Gå til innhold
Arkivverket

[#42982] Familien Busch i Bergen


Gjest Johan Arthur Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Johan Arthur Hansen

Johanne Marie Andersdtr. Busch ble f. 27.6.1819 (død 1896 i Mølstre søre i Sveio) i Bergen av foreldrene Anders Johannesson Busch død 1.3.1849 i Bergen (ukjent alder) og Karen Mathiasdtr. død 3.10.1840 i Bergen ( 60 1/2 år) Er det noen som kjenner forfedrene til Anders og Karen? Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Siden jeg ikke finner han i 1801 med Busch-navnet tror jeg at jeg tør komme med denne muligheten. At han kom fra N-Trøndelag behøver jo ikke bety at han var født der, eller hva ? Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dag Fjær

Hei.På garden Hald i Bindalen, sør i Nordland, blir det i 1817 født en Hans Andersen Busch. Hans far blir kalt Anders Jensen, men har ingen andre data. Kan dette være samme mann som Anders Johannessen i Bergen? Opplysningene har jeg fra Bindal kommunes hjemmesider der det finnes endel slektshistoriske data.Mvh Dag

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Takk for innspillet. Det er ikke helt utenkelig at Anders Jensson kan være samme mann som Anders Johannesen. Det er jo i samme området som han er født og jeg har enda ikke funnet ut når de giftet seg. De må ha vært flyttet til Bergen før 1819, da datteren Johanna Maria ble født der i 1819. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 10 måneder senere...
Gjest Tom Askerøi

Faren til Hans Andersen Busch (født på Hall i Bindal 4/2-1818 (ikke 1817)), Anders Jensen er IKKE lik Anders Johansen i Bergen. Anders Jensen (Busch) ble født på samme Hall i Bindal i 1782.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tom Askerøi

P.S.Noen forbindelse mellom Busch-slektene i Bergen og Trondheim/Bindal er det ikke mulig å påvise. Hvis det i det hele tatt er noen, må det være godt nede på 1500-tallet (eller tidligere) i (dagens) Tyskland eller Polen...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Åse Kristiansen

Fra Dyrøy bygdebok: 'Mathias Johnsen Urseth kom sørfra, fra Rakkestad i Østfold, og kjøpte en gårdpart på Finland i Tranøy i 1805. Hans datter Karen f.1782, gift 1812 med Anders Johannesen Busch Opdahl fra Brønnøy. De bodde noen år på Finland før de flyttet sørover i 1817. Anders som var haugianer, slo seg ned som handelsmann i Bergen og var en av Hauges 'eldste' der.'Mathias Johnsen f.ca.1753 var også haugianer og kom nordover for å bosette seg i Målselv/Bardu. Han fikk høre om den ledige gårdparten på Finland, og kjøpte denne i stedet. Han var gift med Ane Hansdtr.f.ca.1758, og de hadde fem barn. Sønnen John f.1778 døde ugift i 1811, sønnen Kristen(1780-1858) ble rydningsmann i Bjørkebakken i Dyrøy, har noen få etterkommere i Troms, men mange i USA. Døtrene Martha f.1788 og Gunnhild f.1790 ble begge gift og slo seg ned i Bardu.Her er familien i 1801 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=5&filnamn=f10116&gardpostnr=132&personpostnr=952#nedre>Lenke Vielsen til Anders og Karen 30.oktober i Tranøy kirke LenkeDåpen til eldste sønn Mathias nederst på høyre side LenkeDette ser ut til å være Anders og familien i 1801 på gården Opdahl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Hjertelig takk til Tom og Åse for opplysningene. Godt at noen tar tak i gamle innlegg. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.