Gå til innhold
Arkivverket

[#43019] Skankeætten


Gjest Kjell-Erik Andal
 Del

Recommended Posts

Gjest Kjell-Erik Andal

Jeg lurer på hvor langt man kan spore Skankeætten bakover i tid? har sett på nettet linker der man kunne gå tilbake til Harald Hårfagre, dette ser jeg på som totalt useriøst, eller.....? Men hvor langt tilbake er man kommet?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Man kommer vel tilbake til omkr. 1350.Se ellers Roger de Robelin: 'Skanke ätten' (1995), de har den på Riksarkivet.Det er vel ikke alt som er like riktig eller godt nok sannsynliggjort i boka, men den kan være et utgangspunkt for videre undersøkelser.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Magne Nesvold

Roger de Robelins 'Skanke ätten' regnes vel som 'hovedverket' hva angår denne slekten. Her kommer det fram at ætten er kjent siden 1394, med brødrene Önd, Karl og Johan Pedersson fra Jämtland. Deres far Peder er hittil ikke identifisert, men det er noen som mener at han har kongelige aner. Dette er derimot kun spekulasjoner, og kan nok inntil nye opplysninger kommer ikke tas helt seriøst.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell-Erik Andal

JEg har boken til Roger de Robelin, det er derfor jeg lurer. i innledningen sier han at teorien om Jämtlands-Skankes eventuelle anknytninger til kongehuset på Isle of Man bygger på forskning gjort av Barny Yong, og at disse ukritisk hat blitt tatt som sannheter, emen er det riktig?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Kaasin

Du kan låne bøkene til Barney Young på biblioteket. Han mener å kunne føre ætten tilbake til Isle of Man og vidrefører linjen bakover fra Jämtland.Slik som kravene til dokumentasjon i dag praktiseres i slektforskermiljø er det opplagt at han IKKE kommer gjennom nåløyet med sin dokumentasjon om denne linjen.Så Barney Young har en teori. Denne prøver han å underbygge med indisier. Og det er interessant lesing, men altså uten konkrete bevis.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Thomas Friis Konst

Foromder at du kjenner til tema 22840 fra 2004 vedrörende SKANKE/SCHANKE aetten, hvor det blant annet nevnes en forening som arbeider med denne slekten.Her oppgis også en e-mail adresse hvor en kan ta kontakt.Mvh Thomas Friis Konst

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.