Gå til innhold
Arkivverket

[#42977] En Hegelund gift med en Hassing


Gjest Per Evensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Per Evensen

Kan noen hjelpe meg med opplysninger om Inger Margrethe Hegelund, f 1728, d 1812. Hun var gift med Sören Hassing. De hadde datteren Charlotte Amalia sammen. Det er muligens en tilknytning til Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg kjenner disse. Er tilbake om en liten stund og da skal du får enkeltheter om ikke andre kan bidra i mellomtiden. PS. Ja, tilknytning til Christiania.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Før jeg går, lurer på om du har feil foreldre til Charlotte Amalie, men det kan jeg se på når jeg kommer tilbake.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arnfrid Mæland

Fra Henrik Wergelands samlede skrifter, 2. bind 1833-1841:'Herunder lagdes Støvet, som i 79 Aar var forenet med CHARLOTTE AMALIE FINCKENHAGENS herlige Sjel. Tyst favne Mulden dette Døde, hvori en Aand var Jorden aabenbart, hvis Liv herneden alt var Gud imøde en stille, men en herlig Himmelfart.CHARLOTTE AMALIE, Datter af Overhofrets-Procurator Hassing og Inger Margrethe, født Hegelund, fødtes i Christiania 8de Juli 1755. Enke efter henved 2 Aars Ægteskab med Sognepræst Kyhn til Qvikne, giftedes hun i sin Fødebye Christiania 23de Juni 1786 med sin nu efterlevende Mand Jubel-Oldingen, Provst, Ridder Jacob Christian Finckenhagen, Sognepræst til Næs paa Øvre-Rommerige, d.I,b.2,s.17 med hvilken hun henlevede i det kjærligste Ægteskab i 48 Aar, indtil hun den l9de Juni 1834 forløstes fra langvarige legemlige Lidelser, som dog sjelden standsede hendes udmærkede Virksomhed som Moder for Børn, Huus og Alle, Rig eller Arm, der nærmede sig dette, men som aldrig øvede nogen Herredom over hendes herlige, sjeldent uddannede Aand. I Livet viste hun, hun kjendte Døden -- det synes simpelt, men det sjeldent er -- ; i Døden, at hun kjendte Evigheden. Hun smiilte, mens vi græd, og -- var ei meer.' MVH Arnfrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Først rette opp hukommelsen, du hadde selvsagt rett foreldre. (Til unnskyldning kan jeg tilføye at det var en Charlotta Amilia Hassing til, døpt i Vor Frelsers Kirke 27.09.1761, datter til Jens Hassing og Lovisa Wulff).Kilden Arnfrid skriver fra er nesten helt korrekt (med unntak av et par datoer);Charlotta Amalia (som hun er skrevet ved dåpen) ble født 8. juni 1755 og døpt 16. juni 1755 i Vor Frelsers Kirke. Hun var datter av Bokholder ved 'Toldforpagtningssocietetet i Aggershuus Stift', senere prokurator for alle retter, Søren Hassing og ektefelle Inger Margaretha Hegelund.Hun giftet seg første gang i Vor Frelsers Kirke 30.08.1781 med omtalte sogneprest Johan Joachim Kyhn, andre gang 29.06.1786 i Vor Frelsers menighet (viet i huset) med Finckenhagen.Hennes foreldre kom hhv. fra Kristiansand (Søren Hassing, død 16.01.1763, begr. 22.01.1763 på Vor Frelsers Kirkegaard) og Østre Moland (Inger Margaretha Hegelund, død på Hovedtangen 27.07.1812, begravet i Slottsmenigheten 01.08.1812).Søsken, alle døpt i Vor Frelsers Kirke : Anna Sophia (døpt 23.10.1751), Peder (døpt 21.07.1753), Niels (døpt 05.05.1760) og Sara Maria (døpt 06.09.1762)Dette er en kortversjon, men de viktige detaljene skulle være med, forhåpentligvis uten tastefeil eller forglemmelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Mange takk for viktige og fyldige opplysninger, Geir Dette er slekt på morfarsiden min. Vet du noe om foreldrene til Inger Magrethe og Sören ?Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ikke mye, dette er utenfor mitt område (Christiania). Søren Hassings skal ha vært Niels Hassing, borger i Kristiansand, visstnok død 1756.Inger Margarethas foreldre skal være residerende kapellan i Holt, Peder Olsen Hegelund og Charlotte Amalia Act(h)on. Dette er sistnevntes første ekteskap, andre gang gift med prokurator Johan Grundt (de bodde i Christiania hvor hun også døde). Charlotte Amalia var dansk, datter av sogneprest Henning Jacobsen Acthon og Inger Magrete Numsen i sistnevntes første ekteskap, andre gang gift med sogneprest til Øiestad, Antonius Kierulf.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Ministerialbøker i dette tilfelle. Skulle jeg enkelte ganger benytte sekundærkilder, prøver jeg alltid å huske å si ifra om dette. I (7) er det også hentet fra skifter bortsett fra 'visstnok 1756' som jeg tro er fra PHT, NST eller noe lignende. Altså en unnlatelse fra det jeg først forsøkte å si, men forbeholdet husket jeg.For en tid tilbake skrev jeg alltid opp nøyaktige henvisninger (med angivelse av pagina/folio osv) i svarene her i forumet. Det ser ikke ut til at noen bryr seg om dette og jeg ser ikke at andre gjør det heller. Så da sluttet jeg også.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Evensen

Takk for at du tok deg tid, Geir! Jeg leter langs Hegelund-, Acthon- og Hassingstien. Skulle du kommer over noe du mener kan ha interesse for meg, hadde det värt fint om du ga meg et tips.Mvh Per

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Jeg ser av registeret til PHT at Hegelund/Achton er nevnt i 1914 s.287. Henning Jacobsen Achton er nevnt året etter s.82. Disse utgavene av PHT er såpass gamle at jeg har dem så jeg skal ta en kikk etterpå og se om de inneholder supplerende opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

(Bentsen, innlegg 5:) Siden Jens Hassing (g.m. Lovisa Wulff) hadde en ca. jevngammel datter Charlotta Amilia (Amalia ?) Hassing (døpt i Vor Frelsers Kirke 27.09.1761) kunne en falle inn på tanken at Jens var bror av Søren Hassing (g.m. Inger Margrethe Hegelund) (innlegg 1) og at døtrene deres (navnesøstre) er kalt opp etter en felles bestemor. Stemmer noe av dette ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Til Per, jeg har tenkt samme tanken, men ikke fått forfulgt den. Charlotta Amalia er et ikke helt vanlig navn (ca.15 døpt i Christiania på 1700-tallet). På den annen side, øvrige barn er det ikke navnlikhet mellom. Charlotta Amalia er nok i Søren Hassings tilfelle oppkalt etter barnets mormor, Charlotte Amalie Acton. Et annet moment er den ulike sosiale status mellom skredderen Jens Hassing og prokuratoren og bokholderen ved Tollforpakningssosietetet i Akershus Stift (Told Societet Bogholder). Men det er av interesse å funnet ut av dette, andre spredte Hassing'er finnes også.Vedr. navnet mitt så er det til besvær for de fleste og ikke minst mange datasystemer. To etternavn uten bindestrek (ikke så mange av de idag) gjør at det enten er 'Geir' eller 'Kamsvaag Berntsen' som er helt korrekt, men jeg lyder alle varianter. (Det er så tungvint med mine to etternavn at jeg har lenge tenkt på å halvere). Bruk gjerne Geir om du føler for det.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Personalhistorisk Tidsskrift 1915: s.80-87 'Om Hans Nummesens andet Ægteskab og hans Epitafium i Holmen Kirke' ved Adam Løvenskiold.Der står: ' Iflg. Dr. L. Bobés haandskrevne Slægttavle sammenholdt med Kirkebøgerne, havde major Corfitz Numsen, g. 1/12 1676 i Glückstadt m. Lucie Catharine v. Levetzau følgende Barn a) Inger Margrethe, dbt. 14/3 1680 i Rendsborg, død 1729 i Øiestad, g. 1.gang m. Sognepræst til Hyllestad og Venslev Henning Jacobsen Achthon, f. 11/5 1680 i Faaborg, død 29/6 1710 i Hyllestad, 2. gang med Sognepræst til Øiestad i Christianssand Stift Mag. Anton Mortensen Kierulf død 1723.(Det nevnes 1. barn fra første ekteskap, Cortitz Bumsen, brukte altså sin mors navn, som 'døde ugift 1/3 1779 i Christianssand som Bergraad og fh. Præsident') PHT 1914 s.287 er et ubesvart spørsmål fra en Hjorth-Nielsen i København som lurer på om enken etter jernhandler Søren Michelsden Hjorth, Anne Marie Olsdatter, død i Christianshavn 10.01.1842, 73 år, om som hele sitt liv er skrevet med slektsnavn Heeg, men i skiftet omtales hele tiden Hegelund, - kunne hun være sønnedatter av kapellan til Holt i Nedenæs Amt Peder Olsen Hegelund som ca.1726 ble gift med Charlotte Amalie Achthon. ---------------------------------(Jeg har sikkert disse omtalt andre steder, men dette var det første (og enkleste sted å se)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.