Gå til innhold
Arkivverket

[#43012] Personer født i Sverige


Gjest Frank martin Simonsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Frank martin Simonsen

Kan noen hjelpe meg med generell informasjon om svenske aner. (hvor kan jeg finne ut om dem, og liknede.) Spesifikt ønsker jeg å finne informasjon om en Karl August Hultgreen so ble født i Stockholm i Sverige i 1810, og bosatte seg senere på Eidsvoll (han fikk blandt annet en datter, Nicoline Augusta, i 1858 med sin kone Christiane Jensdatter født 1820 på Eidsvoll) og en Johannes Eriksen født 1823 i Svanskov S. Sverige som giftet seg i Moss 26 Deseber 1870 (fikk i 1868 datteren Johanne Marie Johannesdatter med Josefine Marie Pedersdatter (f. 14.05 1851 i Moss)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Pia Johansen

Det har nylig vært et lignende tema oppe her: se nr 41335 her finner du sikkert noe som kan være til hjelp vedrørende generell informasjon om å søke person /aner i Sverige. LenkeForøvrig vil jeg anbefale å bruke søkefeltet øverst, der kan du feks skrive Sverige så vil du finne mange innlegg og kunne hente tips og råd fra noen av dem:)Mvh Pia

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

I følge Wilhelm Lassens avskrifter av Eidsvolls kirkebøker 1688-1856 ble disse gift 29.12.1854:Enkemd. Carl Gustav Hulgreen, 44 Aar , f. i Stokholm, (af ubekjendte Forældre, da han var et Hittebarn) og pige Christiane Jensd. fra Ejdsvold J, 32 Aar gl., viede 29/12. (Han havde i længere Tid boet i Ejdsvold): Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Carl Gustav Hultgreen ble første gang gift i Oslo Domkirke 19. august 1836: Lenke'han er født i Stockholm, men opholder sig hos Skomager J. L. Olsen her, 25 Aar, hans Faders navn findes ikke anført i hans …attest fra Clara Menighed i Stockholm af 12t marts 1832, og selv erklærede han i Forlovernes nærværelse ikke at vide sin Faders navn, hvorimod han angav sig at være et uægte barn af en Christine Elisabeth Hultgreen'

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei. Kanskje ikke så mye nytt. På familysearch finner jeg en Carl Gustaf Hultgren døpt 16 aug 1812 Jakob og Johannes, Stockholm. Sønn av Josef Hultgren og Anna Elisabeth Kinblad.I fødelses/dopboken for Jakob og Johannes bekreftes disse opplysningene. Der står det: Carl Gustaf f 9 aug døpt 16 august 1812. Foreldre: Hultgren Josef ____gesäll og ___hustru Anna Elisab. Kinblad 35 år. Vittner: Fabrikør Sederberg, bokhållar Sandström, ____mäst Johan Rydberg, Fru Sederberg, modern, fadern, mamsell Lind. Til slutt kommer en fadder jeg ikke er sikker på. (Hentet fra: Jakob og Johannes C:20 fødelse/dop 1807-1827, side 115)Videre om du søker bare på Carl Hultgren på familysearch, vil du finne en Carl Gustav Von Der Hultgren, som er samme person som denne over her. Infoen som der kommer frem er veldig tynn synes jeg, og lite holdbart, sannsynligvis også kjente ting for deg. Du kan jo titte på det allikevel. MEN jeg ville nok ha sjekket opp det som står der.På anbytarforum vil du også finne Hultgren Lenke ikke din slekt kanskje, men du kan jo selv stille et spørsmål der.Har sett etter Carl Hultgren på Emibas, som inneholder Svensker som emigrerte fra Sverige. Har ikke funnet han der, men skal se mer.Hilsen Anne Lene

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

JOSEPH THOMASSON HULTGRENMarriages: Spouse: ANNA LISA KINDBLAD Family Marriage: 05 OCT 1806 Hedvig Eleonora Forsamling, Stockholm, Stockholm, Sweden

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

-------------------------------------------------------------------------------- Sophia Carolina HULTGREN Sex: F--------------------------------------------------------------------------------Event(s): Birth: 02 Feb 1810 Place: Christening: 04 Feb 1810 Place: Stockholm, Stockholm, Sweden--------------------------------------------------------------------------------Parents: Father: Joseph HULTGREN Mother: Anna Elisabeth KINDBLAD

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anne Lene Hagen

Hei igjen. Du etterlyser også en Erik Jonasson f 1823 i Svanskov.Du sier han giftet seg i Moss i 1870, der fremkommer det at far heter Erik Jonasson.På Emibas finner jeg din Johannes Ersson:Ersson, Johannes Dräng (ogift man)f. 12/9 1823 i Svanskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1855 från Linheden, Laxarby, Älvsborgs län (Dalsland) till NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 123Emibas emigrationsakt: Laxarby P 1855 002Onormerade namnformer:Födelselän: Älvsborgs län På bakgrunn av disse informasjonene finner jeg familien i Svanskog i div husforhør mellom 1817 og 1840.Mjølnare Erik Jonsson f 1886 død 20 aug 1824 Hustrun Lisa Persdotter f 1898 Svanskog Barn: Olof 20 aug 1816 Svanskog Jan Peter 18 feb 1819 Svanskog Johannes 12 sep 1823 SvanskogSom enke så gifter Lisa seg igjen med Soldat Johannes Jonassen Beck f 23 jan 1809 Svanskog. De får barna: Maria 30 apr 1830 Jonas 1 apr 1833 Svanskog Anna Lisa 26 mai 1836 SvanskogLisa blir enke for annen gang 2 jan 1840.I ca et år fra 1817-1818 bodde de på plassen Edskvarn, før de så flyttet til plassen Lilla Svaneholm der de da blir til 1830. I året 1830 flytter de til plassen Becken og der er de også i siste husforhør jeg har fulgt familien som ender i 1840.Familien blir i noen husforhør betegnet som utfattige.Din Johannes flytter på seg i 1839 og tar tjeneste som dräng på et par gårder før han i 1840 flytter til sillerud. Der i Sillerud har jeg ikke funnet han. Sikkert tatt div tjenerjobber før han så altså i 1855 reiser til Norge. Da betegnes han jo også som dräng og er ugift.Stedsnavnene her er alle i Svanskog bortsett fra Sillerud da. Sillerud er også i Värmland.Hilsen Anne Lene Carl 31 sep 1839, død 8 des 1839.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Anna Lisa Johansdotter Gifter seg Byberg. Fattighjon Galtebol i Gillberga. Enke i 1890. Barn Johannes 1860, Karl 1873, Anna Maria 1876 og Emma Kristina 1879. Alle født i Galtebol i Gillberga.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Byberg, Karl Arbetare (ogift man)f. 12/8 1873 i Gillberga, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 8/2 1901 från Granbäck, Gillberga, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0791901001 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 150Emibas emigrationsakt: Gillberga S 1901 001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Johannesdotter Byberg, Anna Lisa Trumslagaränka (änka)f. 26/5 1836 i Svanskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 4/5 1904 från Granbäck, Gillberga, Värmlands län (Värmland) till Nordamerika0791904010 - Bilaga/ytterligare information finns. Kontakta Emigrantregistret i KarlstadKälla: Husförhörslängd, s. 150Emibas emigrationsakt: Gillberga S 1904 010

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Niels Hegge

Hei,Jeg har ikke tid å søke for deg, men på denne siden Lenke finner du informasjon om Gillberga. Galtebol og Backtorp er med i registeret som du kommer til ved å trykke på den grønne pilen. Det er linker til kart som viser hvor torpene lå og referanse til bøkene. Jeg vet ikke hvor bøkene kan finnes, men her finner du alle biblioteks kataloger i Sverige.Lykke til videre. Niels

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Mjølnare Eriks sønn Olof f 1816 bor i 1890 i Qvarteret Eken i Trollhettean , med kona Kajsa Andersdotter f.1822 i Kila. Og barna Wilhelm f.1857 i Gærdhem i Elvsborg Læn. Og Anders Gustaf f. 1860 i Trollhettan

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Trollhättan 1860-1914 158101F4 4850 SCB-kod: 158101 SD-suffix: F4 Kön: M Födelsedatum: 1865-10-03 Förnamn: Karl August Adress: Sågen nr 3 Adress (normerad): Sågen nr 3 Mannens titel: Sågare Mannens förnamn: Olof Mannens efternamn: Eriksson Kvinnans förnamn: Kajsa Kvinnans efternamn: Andersdr Kvinnans ålder: 43Trollhättan 1860-1914 158101F4 2450 SCB-kod: 158101 SD-suffix: F4 Kön: M Födelsedatum: 1862-12-21 Förnamn: Oskar Adress: Såg 3+4 Adress (normerad): Sågen 3+4 Mannens titel: Såg. Mannens förnamn: Olof Mannens efternamn: Eriksson Kvinnans förnamn: Kajsa Kvinnans efternamn: Andersdr Kvinnans ålder: 40Trollhättan 1860-1914 158101F4 1920 SCB-kod: 158101 SD-suffix: F4 Kön: M Födelsedatum: 1862-05-20 Förnamn: August Wilhelm Adress: Såg. nr 3 Adress (normerad): Sågen nr 3 Mannens titel: Arbetare Mannens förnamn: Olof Mannens efternamn: Eriksson Kvinnans förnamn: Kajsa Kvinnans efternamn: Andersdr Kvinnans ålder: 40Trollhättan 1860-1914 158101F4 220 SCB-kod: 158101 SD-suffix: F4 Kön: M Födelsedatum: 1860-08-11 Förnamn: Anders Gustaf Adress: 8 Kv nr 9 Adress (normerad): 8 Kv nr 9 Mannens titel: Sågare Mannens förnamn: Olof Mannens efternamn: Eriksson Kvinnans förnamn: Kajsa Kvinnans efternamn: Andersdr Kvinnans ålder: 39 Dette er fra Slektdata

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Hanne Ludvigsen

Eriksson, Jan Petter Lösdrivardräng (ogift man)f. 18/2 1819 i Svanskog, Värmlands län (Värmland)Utvandrad 1844 från Svanskog, Värmlands län (Värmland) till Moss, Östfold fylke, NorgeKälla: Husförhörslängd, s. 277Emibas emigrationsakt: Svanskog S 1844 001

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Øivindsson Lunde

Oslo Domkirke 1828-40, s. 302. Indflyttede 1833, nr. 119. Høsten 1832. Carl Gustav Hultgreen, 22 Aar, Skomagersvend. Fra Stockholm og født der. Arbeider for Skomagermester J. L. Olsen i Toldbodgaden. Fra pastor Fogner ved Clara kirke i Stockholm af 12 marts 1832: Lenke

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.