Gå til innhold
Arkivverket

[#43023] Bergen havn - skipsanløp 1920


Gjest Kjell Halvorsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Yngve Nedrebø

Bergens Tidende hadde daglige oversikter over ankomne og avgåtte skip, bygd på opplysninger fra havnevesenet. Innrulleringssjefen har tilsvarende lister, men begrenset til dem som betalte for av- eller påmønstringer. Tollkammeret har også lister over skipsanløp. Statsarkivet i Bergen har arkivene fra tollkammeret og innrulleringssjefen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Takk for kjapp og grei informasjon.Nasjonalbiblioteket har vel Bergens Tidende på microfiche og etter et kjapt søk i Felleskatalogen fant jeg også at det hos SA Bergen,under Bergen Tollarkiv bl a finnes skipsjournaler for 1901-1929.Spørsmål: Er 'fjernlån' mellom SA vanlig/mulig, eller må en fysisk møte opp ved SA Bergen for selv å lete i tolljournalen ?Jeg kunne selvfølgelig sende en e-post til SA Bergen og spørre om informasjon, problemet er at jeg har ikke fullstendig navn på det fartøy jeg er interessert i, som er D/S 'B[a,e,i,o,u]kken'. Iflg kirkebok lå skipet til kai i Bergen primo mai 1920.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Jeg svarer meg selv og kanskje som info til andre: Ja, etter en telefon til SA Bergen i dag, kunne de bekrefte at fjernlån mellom SA er mulig. En kontakter sitt nærmeste SA, gjør rede for hva en ønsker fjernlånt og i de aller fleste tilfeller blir slike ønsker om fjernlån imøtekommet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.