Gå til innhold
Arkivverket

[#43041] Johan hansen Thon ca 1820 og Liv Anundsdatter 1860. Sannidal i Telemark


Gjest Unni Knudsen
 Del

Recommended Posts

Gjest Unni Knudsen

Hei.Er det noen som kan hjelpe meg med dette?Leter etter vielsen til Johan Hansen Thon, født ca 1860 Modum Ringerike. Gift med Liv Anundsdatter født 5 jan 1860 Drangedal i Telem. Liv Anundsdatter bodde i Sannidal i 1865, med sin mor og far.Regner med at de har giftet seg der. Johan og Liv bodde i Sannidal i 1900. Det første barnet de fikk var Johanne 7 april 1883. Prøver å komme inn på Skanna kirkebøker, men det er helt umulig nå.Leter også etter fødsel/dåp til Johan Hansen Thon, men har ikke lykkes så langt. takknemelig for svar.Mvh. Unni Knudsen

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei og takk for svar.Prøver å komme inn på lenka, men den viser feil.Kan du skrive opp alt det som står ved vielsen, så hadde det hvert fint. Er veldig intressert i å vite hva faderen til Johan het osv. Kanskje det blir lettere å finne dem i 1865 tellina.Mvh. Unni Knudsen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry Anderen

Hei igjen!!Jeg skal sjekke det for deg, men dette er en av de Kirkebøkene som faller ut fra lista hele tiden. Håper den er på plass til kvelden igjen. I går var det 222 bøker for Telemark , i dag er det 131. Kjedelig men det blir vel bedre etter hvert!!Henry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Henry Andersen

Hei !!Kom endelig inn på siden. Faren var Gardmann Hans Halvorsen. Johan var født ved Nordenhov prestegjeld + noe mer. Har litt problemer med skriften,prøv å gå inn nå som alle 222 kirkebøkene er der. Hvis ikke kommer du nok inn den vanlige veien, du kan bla rett opp på side 202 med en god porson tålmodighet. Sannidal 1874-1883.Hilsen Henry

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei.Takk for svar. Skal prøve å komme inn nå. Her fikk jeg jo navnet på faderen, skal også prøve meg på 1865 tellinga.Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Aabøe

Hei, Unni og Henry, kan dette være Liv sin familie tro ? (Dette er fra folketellinga for Sannidal i 1865)1865SS.ASC 1/1 33.9 kb 44A 44B 42C 47A 45,1,SÆTEREN,ANUND,,KNUDSEN,M,HUSF.DAGARB. INDERST,GIFT,48,DRA GEDAL 44A 44B 42C 47A 45,1,SÆTEREN,MARI,,GUNDERSDATTER,K,HANS KONE,GIFT,47,HVITESEID 44A 44B 42C 47A 45,1,SÆTEREN,ANNE,K.,ANUNDSDATTER,K,DERES DATTER,UGIFT,11,DRAN EDAL 44A 44B 42C 47A 45,1,SÆTEREN,LIV,,ANUNDSDATTER,K,DERES DATTER,UGIFT,6,DRANGEDAL 44A 44B 42C 47A 45,1,SÆTEREN,GUNDER,,ANUNDSEN,M,DERES SØN,UGIFT,1,SANDØKEDALHilsen Gunnar.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fra Familysearch:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayJOHAN HANSEN Birth: 09 MAR 1860 Christening: 15 JUL 1860 Norderhov, Buskerud, NorwayFather: HANS HALVORSEN Mother: INGER NILSDRHilsen Laila Kornstad.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Jeg har sett på vielsen i Sannidal, og der står det at Johan Hansen er født i Norderhov Prestegjeld 9. mars 1860, så da er det nok den samme som den jeg nevner i innlegg 8. Ved navnet hans er det en tilføyelse som er vanskelig å lese: fra (Thoens) Modalens? Prestegjeld. Thoens er overstrøket.Lenke til vielsen: LenkeLaila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Her er det som står i kirkeboka i tilfelle du ikke kommer inn:1883 3. Vielsesdag 20de Februar.Brudgom: Ungkarl Grubearbeider Johan Hansen fra (Thoens) Modalens? Prestegjeld Fødested: Norderhov Prestegjeld, Alder: 9/3 1860 Fader: Gaardmand Hans Halvorsen.Brud: Pige Liv Anundsdr. Holtene, Fødested: Drangedal, Alder 15/1 1860, Fader: Arbeider Anund Knudsen.Forloverne: Gmd. Peder Olsen Støen? Gmd. Ole Pedersen Holtene. Tillysningsdager: 4de, 8, 11 Febr. Tillysning forlangt af Brudgommen.Laila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei Laila og Gunnar. Folkefelling 1865 i Sannidal stemmer, det er riktig familie. Johan Hansen Thon og Liv Anundsdatter bodde i Sannidal i 1900 også.Kom inn på vielsen i Sannidal. Johan Hansen kaller seg Thon til etternavn, det som står strøket over i kirkeboka ser ut til å være (Thoens). Modums Prestegjeld.Født på Nordrehov.Har hvert inne på 1865 tella og lett etter familien, ser ut til at de er vanskelig å finne.Får prøve igjen nå som jeg har fått navnet på moderen hans. Var inne på FS, men fant ikke Johan Hansen der, så takk for det Laila. Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei.Har nå hvert inne på 1865 tellinga for Nordrehov og Modum, men uten resultat. Mulig at familien kan ha flyttet på seg.Lette etter fødselen til Johan Hansen 9 mars 1860 i skanna kirkebøker for Nordrehov, men umulig å komme inn der. (Det kom og gikk).Han var jo i Sannidal i 1883, så Johan må iallefall ha flyttet på seg, Ved vielsen sto det at han var Grubearbeider.Mvh. Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Fant dåpen i skannet kirkebok. Han var, som det ante meg, født utenfor ekteskap:Kildeinformasjon: Buskerud fylke, Norderhov, Ministerialbok nr. 12 (1856-1865), Fødte og døpte 1860, side 95.Permanent sidelenke: [url="http://www.arkivverket.no/URN:kb_read?idx_kildeid=1112&idx_id=1112&uid=ny&idx_side=-100>Lenke1860 nr. 69. Født 9 Marts, Døbt 15 Juli Nh, Navn: Johan, uægte,Forældre: Gift Mand Hans Halvorsen Aferøen og pige Inger Nilsdatter Sørgefos.Faddere: Karen Jonsdatter Sørgefos, Gulbrand Jonsen 1bd., Martin Andersen ibd., Kirsten Jonsdatter ibd. Kari Nilsdatter ibd.Hjemmedøbt af Siri Sørgefos. Opgaven af Moderen ??? hendes 3 Leiermaal.Da er kanskje dette Johan i 1865 selv om fornavnet på moren er galt:

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Laila Kornstad

Kanskje det er presten som har skrevet galt fornavn på moren da Johan ble døpt?Her er Niels Hansens dåp på FS:IGI Individual Record FamilySearch™ International Genealogical Index v5.0 NorwayNIELS PETER HANSENBirth: 10 MAY 1857 Christening: 24 JUN 1857 Norderhov, Buskerud, NorwayFather: HANS HALVORSEN Mother: GUNNILD NILSDRLaila.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Unni Knudsen

Hei.Takk skal du ha Laila. Ja her ser det ut til at hennes fornavn er byttet om. Var inne på 1865 tellinga som du har funnet, men regnet med at det var feil personer.Da er det nok Gunild moren heter kanskje. Skal prøve om jeg kommer inn på skanna kirkebøker i dag, håper på å finne broderen Nils der.Sønnen Nils har jo samme faderen som Johan.Han er yngre ser jeg i tellina, så da er vel han også uækte.Unni.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.