Gå til innhold
Arkivverket

[#43042] Børu Børusen Finsland 1800


Gjest Elisabet Aamdal
 Del

Recommended Posts

Gjest Elisabet Aamdal

Hvor kom Børu Børusen fra? Sønnen, Peder Børusen, ble født 22.april 1816 i Finsland av foreldre Børu Børusen og Gunvor Danielsdatter Djupesland f.1772. Det var hennes 2.ekt. Gunvor var første g. gift med Peder Tomasson Frigstad. G og P hadde flere barn, se ft.1801. [url="http://digitalarkivet.uib.no/cgi-win/webcens.exe?slag=visbase&sidenr=25&filnamn=f11024&gardpostnr=68&personpostnr=1467&merk=1467#ovre>LenkeVed ft.1801 går Børu i dagleie på Follerås. Børu døde 21.sept.1824. Det kan se ut som han er født ca 1745 (ft.1801- 55 år)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jarl Berge

Det er dårlig med kandidater på Finsland. Hvis vi går ut fra oppgitt fødselsår i Finslandsboka er riktig, er en mulig kandidat Børu Børusen fra Gåseland i S.Audnedal f.1762, opplyst død i 1844. Det finnes ingen opplysninger om hans mulige ektefelle eller barn, annet enn at han var husmann en stund på Lyngdal prestegård. Børu var yngste sønn til Børu Olsen Gåseland , som døde året etter BBs fødsel.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabet Aamdal

Takk for responsen. Jeg skal sjekke videre minst ett av navnene på lista som Hanne Line viste til. Han kan muligens være fra Valle (Sør-Audnedal), døpt 19.mai 1746, foreldre Borru Haagensen og Gelluf Bentsdatter. Skal også sjekke Jarls forslag, Sør-Audnedal 1762. Da må jeg vel til kirkebøkene for å sjekke utflytting? Børu Børusen døde 21.sept. 1824 på Frigstad i Finsland. Jeg er fortsatt interessert dersom noen har flere opplysninger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Svein Arne Opdal

Du finner mye Finsland slekter på disse sidene inkl. Finslandsslekta Djupesland. Det anbefales at det du eventuellt måtte finne, sjekkes mot primær kildene :)

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabet Aamdal

Ja, jeg har vært mye inne på disse sidene til Skarpeid. Jeg finner mye om Børu Børusens hustru, Gunvor Danielsdatter, og hennes aner. Det er i hennes andre ekteskap med Børu at hun får sønnen Peder. Jeg finner ikke Børu i Finsland før 1801. Da går han i dagleie på Follerås. Men folk (uten odel?)vandret nok endel mellom bygdene på Agder i den tiden. Kanskje skulle Børu hjelpe denne enken på gården Frigstad, og så ble de et par og fikk en sønn. Det ser ut til å være stor aldersforskjell mellom dem.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Torleif Odland

Har prøvd å sjekke forskjellige spor om denne Børu, men jeg støtter Jarl sin teori om at Sør Audnedal er det beste alternativet. Det finnes et lite MEN, han er gått voksen i 1801 og går da i dagleie, selvfølgelig kan han ha komt et annet sted fra, men jeg støtter fremdeles Jarl sin Børu i Sør Audnedal.Sjekk ikke bare kirkebøker, men se om du finner hvilken gård han kommer fra, og ta en kikk i skiftekortene.Mvh. Torleif

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Elisabet Aamdal

Takk for all respons. Jeg jobber videre og prøver alle spor. Skiftekortene fra Sør-Audnedal er et godt utgangspunkt. Må nok systematisk til verks i kirkebøkene på Agder. Hilsen Elisabet

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.