Gå til innhold
Arkivverket

[#43036] Rettelse/Feil i Lorens Berg Sandeherred Bygdebok.


Gjest Aksel Einar Mathiesen
 Del

Recommended Posts

Gjest Aksel Einar Mathiesen

Store-Førstad s.644, øverst i kolonne 2 der står: 'Mattis, død ugift 1793'. Denne Mattis Jensen blei gift 4.1.1748 i Sandar med Ales Sveinungsdtr. fra Førstad Ø.Jeg viser til Debatt nr.25159 innl. nr.60 av Kristian Hunskaar.Videre i samme kolonne, siste setning i nest siste avsnitt, der står: 'ektet 1858 enkemannen Lars Stange'. I Sandar kirkebok. Viede 1709-1925. År 1858,brudgom: Enk. Gårdb. Lars Hansen, 70 år. Brud: Berthe Marie Sørensdtr. 24 år.I FT 1865 Sandar, på gard: Furrestad (Førstad): Lars Hansen,hf. Gaardbr. Selveier, 79 år (fødested) Tjølling, og Berthe M. Sørensdtr, hans kone, 33 år.Denne Lars Hansen må da være den samme Lars som blir født på Kleppåker, døpt i Tjølling 20.8.1786 som sønn av Hans Mathisen. I så tilfelle er Mattis Jensen på Førstad St. farfar til denne Lars.Denne Lars Hansen kan da ikke være den samme som Lasrs Hansen Stange, som i 1858 g. seg med Berte Jensdtr.From. Se s. 449.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 1 måned senere...
Gjest Aksel Einar Mathiesen

Hei.Jeg beklager å ha gjordt urett mot Lorens Berg Sandeherred Bygdebok (LBSB), når jeg i innl. 1 påpeker flere feil.Det er kun de to første avsnitt i mitt innl. som er riktige, hva gjelder påståtte feil.Dermed er resten av innlegget feil fra min side, og dvs. at det som står i LBSB, det er likevel riktig.Mvh. Einar

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.