Gå til innhold
Arkivverket

[#42987] Hjelp til oppslag i Bygdebok for Stord, Hordaland, bind 1.


Gjest Rune Thorstensen
 Del

Recommended Posts

Gjest Rune Thorstensen

Jeg trenger hjelp til å få sjekke folket på gården Orninggård. I følge databasen over døpte i Stord, ser jeg at det blir døpt en gutt Erich med far Ole Orninggaard.LenkeKan noen si meg hvem denne Ole var, og hvem han var gift med, og står der noe om sønnen Erich? Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Jeg prøvde å finne dette i Stordboka i går, men jeg har enda ikke funnet noe. Skal lete videre. Orninggard var jo en sentral plass på Stord omtrent der kirka ligger idag og det var mange husmannsplasser under garden. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Takk for rask respons Johan Arthur.Jeg håper boka vil avsløre noe om hvem denne Ole er. Erich ble altså døpt i 1765.Forøvrig så er det forbausende få tilslag på gården Orninggaard i kirkebokdatabasene for Stord. Men det skyldes kanskje at de er registrert under de respektive husmannsplassene. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Det skyldes kanskje at Orninggård er lite brukt i daglig tale. Den ble vel først kalt Årland og fikk navnet etter Bernt Orning la den under seg i 1648. Det ble vel brukt Frugarden om denne garden i daglig tale. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Johan Arthur Hansen

Kan ikke se at det er noen Erik Olson som er konfirmert på Stord i tidsrommet 1768 til 1802. Mvh. Johan Arthur Hansen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Nei, jeg ser det i databasen over konfirmerte.Men det kan jo forsåvidt bety at Erich dro fra Stord før han ble konfirmert. Det er jo en av grunnene til at jeg gjerne skulle visst hvem som var far til den Erich som ble døpt i 1765.Kanskje man da kunne finne familien igjen f.eks i Fana? Mvh. Rune T.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Norodd Hagenson

Bygdeboka for Stord, bind II, er mest gårdshistorie pluss litt slektshistorie om gårdbrukerne. Det er mange som ikke er med, spesielt husmenn.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rune Thorstensen

Ja, det stemmer det Johan Arthur. Men ifølge bygdeboken hadde de også en sønn Erich. Han finner vi ikke født i Fana, selv om det står så i Undersøkelseskommisjonen for Bergen 1803-1805. Da han døde i 1823 i Bergen står han oppført som Erich Christian Olsen med fødested Storøen.Og det er i den anledning jeg prøver å finne ut hvem som var foreldrene til Erich Olsen født på Orninggaard i 1765. Mvh. Rune Thorstensen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.