Gå til innhold
Arkivverket

[#42967] krigsseilere


Gjest Egil Wilhelmsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Roald Sjursen

Hallo EgilJeg vet ikke om denne har alle sjøfolkene, men de fleste båtene er med.Det er også muligheter for å søke etter/etterlyse manskapene.Mvh Roald

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Egil Wilhelmsen

Jeg har forsøkt 'Warsailors.com' uten å finne de to jeg leter etter. De kom begge hjem til Norge i god behold - 'Minnehallen' er derfor heller ikke aktuell. Tenkte det fantes navnelister over krigsseilerne ett eller annet sted. Aner dessverre ikke hvilke skip de seilte med.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Vist disse seilte under 2.v.krig, har disse en mappe i Nortraship arkivet. Lenke Håper denne virker. Tror ikke det er noen søkbar base over alle som seilte på båter. 'Pensjonsfondet for sjømen' har muligen en oversikt, men mye er vel levert til arkivene. Min far seilte under hele krigen, så jeg er tenkt til¨å finne ut vilken båter/ konvoyer han var på, men har ikke kommet i gang med dettte enda.mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Rambjør

På “Vestnorsk utvandringssenter” på Sletta i Radøy, i Nordhordland. http://www.utvandringssenter.no/ Skal dei, etter eige utsegn, blant anna ha registeret over alle som forliste under andreverdskrig med bustad mellom Stavanger og Trondheim. Og eit register over alle norske krigsseglarar som busette seg i utlandet,og eit over alle norske båtar som blei senka.Desse registera er ikkje tilgjengelig på nett. Men ein kan besøkja senteret og skriva av opplysningane dei har.Kom dei du søkjer etter velberga heim, og ikkje budde på Vestlandet er det vell tvilsamt om dei er å finna der. Men det er ein muligheit. Og ”Den grøne øya” og senteret er verdt eit besøk.Dei har også eit arkiv over folk som utvandra til Amerika frå Sogn og Fjordane og Hordaland.MVH Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Roy Kåsa

Søk på Lillesand sjømannsforening, da de har glimrende sider fra krigsårene. Dessuten et forum for spørsmål mm. Selv fikk jeg utrolig god hjelp til å finne min fars mønstring/fartstid og navn på skip han seilte på under 2 V.krig.Roy

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Ljødal

Jeg er også på leting etter krigsseilere, minst tre, og har forsøkt Ottar Eliassens lenke til Nortraship. Den virker dessverre ikke. Hva gjør jeg så?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ottar Eliassen

Hei! Lenken virker, men var treg.Arkiv: S-1599 / Direktoratet for sjømenn Depotinstitusjon: Riksarkivet Arkivskaper(e): Direktoratet for sjømenn Sentralregisteret for sjømennTidsrom: 1929 - 1990Snakk med arkivverket direkte, da det kan vere sperre på noe materiele.Lykke til mvh Ottar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Oddbjørn Johannessen

Jeg løfter fram denne igjen, fordi jeg er på jakt etter opplysninger om min grandonkel (1888-1962) som seilte til sjøs under begge verdenskrigene. Det er også det eneste jeg pr. i dag vet. Ingenting om hvilke rederier/skip han seilte på.Det jeg først og fremst lurer på, er om det i dag finnes søkbare registre som ikke fantes i 2006?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Når jeg famler såpass mye, skyldes det også at jeg ikke vet hvor min grandonkel befant seg mellom ca 1908 og ca 1960. Han ble født i Holt i Aust-Agder i 1888, og han døde samme sted i 1962, men i den 'uvisse' perioden bodde han ikke der. Han reiste til Amerika i 1907, men oppholdt seg ikke lenge 'over there'. Jeg kan imidlertid ikke utelukke at han periodevis kan ha seilt på amerikanske (eller andre utenlandske) skip. Før han flyttet hjem, ikke så lenge før han døde, vet jeg at han bodde på et sjømannshjem i Oslo (men ikke hvilket). Han var ikke gift, hadde ikke barn og hadde ellers lite kontakt med familien. Bygdeboka for Holt opplyser at han seilte som tømmermann, men han kan godt ha hatt andre funksjoner også.Så problemstillingen blir da om det i det hele tatt er noen mulighet for å finne flere konkrete opplysninger. For ordens skyld: Det ser ikke ut til at han finnes i registrene på Statsarkivet i Kristiansand.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Nei, han vet ikke mer enn det jeg gjør om denne grandonkelen min. Jeg har nemlig fått en henvendelse fra noen av dem som hjelper ham med stoff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ola Morken

Nasjonalhjelpens fond for krigens ofre arbeidet bl.a. med krigsseilerne og deres rettigheter. De hadde egne kuratorer og kontorer som drev bl.a. oppsøkende virksomhet.Bl.a. i Arendal. Fondet er såvidt vites ikke lengre i funksjon, men det må vel finnes noen arkiver et sted. Jeg har fått oppgitt et par telefonnummer til bl.a. krigsinvalideforbundet og et kontor for pensjonssaker fra Pnesjonstrygden for Sjømenn, dersom du er interessert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Oddbjørn Johannessen

Takk for tipset.Siden jeg allerede har nevnt såpass mye, kan jag jo også identifisere min grandonkel nærmere, ifall noen skulle ha støtt på navnet.Søren Emil Jensen, f. på Tøa (Buene) i Holt 12/5 1888 (sønn av styrmann Jens Olaves Johnsen og Serine Elene Sørensdtr.). Emigrerte 19 år gammel til New York fra Kristiansand med SS C. F. Tietgen 25/5 1907 (ankomst Ellis Island 5/6). Er da kalt sjømann, og han skulle til sin far (som oppholdt seg flere perioder i New York) på adressen 172 Carroll Street, Brooklyn. Seilte som tømmermann og var ute under begge verdenskrigene. Død 29/4 1962, begravet på Holt kirkegård.Så vidt jeg vet bodde han ikke i hjemtraktene (Holt og omegn) etter at han reiste hjemmefra som ung. Jeg vet derfor ikke om han i det hele tatt er registrert i noen mønstringsruller fra Aust-Agder. Han hadde lite kontakt med familien, men kom altså hjem på sine eldre dager, etter å ha bodd en periode på et sjømannshjem i Oslo. Min mor forteller at hun brevvekslet med ham et par ganger (må ha vært i slutten av 1930-årene), men hun husker ikke hvilken adresse hun brukte. Hun forteller også at skipet han seilte på etter 2. verdenskrig en gang ankom Arendal (rundt 1950).Alle søsknene hans brukte etternavnet Johnsen, men Søren Emil skrev seg for Jensen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.