Gå til innhold
Arkivverket

[#43005] Sperrefrister


Gjest Anne-Rita Kolberg
 Del

Recommended Posts

Gjest Anne-Rita Kolberg

Det er satt sperrefrister på kirkebøkene, men jeg har sett etter døpte 1930 i Meløy og da får jeg opp at de sidene er sperret.Dette står som forklaring på sperringen: - Fødte og døpte 1930 - Konfirmerte 1935 - Viede, trolovede og lysninger 2004 - Døde, begravede og dødfødte 1925 - Døde og begravede uten utfylt dødsårsak 2004 - Inn- og utflyttede 2004 - Inn- og utmeldte av statskirken 1945 - Lister angående dissentere 1945Ut fra det som står her skulle vel 1930 være åpen. Jeg får opp døde 1925 og konfirmerte 1935.Er disse bestemmelsene slik at disse årstallene er stenget for lang framtid. Jeg trodde det var slik: Fødte 75 år - Døde 80 årEr det noen som vet mer om dette?Anne-Rita Kolberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Geir Thorud

Et delvis svar.Jeg tror at grunnen til at det ser merkelig ut at du får tilgang til døde 1925 er at det i teksten om hva som er sperret burde stått 1926. Dette tallet øker med en pr år (80 år), og ble ikke oppdatert ved siste årsskifte i denne teksten - men tallet som brukes av tjeneren til å sette grensen for hva den tillater vist ble oppdatert.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ketil Firing Hanssen

Innlegg 103 i debatt 40712 gir svar på hvorfor sperrefristene er som de er, Lars Nygaard i Riksarkivet skriver nemlig:'Tilgangen til de listetypene som av taushetsplikts- eller personvernhensyn har generell 60 års eller 80 års sperrefrist, blir justert opp med ett år ved nyttårstider hvert år. I år er f.eks. begravelseslister (med dødsårsak) fra 1925 åpne, mens 1926 er sperret. Neste år blir 1926 åpnet.Unntaket er dåps- og konfirmantlistene, der loven om 'sterk adopsjon' krever 100 års sperrefrist på opplysninger om 'sterke' adopsjoner foretatt etter 1930. Slike opplysninger forekommer i dåps- og konfirmantlistene. Etter gjeldende regler kan derfor ikke sperrefristen for dåpslistene heves fra 1930 til 1931 før i år 2031.'Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne-Rita Kolberg

Takk skal dere ha, jeg var ikke klar over den med adopsjon.Ellers har jeg funnet mye opplysninger i sidene som er lagt ut, så det er et flott tiltak og en stor forbedring for de som leter etter slekt. Så mange takk.Anne-Rita Kolberg

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.