Gå til innhold
Arkivverket

[#43034] Wirthmann - den først kjente i Tr.h.


Gjest Dagny Madsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Dagny Madsen

Det har tidligere vært debattert omkring Wirthmann-familien hvems far, hvems sønn !Iflg Henry Berg var Jacob Hansen Wirthmann oppsynsmann for elven i Trondheim (hadde med stikkene å gjøre). I tillegg var han fører av stolestedene i Domkirken i Tr.h. Hans datter Mette overtok hans gård. Sønnen Jakob Jakobsen Wirthmann var presten som har vært omtalt i forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Nei, jeg spør vel egentlig ikke bortsett fra at det er flere som ikke har vært klar over at denne Jacob Hansen Wirthmann er far til Jakob Jacobsen Wirthmann og også far til Mette (dette iflg H.Berg.) Så renner det meg i hu at det tidligere har vært sagt at ei Mette Jakobsdatter hadde vært gift med presten Amund som eide Storbør (Borch-gård) før hun gifter seg med lektor/kantor Peder Iversen Borch. I 1627 da Peder dør reiser hun til København og henter hjem sin stesønn Iver Pedersen Borch som var i Kongens Garde som dragoner. Iver skulle i følge Norske Rigs.reg. være verge for sine små søsken. Spørsmålet blir da hvor gammel kunne Mette være da hun evt skulle ha vært gift med denne presten Amund !! som dør før 1600.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Jeg har litt tungt for det .... ønsker du med dette å innlede en debatt om '' ... hvor gammel Mette kunne være da hun evt skulle ha vært gift med denne presten Amund'' ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Egil Larsen

Ser av innlegg (1) at dette tydeligvis har vært debattert tidligere. Da er mitt forslag at en fortsetter på samme tråden som den gang. Det er vel ikke noe poeng å finne opp hjulet på nytt, for og si det slik.Mvh Jan Egil Larsen Melhus i Tr.Lag.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

.. men hvem er far/farfar til den Anna Hansdatter Wirthmann som fikk sønnen Hans Olufsen Beyer i Trondheim den 24 Aug 1625 ? Kan hennes far 'Hans Wirthmann' være bror av Jacob Hansen Wirthmann (f. ca.1565?) (far til Mette og Jacob) ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Til innlegg (5). Det er kun navnet Wirthmann som er debattert tidl og det spm evt skulle dreie seg om var; Mette Jacobsdtr Wirthmann og om hun som Per sier være født 1575-1585 når hun har 'små barn' i 1627. I boken Tr.h. før Cicignon av H.Berg, skrives s. 217 at Mette Jakobsdatter Wirthmann stevnes for ulovlig ølsalg 1677 og for pipebrann i 1679. Hun er da enke etter Thomas Pedersen Thouterøen som var utliggerborger på Tautra i Romsdalen. Og da er det lite trolig at hun er født 1575-1585. Har noen andre opplysninger om denne Mette ! Og hvilke kilder er det Simon Ellefsen har brukt når det sies at Mette var gift med presten Amund !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Per Nermo

Er det ikke 'like sannsynlig' at 'Thouterøen' (eller 'Tutterøen' som det står på ikke-så-gamle sjøkart) istedet er Tautra i Trondheims-fjorden ?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Dagny Madsen

Svar til Per; Henry Berg sier at Thomas Pedersen var utliggerborger på Tautra i Romsdalen, derav navnet. Jeg kjenner til at Tautra er i Trondheimsfjorden, men ikke vet jeg hva som er hva her. Berg sier videre at han nevnes i ledingen 1660-62 på denne plass i manntallet. Thomas er nok død før 30. juni 1675 siden Mette Jacobsdatter pansetter sl: Thomas Pedersens sin løkke. I 1682 har nordlandshandler Peder Pedersen overtatt Mette Thuterøens iboende plass. Dette iflg skattemanntallet i Tr.h.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.