Gå til innhold
Arkivverket

[#42989] Lokale navn fra Kongsberg på 1700-tallet


Gjest Ole E. Yttri
 Del

Recommended Posts

Gjest Ole E. Yttri

I 1763 giftet Gunhild Madsdatter Domholt fra Hole seg i Kongsberg med en Ivar Pedersen, og jeg har tolket stedsnavnet hans til: Døden v Røraas. Det ser ut som de blir boende der, for samme navn brukes ved barnedåper de neste par årene.Jeg er ikke så kjent med navn i Kongsberg, og er ikke helt trygg på at jeg har tolket navnet riktig. Er det noen med god lokalkjennskap som kan bekredte eller korrigere navnet?Vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Helge Seglsten

Døden skal jeg ikke begi meg inn på, men 'Røraas' må vel være Røros. Det er ikke unaturlig at brudgommen kommer herfra, dersom han er involvert i gruvedriften i Kongsberg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Om 'Døden' er riktig lest, vil ikke jeg heller begi meg inn på, men 'v Røraas' skal leses 'eller Røraas'. Det er flere slike navn i Kongsberg på denne tiden. Se debatt 10278 innlegg 20 [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/WebDebatt.exe?slag=listinnlegg&debatt=brukar&temanr=10278&sok=Kongsberg&startnr=&antall=&spraak=&nr=122&antinnlegg=29#anker>Lenke .Forøvrig er det ikke sikkert at Ivar Pedersen nødvendigvis hadde navnet Røraas direkte fra bergstaden Røros, selv om han jo likevel kan ha aner der. Det fantes plasser ved dette navnet i Kongsberg-området. Se debatt 15286

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ole E. Yttri

Hei, tusen takk for innspill, begge to.Mye nyttig Kongsberg-stoff i de to debattene. Og ved hjelp av et at innleggene der har jeg funnet Røraasplassen (under Stengelsrud) på kartet. Jeg regner den som mest sannsynlig bosted for 'min' familie, men også Røraas i Lurdalen kan være aktuell.Vennlig hilsenOle E. Yttri

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.