Gå til innhold
Arkivverket

[#43006] Mikkel Olsen Valeur/Walleur


Gjest Solveig Ness
 Del

Recommended Posts

Gjest Solveig Ness

Viser til nr. 42760. Hvor kom han fra Mikkel Valeur/Walleur? Født 1760 død 1815 i Verdal. Var hanskemaker ved ft. 1815. Mulig forbindelse med markedshandler Michael Wallør i Trondheim.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Jeg har forsøkt følge denne familjen og har i den anledning med hjelp av fadderne til Mikkel Walleurs barn klart å finne hans familie bakover. Følgende personer er faddere til Mikkels barn: hanskemaker Christopher Olsen Øhrn, hanskemaker Otte Olsen Øhrn, hanskemaker Ole Nielsen Øhren, hanskemaker Christen Olsen, Daarte Olsdatter Øhrn, Ole Olsen Øhrn og Joen Olsen Øhren. Mikkel Walleur er også fadder til ovenståendes barn.Det fantes ingen andre hanskemakere i Verdal på denne tiden og de er alle i slekt! I Ft for 1801 finner jeg på Maritvold hanskemaker Ole Nielsen 76 år med kone nr 2, sønn Ole 26 år og dtr Daarte 22år. I samme gård finnes hanskemaker enkemann Christen Olsen 48 år med to barn. Samme sted bor også Mikkel Olsen Wallør med familie.Søk i fødelsebøkerne har gitt meg følgende: Soldat Ole Nilsen Øren f 27.8 1725 Verdalsøren med far Nils Mikkelsen, gift 1748 i Verdal med Kirsten Ottesdatter. Død 1771. Barn Otte 1749, Anne 1750, Christen 1752, Halvor 1755, Niels 1757, Michel 1760, Christopher 1763.soldat Nils Mikkelsen (1731= Øren) gift 1725 med Anne Pedersdatter. Barn: Ole 27.8 1725 , Karen 1726, Christoffer 1728, Per 1731 og Mickel 1733.Har har ikke klart å finne hvor navnet Walleur har kommet fra, men de to siste generasjoner før Mikkel har ikke brukt navnet.Hva gjelder Mikkel Walleur i Trondheim i inlegg 42760, så har jeg også der noe. Jeg tror det må være to Mikkel Waleur samtidig i Trondheim. Har funnet en skomaker Michel Andreasson Waleur, som 1759 giftet seg med Karen Sophie Johansdatter Vinegel, født ca 1730. Eldste sønnen Andreas har til fadder Michel Waleur. Dette bør vel da være markedshandler Michel Waleur og det tyder vel da på at de er i slekt med hverandre.I Skåre har jeg funnet en lensmann Jon Andreas Valleur, som døde der 1798. Enligt 'Dødsfald i Noge' har han en bror skomaker Michel Walleur i Trondheim.I Trondenes, Troms fylke fantes en Anders Christophersen Valeur 1662-1729. Jeg har funnet tre barn til ham, men ingen Michel.i FT 1801 finner jeg på hospitalet en Michel Walleur, 68 år (født ca 1732). Jeg har ikke funnet ham født i Vår Frue eller Domkirken, Trondheim. Han kan selvfølgelig være den Michel (f. 1733)som er sønn av soldat Nils Mikkelsen i Verdal, men det er en ren gjetning. Hvor kommer i så fall Michel Andreassen Waleur ifra, Navnet Andreas forekommer ikke i Verdalslekten, så vidt jeg kan se.Jeg har fulgt barn og barnbarn til Mikkel Walleur, hvis du er interessert. Elling hadde for øvrig en uekte sønn Carl Wilhelm Andreas Valeur, fødd 1815 Inderøen, 'far sergeant Walløen ved Br-d-land' (ved Carls vielse bekreftet som Elling Walleur, senere lensmann).Jeg mener det er flere slekter ved navn Walleur/Valeur i Norge og jeg har forsøkt finne en sammenheng, men har så langt ikke funnet noen.Håper dette er til litt hjelp. MVH Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Litt på siden av temaet, men hva het Carl Wilhelm Andreas Valeurs kone? Sønnesønn av en Carl Valeur f. ca 1815 i Inderøens prgj (iflg FT 1865) var fadder på min svigerfar og jeg forsøker å finne ut litt mer om fam.Mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Bodil Valeur var g.m. Christian Povelsen Egede (1697-1750) fra Harstad, sogneprest i Værøy, senere Holtålen og Holmedal (bror av den kjente 'Grønland's apostel' Hans Egede 1686-1758). Bodil var d. av Anders Christophersen Valeur, som vel kan ha vært f. rundt 1670.En skipper Christian Waleur (f. rundt 1750) ble g.m. Christense Catharine Edvartsdatter Seehuusen, f.1759 i Bergen. Disse fikk datteren Maren Waleur, f. 21 Mai 1789, Bergen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Britt Iren! Dette er det jeg har om familien til Carl Valeur. Har ikke fulgt familien videre, men hvis du har noe om barna til Carl, tar jeg gjerne emot opplysninger.LevangerCarl Wilhelm Andreas Valeur 1815 Inderøens prgj, skredder (far: lensmann Elling Valeur) gift 10.4 1845 med Elen Anna Mikkelsdatter Langaas, 1821 Levanger. Rikke Marie 22.3 1844 Levanger, Elling Alfred 14.7 1845 Levanger, Wilhelm Andreas 14.3 1847 Levanger, Martin 14.9 1848 Levanger, Konrad Edvard Valeur 18.6 1850 Levanger, Oscar 1851, Levanger, Anne Sophie 24.11 1854, Levanger fl. til BergenOscar Waleur befann seg enl. Engelsk folketelling 1881 i Newcastle, sjømann på 'Cadiz'.MVH Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Per! Christian Valeur i Bergen var født 13.7 1759 i Voss som sønn til klokker på Voss Herman Christian Valeur og Marie Christensdatter Rundrup. Foreldrene født og gift i Danmark, men slektens stamfar kom fra Kristiania, Norge. Det er denne slekten jeg har forsøkt å finne tråder til fra alle øvrige Valeurslekter i Norge, men har så langt ikke lyktes med det. Tar gjerne emot opplysninger om fler Valeurer. Kanskje vi finner en sammenheng til slutt?MVH Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Britt Iren Neergård

Min svigerfars fadder Iver Valeur er sønnesønn av Carl og Elen Anna. Deres sønn Konrad/Conrad Valeur kom til Kritiansund på 1870 og giftet seg med en jente fra byen. De fikk 5 barn, men ingen barnebarn. Min svigerfar arvet sin gudfar og jeg har tilgang til noen papir, bl.a et aviutklipp uten nærmere stadfesting.Tror ikke mine opplysninger kan bidra til noen oppklaringer og om de har noen sannhet, men dette har jeg liggende: ”Om den i Norge og Danmark utbredte, men sterkt avgrensede familie Valeur har den udmerket kyndige danske personalhistoriker og genealog P. B. Grandjean utgit et litet hefte ….. ….Skriftet heter ”meddelelser om lærredskræmmer Herman Walør, en av Kjøbenhavns 32 mænd, og etatsraad Johannes Valeur, viceborgermester i Kjøbenhavn og tilforordnet i høiesteret”. Forfatteren paaviser, at Valeur-familien, som man tidligere trodde var dansk og fra Danmark indvandret til Norge, i virkeligheten er av norsk oprindelse, idet dens første kjendte mand av dette navn var en Herman Walør eller Wallør, der bodde og var født i Kristiania 1662, men 1691 opnaadde borgerskap som lærredskræmmer i Kjøbenhavn, hvor han døde i 1726. Vi faar hans historie i den utstrækning denne lar sig rekonstruere av samtidige dokumenter og vidnesbyrd. Han søn Johannes kom, som allerede skriftets tittel viser, ganske høit paa straa, og økonomisk var han en meget velholden mand, dertil bereist, dannet og beleven. ”Der er neppe tvil om,” sier forfatteren, ”at etatsraad Johannes Valeur, den fornemme og velstaaende herre med den utprægede interesse for franske sæder og fransk kultur, har været en dygtig, energisk og driftig mand, utrustet med kundskaper paa de forskjelligste omraader.” Han leverer fyldesgjørende beviser, saa vi maa tro ham.””Valeur er en gammel norsk slekt utledet enten av stedsnavnet Vallø ved Tønsberg eller av Waløer (den danske skrivemåten av dagens Hvaler).'I 1946 fikk Iver Valeur et brev fra en Ove Valeur i Aalborg som ønsket at han skulle fylle ut skjemaer for reg av slektsgrenen. Ove Valeur skriver: 'Efter at det er lykkedes mig at føre den danske Slægt Valeurs Stamtavle á jour er det mit haab ogsaa at blive i Stand til at føre den norske Slægts Stamtavle op til Nutiden'.Iver Valeur svarer: 'herr postmester Peter Valeur, Drammensveien, Oslo i tiden før krigen 1938-39 sendte spørreskjemaer rundt i landet for å samle opplysninger for utgivelse av den norske slekt Valeurs stamtavle, og tror jeg sikkert han fullførte den'.Kan dette være noen ledetråder??Mvh Britt Iren

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ulla Kristoffersen

Ove Valeurs bok ble utgitt 1949 og den har jeg lest på kryss og tvers uten å finne noen tilknytning til Mikkel Olsen Walleur eller Valeurene i Trondheim og nordover. Derfor mener jeg det antaglig må være mer enn en slekt Valeur i Norge. Hvis det ikke er noen tilknytning tidlig på 1600tallet, men det er jo ikke så lett å finne ut av.I Mikkel Olsen Walleurs tilfelle tror jeg navnet må ha vært tatt av ham,kanskje som 'soldatnavn'.En ny bok om slægten Valeur er under bearbeidelse i Danmark. Så vitt jeg vet kommer den at ta med andre personer med navnet Valeur, også de nevnte over. En Erik (Andersen)Valeur var bergskriver på Kongsberg. Han var bror av den Herman Valeur som flyttet til Danmark. Eriks sønn Johannes ble bergskriver på Røros. Han var gift, men jeg kjenner ikke til noen barn. Hvis han hadde en sønn Andreas, kunne det være en sammenheng Med Mikkel Andreassen Valeur og Ole Andreas(sen?) Valeur, men jeg vet ikke hvor han bodde før han kom til Røros og har derfor ikke kunent lete efter barn. Ulla

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Astrid Ryen

Bergskriver Johannes Vallør døde på Røros 1762 66 år.Ifølge H P Dahle (Verkets historie) er han nevnt som proviantskriver i 1730, og var bergskriver fra 1733.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.