Gå til innhold
Arkivverket

[#43004] En Muslim i Kristiania i 1900


Gjest Tore Svenning
 Del

Recommended Posts

Gjest Tore Svenning

Ved en ren tilfeldighet kom jeg til aa se denne karen i 1901-tellingen, og undrer meg paa om noen vet noe mer om ham? Jeg befinner meg i utlendighet og har ikke selv mulighet til a sjekke. Nysgjerrighet er en sterk drivkraft!70007 Ibrahim Omerkieff m b hf g Handelsreisende 77 Penco?? Mohamedan 70008 Celecia Omerkieff k b hm g !! MalmøBosatt, paa den tiden, i Schwensens gate 10 i Oslo

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ivar S. Ertesvåg

Det kan vel ha noko å gjere med (tradisjonell) skrivemåte for namn frå Bibelen i Europa (Abraham) og transkripsjon av namn frå Koranen (Ibrahim).

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Knut Skorpen

Til (3): Det er kanskje ikkje namnet som ser muslimsk ut, men trossamfunnet 'Mohamedan'.Russisk-muslimske etternamn har eg kkje vett på.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

Navn kan avsleore saa mangt. Det er for eksempel faa ikke-muslimer som heter Mohammed. En hel del av dem heter, derimot, Jesus - oftest i formen 'Issa' eller lignende. De faerreste av dem som heter Knut er hinduer, og saa videre. Enig med deg, Berit, at navn viser sprog heller enn tro, men et stykke paa vei er navnet noe man bruke til aa gjoere en foerste gjetning.Det var naa ikke navnet some gjorde meg interessert - men at trosretningen 'mohamedan' var notert - det maa da ha vaert heller sjeldent paa de tider? Selv i Schwensens Gate? Det var derfor jeg ble interessert.Takk for Frank Johansen's kommentar - inntil da plaget jeg hjernen med ulike maater aa tvinge formen inn i et arabisk moenster - til ingen nytte. En Russisk (i vid betydning) forbindelse kunne hjelpe til aa forklare hvordan vedkommenmde hadde faat seg en hustru fra Malmø, av alle steder. Ikke noe imot Malmø - det er min foedeby - men likevel?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

I de fleste kristne land (men ikke i samme grad i Norge der mange før-kristne navn har overlevd)er jo skikken at kun navn på kristne helgener anvendes som fornavn (i et offisielt ikke-religiøst land som Frankrike var vel det lovfestet inntil for ikke så lenge siden), det er jo derfor vi har en rekke navn av opprinnelse i helt andre språk (hebraisk, gresk og latin) som Peter, Johan, Eva, Marie, Anne etc., de er kommet med kristendommen. På engelsk heter jo til og med fornavn 'Christian name'. På samme måte er det i Islam, at man i stor grad bruker navn etter religionens hovedpersoner, altså i stor grad arabiske navn, også i islamske land som ikke er arabiske (f.eks. Iran, Indonesia, Pakistan, Bangladesh etc.). Derfor kan man til en viss grad si at en person har et typisk 'muslimsk navn', på samme måte som om man kan se om et navn har en 'kristen opprinnelse'.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Et navn kan nok si noe om trosretning når med ser det i sammenheng. Ibrahim er det få ikke-muslimer som heter, men om det er en bosnier, en tyrker, en araber, en perser eller en pakistaner sier det ingenting om.Det først om fremst etternavnet jeg synes ser ut som et 'russifisert' etternavn. 'Omer' (eller 'Omar') er jo et kjent muslimsk navn, mens edingen '-kieff' virker russisk. Jeg jeg er kun amatør på feltet, så dette er bare mitt inntrykk - og ingen proffesjonell vurdering.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Forresten: 'Ibrahim er det få ikke-muslimer som heter' - sikkert få i forhold til antall muslimer som har dette navnet, men navnet er vel ganske vanlig blant kristne arabere og kanskje hos sefardiske jøder?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Noen kjenner kanskje til den franske fotballspilleren Youri Djorkaeff. Han har navnet fra Armenia - familien kom til Frankrike under første verdenskrig. Om navn som ender å¨-eff er typisk armenske, vet jeg imidlertid ikke noe om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Dette fikk meg til å søke på trossamfunn i Kristiania, Bergen og Trondheim i FT 1900. Ingen muslimer var å finne. Det mest spennende jeg fant var en dansk fotograf i Bergen som er omtalt som 'Budaist?'Ellers så krydde det vist av diverse kristne dissentersamfunn rundt århundreskiftet...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Tore Svenning

Hmmmm...vi beveger oss en anelse bort fra mitt opprinnelige anliggende, men la gaa. Om man ikke kommer dit man hadde tenkt seg, kommer man kanskje et sted man burde vaere.Youri Djorkaeff er et interessant eksempel og han kom, sikkert fra Armenia. Wikipedia (engelsk version), sier at han var armener paa mors-siden, kalmyk paa farssiden. Kalmyker har jeg hoert om, men Wikipedia kan opplyse meg om mye:'The Kalmyks (alternatively 'Kalmucks,' 'Kalmuks,' or 'Kalmyki') are the descendants of the Oirats, the historic and collective identity of the West Mongolian people.[9] They have lived in the European part of Russia for nearly 400 years. Through immigration, Kalmyk communities have been established in the United States, France, Germany and the Czech Republic.'Om Oirats (Oirater? Orati? Oiratanere? - hvem vet?) sies det videre, via en link:'Oirats (also spelled Oyrats or Oyirads; Mongolian: Ойрадын Ojradyn) refers to both a West Mongolian people of Europe and Asia and, historically, to a Turkic people now known as the Altays.Although the Oirats originated in Dzungaria in north-central Asia, the most prominent group of Oirats today are the nearly 200,000 Kalmyks of Eastern Europe. Other Oirats remain in present-day Mongolia (ca. 200,000) and China (ca. 140,000 in Xinjiang, Qinghai, and Inner Mongolia).[1] Oirats are traditionally Tibetan Buddhist and many in Mongolia and China still are pastoral nomadists. Kalmyk-Oirat is a West Mongolian language whose dialects include but are not limited to Olöt, Derbet, Torghut, Khoshot, Khoit, and Darkhat.'Dette er utmerket informasjon, men jeg er bekymret for tilstanden hva anbelanger studiet av Olöt ved Universitetet i Bergen - saa vidt jeg vet er der liten akademisk interesse for dette viktige fagomraadet. Gitt geografien omkring den videre folkegruppen kunne kanskje Statoil betale for et professorat...Jeg er fremdeles interessert i aa hoere om noen vet noe vider om Ibrahim den muligvis eneste muslim i Norge i det Herrens Aar 1900.MVHTore Svenning

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

(15) var noe overraskende. Etter navnet å dømme må det ha vært av overbevisning, og ikke ved arv slik de fleste av oss for religionstilhørigheten vår.Ang. denne -ieff - endelsen på navn, så skulle vi nok hatt inn en navneforsker her.Jeg kom til å tenke på den Islandske presidentfruen. Hun heter Mousaieff til etternavn, og etter det som fortelles på Wikipedia kommer hun fra en jødisk slekt med opphav i Bukhara i dagens Usbekistan. Første del av etternavnet kommer fra fornavnet 'Moshe', men endelsen forklares ikke. Se Lenke)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Wikipedia kan fortelle om så mangt. Se http://en.wikipedia.org/wiki/Family_name_affix ang forstavelser og endinger familienavn.'-eff', gammel skrivemåte for '-ev', brukes i serbisk, bulgarsk og russisk, og angir 'possessive', altså noe slikt som tilhørighet eller avstamming. Det blir vel det samme som '-ov' i Romanov - de som stammer fra Roman.Så etternavnet Omerkieff bør vel bety 'en stom stammer fra Omerk'. Men er 'Omerk' et navn? Stavemåten kan jo ha blitt forvansket flere ganger på vei fra fødestedet til Norge...

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

12: såvidt meg bekjent ender typiske armenske navn på -ian.17: kan den første delen av navnet komme fra det muslimske/arabiske? mannsnavnet Omer/Omar?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Kamsvaag Berntsen

Mht. til lenken i (15). Jeg er sterkt tvilende til opplysningen om Hans Thomas Lange Schaanning etter å ha lest hva han skriver om seg og sitt eget liv i 'Studentene fra 1899', faktisk 4 sider.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per B. Lilje

Jeg kom forrsten på at en russisk kollega (astrofysiker, nå i Tyskland) heter Rashid Sunyaev. Han har et muslimsk fornavn fordi han er tatar, fra den russiske autonome republikken Tatarstan øst for Moskva (onkring hovedstaden Kazan). Der er litt over halvparten av befolkningen tatarer, og de var tradisjonelt mulsimer og har ofte muslimske fornavn. Endelsen av etternavnet -ev er selfvølgelig en annen versjon av -ieff.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Tror nok vi må søke Ibrahim Omerkieffs opphav i en del av verden som var under russisk styre (direkte eller indirekte), men som var dominert av muslimsk tro.Omerkieff kan vel komme av Omar, men det er mulig 'Omerk' kan være brukt som fornavn blant folk av mongolsk avstamming..??Det var forøvrig 121 personer som het 'Omar' i FT 1900.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Andreas Snildal

Jeg tror vi må utvide området fra 'del av verden under russisk styre, men dominert av muslimsk tro' til 'del av verden med slavisk språk, men med muslimsk befolkning (enten i flertall eller mindretall)'. Da tror jeg relevante områder må bli Balkan, Kaukasus og Sentralasia.For min egen del holder jeg en knapp på Balkan - det er tross alt nærmest.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Hva med fornavnet til madammen som er født i Malmö?'Celesia' er vel ikke noe standard svensk navn. Kanskje en avart av Cecilie? Eller Celeste? Hvem vet...Forsøkte akkurat å 'google' det, og det er tydeligvis brukt som etternavn i Italia og et par andre steder.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Hvor kan dette 'Penco'(?) være som er oppgitt som fødested?Hvis paret ble gift i Malmö, står det kanskje noe mer om fødested der?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.