Gå til innhold
Arkivverket

[#43015] Filformat? (.PDF)


Gjest Bjørnar Solvang
 Del

Recommended Posts

Gjest Bjørnar Solvang

Burde vi ikke snarest ta i bruk filformatet pdf som resten av kloden bruker til arkivering og behandling?Det burde også lett la seg gjøre å konvertere allerede digitaliserte filer til pdf. Og man vil spare båndbredde ved at folk henter ned det de trenger, uten behov for stadig oppkobling mens man myser...Når en bok har 600 sider og jeg bor så avsides at det går tellerskritt når jeg leser på nett, burde det vært mulig å kunne hente hjem filer, slik at man ikke er avhengig av linjen. Dessuten gis det muligheter for å skrive notater når man har filen inne, og jakter etter kildemateriale.Noen synspunkter?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Me kunne heilt sikker laga pdf-filar. Men ville det eigentleg hjelpa? Ein pdf-fil med 600 sider er meir enn 600 gonger storleiken til einskildsider. Det vil sei at å lasta ned t.d. ei kyrkjebok vil ta svært mykje tid. Om du brukar teljarskritt for å lesa trur eg dette ville bli ei svært dårleg løysing. Hugs at det me her snakkar om er avfotograferte bøker. Dei blir ein heilt annan storleik enn om boka er avskriven eller produsert med grunnlag av t.d. ein word-fil. Eg trur du lyt venta til det blir produserte dvd-ar med kyrkjebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.