Gå til innhold
Arkivverket

[#43027] Haplogroups


Gjest Espen Grønna Brataker
 Del

Recommended Posts

Gjest Espen Grønna Brataker

Jeg kom nylig over noen meget interressante kart som viser de forskjellige haplogruppene i Verden. Men det jeg lurer på er, hvilken haplogruppe tilhører Vikinger/Germanske folk.Se her: LenkeMhv. Espen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arnolf Bjørndal

Vet at en del briter betrakter haplogruppene R1a og I som 'viking-haplogrupper' fordi det er forholdsvis mye av de to i spesielt Norge, i forhold til Vest-Europa. Noen briter med disse haplogruppene kan ha arvet dem gjennom vikinger, men det er selvfølgelig andre muligheter også. Det kommer litt an på de enkelte haplotypene (en haplogruppe har mange haplotyper, og de som ligger en nærmest, er også nærmest beslektet). Ved å studere og sammenligne haplotyper, kan man se hvor i verden de fleste av ens nåværende (fjerne) slektninger befinner seg.Kartet er laget som et forsøk på å beskrive tilstanden før den demografiske spredningen i moderne tid, det ser nok anderledes ut nå. Jeg husker ikke i farten hvilket tidspunkt dette var. Det betyr også at man ikke kan si at én haplogruppe er 'germansk'. Haplogruppene er så mange tusen år gamle at det ikke har noen mening å bruke den merkelappen, eller andre. De tre største haplogruppene i Norge er R1a, R1b og I.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Davidsen

Jeg vet ikke hva Svein Arnolf mener når han sier at spredningen av haplogruppene i Norge er litt annerledes nå. Den siste store undersøkelsen in Norge, som jeg vet om, 'Geographical heterogeneity of Y-chromosomal linkages in Norway' av Berit Myhre Dupuy et al, november 2005, hvor 1766 menn ble undersøkt, med median fødselsår 1942, er spredningen omtrent akkurat den samme som i innlegg (2). De tre største Haplogruppen er, som Svein Arnolf sier, R1a med ca 26%, R1b og I med mellom 32% og 37% som gjennomsnitt for hele Norge. Dette varierer stort over landet med, for eksempel, R1a 13% i syd Norge og 31% i mellom Norge. For min Haplogruppe, N3, er det en enda større forskjell. I syd Norge fant de ingen med Haplogruppen N3, selv om min paternale familie, i minst 9 generasjoner, kommer fra Vestfold, men i Finnmark er det over 18% N3.I et program på BBC TV for noen år siden, 'Blood of the Vikings' eller noe lignende, forsøkte de å se hvor mye DNA i Storbritania en kunne spore tilbake til vikingene, men de fant at det var så liten forskjell på haplogruppene i Storbritania, Skandinavia og nord vest Europa at det var vanskelig å si for sikkert hvor de forskjellige gruppene kom fra. Det var også for ikke så lenge siden en studie i Irland hvor de tok folk med 'Skandinaviske' navn og kjørte DNA prøver, men fant veldig lite spor etter Vikingene.Hvis det er noen som er spesielt interessert i DNA og folkevandringene, etc. er det et meget aktiv forum her: http://www.familytreedna.com/forum/

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.