Gå til innhold
Arkivverket

[#43025] Anne Pernille Andersdatter, f.1821 i Brunlanes, senere bosatt på Rauan,Tjølling


Gjest Sissel Johnsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Sissel Johnsen

Anne Pernille Andersdatter giftet seg med Lars Nilsen Rauan i Larvik, 28.1.1849. De har barna Ole, f. 1849, Olevine, f. 1851, Andreas, f. 1854, Nicolai, f. 1856, Søren f. 1859 og Anne Severine f. 1863. Jeg har funnet giftermålet og alle barnas dåpsdager i kirkebøker. Både Anders og Anne Pernille døde på Rauan i Tjølling i 1866. Er det noen som vet noe om Anne Pernilles opphav i Brunlanes?Mvh Sissel Johnsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

Det er mulig at det er flere Anne Pernille Andersdatter f. ca. 1821 i Brunlanes, men her har du imidlertid en kandidat: LenkeNo. 26,[født] 19. Maj [1821], [døpt] 3die Junii [1821], Anne Pernille[Foreldre:] Moder(en) Olea Olsd: fra Jorde udlegger Anders Anundsen ibid:[Faddere:] Anne Chistine Abrahamsd: Jorde, Kirsti A...d: ibid:, Jacob Olsen Holmen, Jahn Jacobsen Jorde, Hans Anundsen ibid:uægte

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Jeg hadde faktisk også sett dette i kirkebok for Brunlanes, men var ikke i stand til å tyde annet enn morens navn. Det ser jo ut som dette er den riktige anne Pernille. Når det står 'udlegger', betyr det at barnets mor oppgir ham som far? Har prøvd å leite etter Anne Pernilles konfirmasjon, men man må jo ha en engels tålmodighet og et hav av tid for å komme fram i de skannede kirkebøkene.Sissel

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kristian Hunskaar

At moren 'udlegger' en mannsperson til far, er en nokså vanlig formulering, og jeg tolker det slik som du har gjort: Moren oppgir denne mannen som far til barnet. Om de oppgitte fedrene bestandig var de virkelige fedrene, er det all grunn til å tvile på, men det er sjelden det er mulig å kontrollere slike opplysninger. Så lenge ingen andre kilder tyder på noe annet, må Anders Anundsen regnes som far til barnet.Jeg har vært gjennom konfirmerte i Brunlanes 1835, 1836 og 1837 uten resultat. Det kan vel tenkes at hun ble konfirmert et annet sted, f.eks. i Larvik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Sissel Johnsen

Hei Kristian! Tusen takk for at du leter og tyder gammel skrift for meg. Har prøvd å leite etter Anders Anundsen også i kirkebøkene, men har ikke funnet noe enda. Hans alder er jo heller ikke så lett å gjette seg til. Så tar fortsatt imot tips og hjelp fra dere der ute. Ha en fin kveld!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.