovenfor. Vielsen til Rasmus og Gjertrud finner jeg heller ikke, men kan det være at Rasmus Simensøn og Giertud Hansd. viet okt 08 1682 er dem?For å komme noe videre her tror jeg vi må finne barnedåpene til disse Selgensens eller skifter. Ut fra navn på barna kan det se ut som at denne stamfaren Selgen muligens hadde en hustru Maren.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei Anne,Jeg kunne være fristet til å bruke et saftig nordnorsk uttrykk, men får nøye meg med å si: jammen tror jeg at din 'stahet' har fått deg og meg på rett spor, og takk for det. Jeg gikk ut fra din hypotese og satte opp et slektstre med 2 av Selgen sine barn, nemlig 'min' Rasmus og Michel. Iflg. fadderlistene så kunne det tyde på at min MAREN var fadder til Joachim Trinessøn i 1711 og til Michel Olsen i 1707. RASMUS som fadder til Malene Selgensdatter i 1708. JENS (som jeg ikke hadde som sønn) var fadder til Margrete Olsdatter i 1708. Etter å ha dukket dypere ned i materien så finner jeg at Hans Rasmussen Dahl (fadder til Maren (gm Wegner) sin datter Anne i 1709) gm Sophie Richardsdatter Reutzer hadde en datter Giertrud døpt 27.12.1720 i DK. Hun gm Friderich Steenechen 21.4.174o i NK og BINGO !! de får bl.a. 2 sønner SELGEN Dahl Steenechen døpt 31.1.1748 og 19.5.1750 i KK. Her tror jeg gåten er løst og at foreldrene til min linje het Rasmus SELGENSEN og Giertrud Hansdatter, men da er min giftemålsdato på disse feil og jeg har ikke funnet noen annen foreløbig. Noe annet som forsterker denne løsningen er at fadderskapet også gikk motsatte vei. Lene Michelsdatter Dahl var fadder til Rasmus sin datter Giertrud i 1743, og at Wibiche Jansdatter NAGEL ! gm Selgen Michelssen Dahl var fadder til Maren R. Dahl sin datter Elisabeth i 1711. SELGEN-navnet er spesielt. Fant det på internett hos en familie på Trondenes, Troms i 1675 og som som fornavn på en i Danmark ,Selgen Jensen f.1791. Navnet er høyst sannsynlig gammelt dansk , så enten er vi der danskavstammet eller en er blitt oppkalt etter en dansk prest e.l. i Nordnorge et sted. Takk for hjelpen så langt.mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Rindedal

Fra 'Personalhistorisk Tidsskrift' har jeg notert fra innlegg til kanselliet at Rasmus Selgensen Dahl giftet seg med Gjertrud Hansdtr Cicius i 1685. Rasmus finner du også omtalt i grunnboken ang en eiendom i 5.rode, som han overtar etter Iver Christensen. I manntallene fra 1689 og 1710,(siste hos Vigerust) finner du ham også i 5.rode. han begraves i Nykirken i 1701 og Gjertrud i 1719. Er ganske sikker på at det finnes et skifte etter en av dem. Broderen Mikal Selgensen Dahl omtales som rådstuetjener i 1675 og 1683, bor begge ganger i 16.rode. Mitt forslag er at han følgende barn, Selgen +Catrine x1702kk Peder Jonsen og 1709kk med Nils Jokumsen +Malene x Frans Giertsen, Maren x Johan Barth +Mette x1726kk Johan Barth. En Selgen Sørensen er nevnt som fogd i Hardanger i 1648, sikkert samme mann som ibor Jon Jakobsens hus i Flønderborg smug i 1645. Er også nevnt i en sak fra Føyen i 1662 ang et pant. Hans enke nn er i 1675 bosatt i 16.r, etter skatt å dømme i beskjedne kår. Det kan se ut som om disse er foreldrene til Mikal og Rasmus og kanskje Christian Selgensen, hvis enke begraves i Nykirken i 1708. mvh Svein Rindedal

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Hadde vel taklet et sterkt nordnorsk uttrykk, men kan vel kanskje skylde staheten på min trønderske arv :-). Dessuten har jeg endelig fått bredbånd her ute i bygdenorge, og da går alt så mye lettere. Tror vi har noe vettugt her!Når det gjelder navnet Dahl kan jeg kun se at det er brukt i et tilfelle i det jeg vil kalle 1. generasjon etter Selgen. Det er ved Gjertrud Hansdatters gravfestelse i 1719. 'Giertrud Hansdatter Ciccia, Rasmus Selgenssøn Dals enche'. Rasmus er før dette kun kalt Rasmus Selgensen. Forresten stusset jeg på dette Ciccia, er det etternavnet hennes, en tittel eller hva da?Så løsnet det endelig når det gjelder denne stamfaren Selgen også. I 1675 betaler Sl. Selgen Søfrensens Enche 2 Mrk. i koppskatt.Så hvem var da denne Selgen Søfrensen? Vi får fortsette og grave. Men, en opplysning til har vi om ham: Rasmus Selgensen får borgerskap i Bergen i 1689 og fødested er oppgitt til Bergen. Har ikke funnet noe mer foreløpig i det materialet som er tilgjengelig via internett. Jeg har også søkt etter Selgen overalt og funnet det samme som deg Ole.Ellers hadde jeg den informasjonen som Svein oppgir ut fra mantall og skattelister. Nytt for meg vielsesår for Rasmus og Gjertrud. Skal ta en titt når det gjelder barn etter Michel Selgensen.Hvis noen nå kunne vite noe om skifte etter Selgen i Bergen 1719 eller hans sønn Rasmus Selgensen i Trondheim 1735-1736, ja da hadde jeg blitt såååååååå glad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Ser at jeg glemte et par ting i farten. Det kan vel tenkes at denne Selgen Sørensen er sønn av en Søren/Søfren etter Selgen den eldste? Og mulig er det enda en sønn Christian/Christen som jeg også fant et eller annet spor etter et sted.Ser også at Gjertrud Hansdatter da kalles Cicius i 1685 og Ciccia i 1719. Har noen vært borti det navnet i før?Tulla også med skiftene, det er Rasmus det er skifte etter i 1719 og Selgen i 1735-1736.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei,Først takk til Anne og Svein for avklarende opplysninger.Har en noen kilde for at Selgen Sørensen (fogd og sikkert av dansk ætt)var far til 'våre' aner? Dersom det stemmer at Lisbeth Selgend. giftet seg i 1666 så må hun være født ca 1645-50 (kanskje eldst i den barneflokken?). Hun giftet seg med Mads Lauritsen. Flyttet de nordover (ren spekulasjon)og fikk bl a sønnen Selgen Madsen født ca 1675 i Brokvik, Troms? Denne Selgen får en datter Elisabeth (n.e. farmor?)født i 1704. Jeg har fått tatt kopi av skiftet etter Giertrud i 1719. Det er vanskelig (i hverfall for meg) å tyde innholdet, men navnene er tydbare. 4 barn er nevnt: Hans, Selgen i Trondheim, Rasmus 22 år og Maren gm Berent Hansen Wegner. Jeg har også funnet en annen med samme etternavn som Giertrud, nemlig Helchie Sandersdatter Cicius gm Claus Sandersen Warwich i 1725 i DK. Hun het 'acius?' i 1725 , men Cicius ved død i 1760 i DK, Bergen. Hun kan være niese til Giertrud. I skiftet er etternavnet til Giertrud litt uforståelig skrevet. For meg ser det det ut som Ciascius(se 'acius?' hos Helchie), det er skrevet over to linjer, først Ci=, neste linje noe som kan være 'as' eller kanskje en æ (Ciæcius)+ cius. mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole G Taraldset

Hei igjen,Vedr. Dahl-navn i 2. gen etter Selgen Sørensen (hvis han da er stamfaren?): HANS het Hans Rasmussen DALE ved giftermålet i 1719. MAREN , gift ca 1708, het Maren DAL ved 1. fødsel i 1710. RASMUS het Rasmus DAHL da han giftet seg i 1733.Arbeidsoppgave?: Kanskje DAHL-navnet ikke er fra Selgen, fogden i Hardanger. Hvis han er stamfaren kan navnet ha kommet inn med hans kone (fra øverste 'hylle') som kanskje var fra Sunnhordland der en har en Dall-slekt?mvh Ole

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Sagflaat

Takk for informasjonen fra skiftet Ole.Har sett etter Selgen/Søfren og bla. funnet endel som kan tyde på at det kanskje er noen ledetråder til Danmark. Vi får komme tilbake til det senere.Selgen Madsen f. ca 1675 i Troms hører nok hjemme her. Det ligger ute noen hjemmesider som har noe der, men det ser ut til at det er noe rot når det gjelder Mads og Lisbeth som er hans foreldre. Skal prøve å finne noen kilder som er mere til å stole på.Foreslår at vi avslutter dette temaet, bedre om vi på et senere tidspunkt tar opp f.eks. Rasmus og Gjertrud /Selgen Søfrensen og hans kone.Mvh. Anne

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.