Gå til innhold
Arkivverket

[#42983] Andreas Jacobsen, Almedalen Vestfold


Gjest Jan Erik Hansen
 Del

Recommended Posts

Gjest Jan Erik Hansen

Hei! Andreas Jacobsen er nevnt til Almedalen under Reggestad, Vestfold i Våle bygdebok, bind 1 gårds og slektshistorie, s. 584 under Hans Nielsen/Kornto. Ved vielse til Ingeborg Marie Hansdatter den 19/11-1818, oppgies det at han er 25 år og således født rundt 1793. Hvem var hans foreldre? På forhånd takk. Mvh. Jan Erik Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Gunn Huglen

Jeg finner en Anders Jacobsen f. i Moss i passe alder, men en Andreas Jacobsen finnes her i Hobøl.Lenke Han kan likevel ha arbeidet i Moss, så det blir ikke så enkelt? Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Jeg glemte lenken til den Anders Jacobsen i passe alder f. i Moss: LenkeUten flere opplysninger blir det ikke lett å velge hvem av dem som reiste til Vestfold, om ikke fadderlister for barndåper kan gi noen spor?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Erik Hansen

Hei Gunn! Jeg har funnet ham for en tid tilbake. Han ble født i Hobøl, Østfold.Moren dør tidlig og familien blir oppløst. Han havner etter hvert på Jeløya / Moss, hvor han blir konfirmert. Flytter så til Våle i Vestfold hvor han blir gift og får 7 barn. Kona dør og han blir gift påny i Holmestrand, hvor han også får en ny sønn. Flytter med den nye kona og nytt barn tilbake til Jeløya og igjen 12-10-1848 tilbake til Holmestrand, iflg kirkeboka utflytta fra Moss.Finner ikke noen spor av den lille familien etter dette på Vestfoldsiden. Hverken som innflytta til Holmestrand eller som døde her. I folketellinga for 1865 eksisterer de ikke. Så jeg har tenkt tanken på at de kan ha dratt til USA mellom 1848 og 1865, men har ikke tilgang på kilder om dette. Så hvis noen sitter på innformasjon om emigrerte i denne tida, er jeg takknemlig for innformasjon. Det gjelder Andreas Jacobsen f 1792. Hans kone Anne Trulsdatter f 1799 Stokke og sønnen Jørgen Thorvald f 10-10-1839 Vestfold, døpt i Moss. Mvh Jan Erik Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Ja, det var litt av en innfløkt historie. Da er det vel sønnen Jørgen Thorvald som døpes her: LenkeSkulle nesten tro familien hadde emigrert som du lurer på. Ikke lett å finne de tidlige emigranter, men jeg kan godt lete litt.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Det finnes muligheter til å søke på navn i skipslister her. Tidlige emigranter: http://www.norwayheritage.com/p_list.asp?jo=339Jeg har i første omgang ikke funnet familien der. Riktignok er det en god del Andreas Jacobsener, men det er litt sparsomt med data om disse på listene, så det blir ingen lett oppgave som du sikkert har erfart.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Hei, ta en titt på denne familien i 1865 i Idd: LenkeHer var mye navnlikhet og Jørgen Thorvald er nevt sønn?Siden familien flyttet så mye er det kan hende en mulig rett familie , selv om hustrus etternavn er forskjellig?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Her er vel da ekteskap nr. 2 med Anne Trulsdatter: LenkeKan det tenkes at Andreas var gift 3 gang . Om du ser 1801 tellingen, så er hustru Anne Christoffersdatter f. 1804. Jørgen Thorvald er vel ført som hans sønn?Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunn Huglen

Om du ser på fødested til Andreas Jakobsen så passer Hobøl og ca fødselsår.På Jørgen Thorvald , hans sønn så passer ca fødselsår, og jeg lurer på om fødested skal være Jeløen . dette kan jo være en feilskrift for han som ble døpt i Moss?Bare en teori, men jeg synes denne familien ser svært interessant ut?Om Anne Trulsdatter døde før 1865 og hvor står vel igjen å finne ut.Mvh. Gunn

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.