Gå til innhold
Arkivverket

[#42995] Even Ingebretsen f. ?/ død 6.1-1845,Tranby,Lier


Gjest Wenche Waler
 Del

Recommended Posts

Gjest Wenche Waler

Hei !Håper at noen kan hjelpe meg her. Trodde først at jeg hadde funnet riktig Even f. i Sigdal 1768,men i følge bygdeboka fra Sigdal stemmer dette ikke.Her heter faren Engebret(tror Engebret og Ingebret går litt om hverandre)Bjørnsen og moren Jørand Eivindsdatter ( ikke Evensdatter)De har kun en sønn og han heter Eivind Han dør i 1818. Dette stemmer ikke med FS. Even Ingebretsen jeg leter etter døde i Tranby,Lier 6.1-1845, 74 år gammel. Han var gift med Marthe Olsdtr. og hadde bl.a. sønnen Ole Evensen.Hvor var Even født?Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Kan det være disse som får en sønn Embret i Lier i 1800? LenkeJeg har ikke klsrt å finne dem i 1801, men det ser ut til at de var gift på det tidspunkt (barnet er ekte).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Funnet på FS:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 Norway Search Results | Download | Pedigree-------------------------------------------------------------------------------- EVEN EMBRETSSEN Male Family -------------------------------------------------------------------------------- Event(s): Birth: Christening: Death: Burial: -------------------------------------------------------------------------------- Marriages: Spouse: MARTE OLSDR Family Marriage: 05 FEB 1800 Lier, Buskerud, Norway-------------------------------------------------------------------------------- Messages: Extracted marriage record for locality listed in the record. The source records are usually arranged chronologically by the marriage date.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Astrid !Takk for hjelpen. Som du skriver så finnes de ikke på 1801 tellingen. Men man finner både en Even Ingebretsen og en Even Embretsen som er gift med ei Marte ( Marthe) Olsdtr. i Lier. De får barn mellom 1800-1812. Etter det jeg har funnet over døde i Lier dør Embert f. 1800 i 1801 og Ole f.1801 i 1802.Begge barn av Even Embretsen. Så kommer Even Ingebretsen med barna Mari f. i 1807 og Ole i 1812 + et navløst barn i 1811. Jeg lurer da på om dette er samme Even? Rart at ikke noen av dem er å finne i 1801 tellingen.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Hei!Jeg ville tro det er det samme paret. I tellingen 1815 er det ett par Even Embretsen og Marte Olsdatter i Tranby LenkeMen de mangler opplagt i 1801. En av mine aner i Nord-Trøndelag mangler i samme telling, så det er nok noe som skjedde - at noen ble 'avglemt'.Mvh Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Takk igjen Astrid. Ja, der ser vi Ole og Mari som står oppført som barna av Even Ingebretsen,så det er nok samme person. Da står det igjen å finne ut av hvor Even kom fra.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Embret og Ingebret er samme navn.Even er på Hennumeie i 1800på Hougerudeie i 1803Krofteie i 1807Hennum i 1811 og 1812Uten at det løser gåten...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei !Takk Jon for opplysningene.Da er det klart at Even Embretsen og Even Ingebretsen er samme person. Det jeg da lurer på er om konen hans Marte Olsdatter kommer fra Lier siden de gifter seg der? Even Embretsen har jeg fått vite ikke er født i Lier.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
Gjest Wenche Waler

Hei alle sammen og godt nyttår!!Har ikke klart å finne ut mer om disse to i det gamle året. Kanskje det er noen som vet noe mer eller kan hjelpe meg? Even bor på Hvalstad når de gifter seg og Marte er fra Drammen,men hvor kommer egentlig Even fra?Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei, her er en lenke til vielsen, og som du skriver, er Even på Walstad (Valstad), mens det står Hennum på Marte. Hvis du ikke har gjort det allerede, vil jeg anbefale en 'saumfaring' av Valstad- og Hennumgårdene i Lier + sjekke fadderne til barna i håp..... Lenke hilsen Astrid, som også har opplevd at folk er uteglemt i 1801-tellingen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid K. Natvig

hei igjen, sønnen deres, Ole Evensen, var husmann på Dokka under Hårberg, så Even bodde nok hos sønnen da han døde - uten at det trolig hjelper deg noe særlig,Astrid

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Takk Astrid!Jeg har studert fadderne og gårdene flere ganger uten å bli noe klokere:-) Ole Evensen er min manns tippoldefar,så fra han og fremover har jeg det jeg trenger,men mangler fler opplysninger om hans søster Mari f.1807 Har forsøkt flere steder etter Evens fødested,men uten hell.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 11 måneder senere...
Gjest Wenche Waler

Godt Nyttår! Prøver meg igjen:-) Jeg har ikke kommet meg noen steg nærmere hvor og når Even er født. Kanskje det er kommet noen nye her som leter etter samme person eller noen som kan hjelpe meg videre? Takknemlig for hjelp.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Har du sjekket ut Even Engebretsen som ble født i Asker 20/11-26/11 1775, Engebret (Olsen?)Torstad og Mari Pedersdatter. H.side Lenke Jeg kan ikke finne han i Asker i 1801, men jeg vet jo ikke om han vokste opp.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Wenche Waler

Hei Berit!Tusen takk for hjelpen.Tror dette kan være riktig Even,da gården Torstad ligger på Hvalstad,Asker. Er også en gård som heter Torstad i Lier,men siden det står at han bor på Hvalstad virker dette sannsynlig. Jeg har funnet ut at datteren Mari f. 1807 døde på Bragernes sykehus 8.10-1827. Fant også en sønn Hans f. 24.12-1815, døpt 28.1-1816,Tranby. Har ikke funnet noen spor etter han.Wenche

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.