Gå til innhold
Arkivverket

[#43039] Tyske krigsarkiv / M/S SKRAMSTAD


Gjest Trond  Aakvik
 Del

Recommended Posts

Gjest Trond  Aakvik

Det søkes bistand til å finne frem til tyske krigsarkiv. Jeg er ute etter navnene til om lag 200 omkomne tyske soldater da M/S SKRAMSTAD ble bombet den 4. oktober 1943 i Rødøy kommune. Med bistand fra Norsk Sjøfartsmuseum er en artikkel skrevet, og det er ønskelig å oppgi navnene på alle de omkomne. Viser ellers til tema 42966. Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Det finst ei tysk heimeside over tyske krigsgraver, men eg minnest ikkje adressa. Det er eit krigsveteranforbund eller noko slikt som driv den sida. Dei har òg katalogar over dei fleste tyske krigsgravplassar kring om i Europa og held desse gravene ved like. Eg var borti denne sida for eit par-tre år sidan. Då var den under utbygging. Eg skal sjå om eg finn adressa, for dei veit kan hende noko.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bjørn Davidsen

Eg har sett litt på den basen deira, nok ein gong. Men den gjev neppe noko svar. Difor er det nok best å venda seg til det forbundet, for eg veit dei kan lage utskrift som går på det lokale. Men det skal dei kan hende ha nokre euro for? Ikkje veit eg.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Bjørn Davidsen: Mange takk for tipset om nettstedet. I en av artiklene der ser jeg at de har som overskrift ”Soldaten sind Menschen”. Og det er en slik tanke jeg har ved å prøve å finne navnene på de om lag 200 unge menn som omkom nesten utenfor min stuedør. Jeg får bruke noen dager med å friske opp min tyske grammatikk, og så tilskrive Volksbund Deutsche Kriegsgräberfürsorge. Mvh Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

  • 3 uker senere...
Gjest E. Heindl

Hei,søker du på Google under 'Chronik des Seekrieges 1939-1945', vil du finne en side fra Württembergische Landesbibliothek med blant annet litt informasjon om det som skjedde 04.10.1943. Kanskje noe kan være av interesse. Du kan rette et eventuelt spørsmål derhen.Mvh. E. Heindl

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Trond Aakvik

Mange takk for tips fra Bayern. Nettstedet ga en grei oversikt, og jeg fant noen nye opplysninger. Navnet på de omkomne soldatene om bord i Skramstad fant jeg imidlertid ikke.Og så skal det tyske skipet D/S Wolsum på 3699 brt blitt skadet i Rødøy den 4.10.1943, men dette var ikke ført opp. Usikkert hvorfor, men kanskje de amerikanske opplysningene jeg har er feil ved at de rapporterte et mer vellykket angrep enn det i virkeligheten var.Vennlig hilsen Trond Aakvik

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.