Gå til innhold
Arkivverket

[#42992] Elen Tostensdatter fra sør odal.


Gjest Øyvind Nilsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Øyvind Nilsen

Jeg lurer på om Elen Tostendatter sine foreldre er de jeg har fått tak i,Hun er født den 3 mai 1848.Hennes foreldre er Tosten Nielsen å Marie Olsdatter.Da jeg finner dem igjen på 1865 tellinga så er Marie Olsdatter 76 år å Tosten Nielsen er 65 år.Hun er jo i en alder som ikke stemmer overens i hele tatt,hun hadde vært 57 år mens hun fikk Elen?Her må det være en skrive feil eller noe annet rart.Har vært inne på dette før en gang men ikke med dette som hoved tema. Elen ble døpt 18 juni 1848. Det ble også døpt ei Elen tostensdatter samme dag i Nord odalen den 18 juni 1848.Mvh Øyvind

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Det er jo ikke så godt å vite hvem av de to jentene som er riktig for deg. Du sier ikke så mye om hva som skjedde med henne videre så det blir gjetting.Fant de 2 på FS, og jeg legger merke til at der står det N-Odal (Strøm) hele tida. Men Strøm er vel S-Odal?Det er den Elen du nevner som er f. 3/5 og så er det Elen Marie Tostensdt. dpt. 18/6 48 med foreldrene Tosten Pedersen og Inger Hansdt.Så er det opplysninger fra Pedegree som jeg personlig anser som veldig dårlig kilde/kladd , men prøver alikevel: Elen Marie Tostensdt. f. 2/6 1848 Nedstua Trauten N-Odal (Strøm), død 8/5 1909 Heer, Sand sogn, N-Odal (Strøm). Gift 1869 med Brede Hansen Heer.På den siste fikk du ihvertfall noen gårdsnavn som du kan bruke til å sjekke den ene av jentene.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hallo.Hun Elen som er født 3.5 1848 skal ha vært gift med Anton Karlsen i fra skedsmo.Hun skal ha flyttet til skedsmo i fra odal.Anton Karlsen er født i 1840.Men jeg lurer på om det er riktig mor til Elen.Hun er så gammel så det kan da umulig stemme,Elen å Anton skal ha hatt opphold sted på holen i skedsmo,er i hvertfall en av stedene de har bodd.Tusen takk for opplysningene Berit.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Hei,Iflg FS IGI fødes og døpes 5 barn av foreldre Tosten Nielsen og Maria Olsdr i perioden 1836-1848; Niels 1836, Edevart 1840, Marthin 1843, Olia 1845 og Elen 1848.Hvis ekteparet som er oppgitt i FT 1865 S.Odal er de samme foreldre, så må alder til Maria Olsdr her være skrevet feil (det forekommer ofte) eller så har hun vel satt norsk rekord i fødsler i 'høy' alder ?Fortsatt iflg FS IGI: Tosten Nielssen og Maria Olsdr vies i S.Odal 22 sept 1833 og et par med samme navn (nesten) vies i S.Odal 1836, nemlig Tosten Nilsen Bjørndalen (f.1813) og Maria Olsdatter Sandalen (f. 1807)Kjell H.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hallo Kjell. Det er nok det første paret,alt tyder på det.Men alderen må være riv ruskende gal.Er litt forvirrende men den høye alderen men det er nok riktig.Da roer jeg meg med at det er skrevet feil.Da takker jeg så mye for opplysningene Kjell. Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hei! Her er litt fra kirkeboka: Strøm - Odalen Mini 5 1811 - 1849. ELEN f. 3. Mai 1849 og døpt i Strøm kirke i Sør-Odal den 18. Juni samme år. Foreldre: Tosten Nilsen Ruud og Hustru Maria Olsdatter. (Hun er forøvrig den eneste Elen som er døpt i 1849)Tosten og Maria ble gift 22/9 1836 i Strøm kirke S.O. Tosten var da Soldat og 29 år og bodde i Bjørndalen u. Kvisler i S.O. Maria var også 29 år og hun var i Sanddalen u. Sundby i S.O.Strøm - Odalen MINI 4 1804 - 1810: Dåp 18/10 1807 Strøm kirke. Ole Hansen Sanddal`s Datter Maria født 16/10.Strøm - Odalen Mini 5 1811 - 1849: Dåp 26/9 1813 Strøm kirke. Nils Tostensen Kvisler`s Sønn Tosten f. 24/9 1813Familien i Bjørndalen u. Kvisler flyttet til Ner-Sagmoen under Store Ullern i Sør-Odal, så det er nok rette paret du finner der i 1865, da var de Innerster hos sin sønn og svigerdatter. Når det gjelder den oppgitte alderen i folketellinga på dette paret er nok den feil. Det var ikke helt uvanlig at de glemte hvor gamle de var, hadde nok ikke store bursdagsfeiringer som nå til dags.Strøm Prestegjeld ble delt i 1814 til Sand Prestegj. i Nord-Odal og Strøm Prestegj. i Sør-Odal. Før hadde vi felles sogneprest for nord og sør. Hilsen Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hallo Terje.Jeg tror nesten dette er riktige folk,men er ikke helt sikker.Elen som ble gift med Anton Karlsen flyttet til skedsmo.Anton Karlsen var født i 1840 i skedsmo prestegjeld.Det passer bedre med denne alderen.Kan ikke ha vært 57 år mens hun fikk barn.Maria Olsdatter her er født i 1807 så det kan stemme mye bedre. Tror du dette er det riktige paret du Terje?Tusen hjertelig takk for hjelpen.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf K. Lindstad

Her kommer noen opplysninger hvor det meste er hentet fra Birger Kirkeby S-odal (I) s.187,360,362 og s.539:Familie (1) Hovedperson* Ola HANSEN SUNDBYEIET Navnevariant: __ ___ ____ Ola HANSEN HOLTET Fødsel* __ ___ 1749 Holtet, S-Odal., Ekteskap* 3 aug 1778 Sanddalen, u. Sundby, S-Odal.,, Ekteskap* __ ___ 1807 Marte MIKKELSDATTER ØVERSTRØM (23751); Sanddalen, u. Sundby, S-Odal., Død* __ ___ 1814 Sanddalen, u. Sundby, S-Odal., Begravelse* 20 aug 1814 S-Odal. Far* Mor* __________________________________________________________________________ Ektef./partn.* Marte KRISTENSDATTER FREDRIKSTAD (22014),, Fødsel: __ ___ 1755 Fulusaga, u. Vesle-Fulu, S-Odal. Dåp (christn)* 7 jun 1755 S-Odal. Død* __ ___ 1806 Sanddalen, u. Sundby, S-Odal. Begravelse* 7 sep 1806 S-Odal. Far* Kristen SØRENSEN GRIMSLAND (20521) (dåp. 2 mar 1727, d. 1772) Mor* Eli BERGERSDATTER FULUSAGA (20520) (f. 1728, d. 1809) __________________________________________________________________________ Sju kjente barn __________________________________________________________________________ F Mari OLSDATTER SANDDALEN (28425),, Fødsel* __ ___ 1780 Sanddalen, u. Sundby, S-Odal. Ekteskap* __ ___ 1809 Svein PERSEN ODALS VERK (28426); S-Odal. __________________________________________________________________________ F Eli OLSDATTER SANDDALEN (28427),, Fødsel* __ ___ 1782 Sanddalen, u. Sundby, S-Odal. Død* __ ___ 1804 Sanddalen, u. Sundby, S-Odal. __________________________________________________________________________ M Kristen OLSEN SANDDALEN (28428),, Fødsel* __ ___ 1785 Sanddalen, u. Sundby, S-Odal. Død* __ ___ 1804 Sanddalen, u. Sundby, S-Odal. __________________________________________________________________________ F Marte OLSDATTER SANDDALEN (28429),, Fødsel* __ ___ 1790 Sanddalen, u. Sundby, S-Odal. Død* __ ___ 1794 Sanddalen, u. Sundby, S-Odal. __________________________________________________________________________ M Hans OLSEN SANDDALEN (28430),, Fødsel* __ ___ 1793 Sanddalen, u. Sundby, S-Odal. __________________________________________________________________________ M Ola OLSEN SANDDALEN (28431),, Fødsel* __ ___ 1796 Sanddalen, u. Sundby, S-Odal. __________________________________________________________________________ F Marte OLSDATTER SANDDALEN (28432),, Fødsel* __ ___ 1799 Sanddalen, u. Sundby, S-Odal. Ekteskap* __ ___ 1823 Anders OLSEN STUMOHYTTA (28433); S-Odal. __________________________________________________________________________ Familie (2) Hovedperson* Ola HANSEN SUNDBYEIET (23750) Navnevariant: __ ___ ____ Ola HANSEN HOLTET Fødsel* __ ___ 1749 Holtet, S-Odal., Ekteskap* 3 aug 1778 Marte KRISTENSDATTER FREDRIKSTAD (22014) (dåp. 7 jun 1755, d. 1806); Sanddalen, u. Sundby, S-Odal.,, Ekteskap* __ ___ 1807 Sanddalen, u. Sundby, S-Odal., Død* __ ___ 1814 Sanddalen, u. Sundby, S-Odal., Begravelse* 20 aug 1814 S-Odal. Far* Mor* __________________________________________________________________________ Ektef./partn.* Marte MIKKELSDATTER ØVERSTRØM (23751) Far* Mor* __________________________________________________________________________ To kjente barn __________________________________________________________________________ F Maria OLSDATTER SANDDALEN (28423),, Fødsel* __ ___ 1807 Sanddalen, u. Sundby, S-Odal. Ekteskap* 22 sep 1836 Tosten NILSEN BJØRNDALEN (28424) (f. 1813, ), sønn av Nils TOSTENSEN SÆTERBAKKEN (28542) og Else MIKKELSDATTER HOLER (28543); S-Odal. __________________________________________________________________________ F Kristine OLSDATTER SANDDALEN (26111), Fødsel* 21 feb 1811 Sanddalen, u. Sundby, S-Odal. Dåp (christn): 2 mar 1811 S-Odal. Ekteskap* 31 jan 1833 Anders TOSTENSEN MØRKGANGEN (28296) (dåp. 25 mai 1806, d. 1846), sønn av Tosten ANDERSEN GRIMSLANDSEIET (24493) og Anne LARSDATTER GRIMSLANDSEIET (24494); Mørkgangen, u. Taul, S-Odal., Name-Marr: 16 mar 1848 Kristine OLSDATTER MØRKGANGEN Taul Ekteskap* 16 mar 1848 Kristen ANDERSEN TRØBRÅTEN (26110) (dåp. 10 feb 1812, d. 1889), sønn av Anders KNUTSEN SØNDRE KROKSRUD (11135) og Åse KRISTENSDATTER YTRE HÆRNES (18817); Mørkgangen, u. Taul, S-Odal., Død* __ ___ 1890 Inngjerdinga, u. Taul, S-Odal. __________________________________________________________________________

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hei Rolf.Tusen hjertelig takk for opplysningene, Var mye info det.I innlegg 4 står det om Tosten Nielsen å Maria Olsdatter,de har 5 barn.Det du har info om her er andre alternativet,Det som er mest trolig er denne siste familien,de har nesten samme navn begge familiene så det er litt usikkert hvem det virkelig er.Er det mulig å få sett hvor Elen i familien du har blir av senere? Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Rolf K. Lindstad

Jeg har desverre ikke registrert Elen i min database, men hvis hun du søker er datter av Tosten Nilsen Bjørndalen (f.1813) og Maria Olsdatter Sandalen (1811) i innlegg 4, så forsøkte jeg å fortelle i mitt innlegg 8 at Maria Olsdatter Sandalen er datter av Ola Hansen Sunbyeiet (1749) i hans annet ekteskap i 1807 (famile 2).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Øyvind Nilsen

Hallo Iver.Tusen takk.Jeg har vært usikker på den alderen til Maria Olsdatter.Var en som mente det måtte være feil så derfor begynte jeg å spørre mere om det.Vi lurte mye den gangen å men kom til at alderen var skrevet feil.Mvh Øyvind.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Terje Bjørndahl

Hallo Øyvind !Jeg tror at Tosten Nilsen og Maria Olsdatter er riktige foreldre til din Elen. Det som kan fortelle dette 100% er kirkeboka hvor ekteskapet til Elen og Anon er ført inn (kirkebok for Skedsmo?) Der vil fedrenes navn være nevnt.Jeg synes ikke at alderen på Maria Olsdter. f. 16/10 1807 er helt umulig, når hun føder Elen 3/5 1848. Maria er da litt over 40 år (ca 40 1/2) Vi skal også huske at Maria har født 3 barn tidligere, plus kanskje noen dødfødte pga. flere år mellom tidligere barnedåper. (Jeg har fire barn registrert i min database). Vi må regne med litt slingringmonn på alder, oppgitt ved folketellingene. Husk at alderen ble gitt muntlig til den som foretok tellingen. Ikke sjekket mot kirkeboka.Elen melder utflytting til Nes, Akershus den 25/10 1864. Hun ble konfirmert i Strøm kirke 28/9 1862. Mvh. Terje

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Iver Mosvold

I det minste kan dette lære oss å være skeptiske til aldersangivelsene i FT 1865. Her er det altså en bom på omkring 15 år !! Lenke-Forresten fint at Terje og Rolf ordna opp i dette !! – Så Øyvind og jeg slipper å måtte tro på oldingfødsler, for her var det jo snakk om en 56-årig mor….- og den går ikke. - Men 40 år er vel derimot den optimale alder ????IM

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.