Gå til innhold
Arkivverket

[#42993] Johan Fredriksen fra Sandnes, Alstahaug


Gjest Knut Riksen jr
 Del

Recommended Posts

Gjest Knut Riksen jr

Johan Fredriksen fra Sandnes (Alstahaug) fikk barn utenfor ekteskap med Sara Pedersdatter fra Nesna. Sønnen Peder Andreas ble født 24 juli 1849, Herseth, Nesna (kilde Nesna Kirkebok).Er det noen som har noe om Johan sine aner?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 2 år senere...
Gjest Knut Riksen jr

Løfter denne på nytt om noen skulle ha noe å tilføre siden sist. Har selv i ettertid gått igjennom en rekke skifter og prøvd å finne noen kandidat i kirkebøkene, men uten å få noe treff.Lurer så på om Fredrik Sommer på Stamnes (død i 1745) kunne ha noen sønn med navnet Johan?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Fredrik Evensen Sommer (død 1845) hadde ingen barn, i følge skifte. Dersom han hadde barn født utenfor ekteskap, hadde de imidlertid ingen automatisk arverett.Det er ikke så mange Johan Fredriksen å velge mellom. Den eneste jeg har klart å finne, er nevnt i innrulleringsmanntall og skiftet etter faren Fredrik Fredriksen på Sandnes i 1817. Denne Johan Fredrik Fredriksen Lenke ble født tidlig i 1780-årene, og må i så fall ha vært nærmere 70 år da Peder Andreas ble døpt. Det er ikke umulig, dersom han fortsatt levde, da... Andre kandidater har jeg så langt ikke funnet, og vi må vel forutsette at navnet er oppgitt riktig ved barnedåpen i 1849.Mvh Geir

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Riksen jr

Johan Fredrik Fredriksen har jeg 'eliminert' bort. Han døde omk 1822 (ref skifte på Sannes i 1822). Skiftene gir således ikke noe ytterligere informasjon. Samtidig inneholder ikke alltid skiftene alt, som du selv nevner Geir. Derfor var jeg ute etter om det evt. var noen uekte barn som kunne vært registrert. Alle hadde jo heller ikke skifte.Ellers kan man kan jo få mistanke om at feil navn er oppgitt (eller blitt registrert) ved barnedåpen i 1849.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Tverå

Skiftet i 1822 hadde jeg oversett. Jeg har for øvrig sjekket innrulleringsmanntallene for perioden 1809-1835 for Alstahaug, og et manntall fra 1830 som dekker hele Helgeland. Johan Fredriksen forekommer ikke, dersom vi ser bort fra han som døde i 1822. Dersom navnet kan ha vært Johan Fredrik ??..sen, er kandidatene mange.Med fare for at jeg roter det til, kan jeg nevne Sivert Zahl på Sandnes som hadde sønnen Johan Fredrik Sivertsen, født 1829, dåp nr 45: Lenke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.