Gå til innhold
Arkivverket

[#43014] CD av skannede kirkebøker


Gjest Eva Kristoffersen
 Del

Recommended Posts

Gjest Eva Kristoffersen

Jeg sendte mail til Digitalarkivet i forbindelse med at det gikk så tregt å søke på skannede kirkebøker. Fikk da til svar at det kom ny server 22. september og da skulle alt bli bra. Dette har jo ikke sjedd. Men det ble samtidig nevnt at det ble vurdert å selge CD'er til de som søkte mye i kirkebøkene. Lurer på hvordan status er på dette. Hvordan det skal fungere, om man bestiller eller om det vil bli lagt ut pr. f.eks fylke.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Som du sikkert har fått med deg i dette forumet, gikk det ikke så greit med den nye serveren. Det er noe galt med utstyret som fulgte med og de har arbeidet med serveren siden vi mottok den 22. september. Den er altså ikke satt i drift enda. Når den vil være i bruk vet vi enda ikke.Salg av CD-er er ikke avklart enda. Det har hele tiden vært diskutert som en mulighet, men hvorvidt en slik tjeneste skal taes i bruk og helt konkret hvordan den skal gjennomføres er ikke ferdigbehandlet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 år senere...
  • 3 uker senere...
Gjest Dag Gurihus

Hei,De scannede sidene av kirkebøkene tar mye plass. Uten at jeg helt har dekket Nordre Land med tilstøtende kommuner ved å kopiere fra Arkivverket, er jeg kommet opp i over 7GB (overkant av 8900 bilder). Med samme funksjonalitet på en DVD som på nettet, vil det nok kun være plass til en kommune per DVD. Jeg tror de fleste av oss trenger et betraktelig antall kommuner for å dekke sitt eget primærområde. Da blir det en pris/nytte-vurdering for oss som etterspør, og for Arkivverket med hva slags pris de trenger for å få det til å gå rundt.Det finnes tekniske måter å få lastet ned en kirkebok eller ti til sin egen harddisk uten alt for meget egeninnsats, slik at man kan bla i den med forhåndsvisning i XP. Denne måten å laste ned på legger på den annen side stort beslag på linjekapasiteten til Arkivverket, så den må man finne ut av selv.Lykke til!mvh Dag Gurihus

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Ellef Ellefsen

Takker for svar.Var ikke helt klar over at de tok så stor plass.Men jeg håpet å få kjøpt DVD/CD inneholdende lysningsprotokollene fra Norderhov, samt områdene rundt.Da får jeg heller begynne å laste ned, for ingen vet vel hvor lang tid det går før sperregrensen gjør at mange av de nyeste lysningsprotokollene må fjernes?Mvh Ellef Ellefsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.