Gå til innhold
Arkivverket

[#43044] forventninger ang.kirkebøkene


Gjest unni markussen
 Del

Recommended Posts

Gjest unni markussen

Tiltaket med å scanne kirkebøkene og gi oss alle tilgang over nettet er helt flott. Problemet er at dette er,stort sett ,bare i navnet,ikke i gavnet. Jeg er ikke noen kløpper angående data,men er det virkelig slik at det skal ta flere måneder før tjenesten fungerer? Er det slik at det er feilberegnet fra starten av hvor stor pågang det ville bli?Det loves stadig bedring og vi venter og venter.Kan dere heller ikke sette en rommelig tidsfrist og så få dette opp og gå.Så kan vi i mellomtiden fortsette på gammelmåten,bestille filmruller over våre lokale bibliotek og få gjort unna noe på listene våre.Dette er som å få en lekkert innpakket gave og så er eska tom når vi åpner den. Mvh Unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Det ein sjølvsagt kunne gjort var å venta med å gje tilgang før ein var sikker på at ting fungerte. Men samstundes er det slik at det veit ein ikkje før ein har sluppe folk laus på systemet.Men for den enkelte brukar er løysinga enkel om ein ikkje synest ting fungerer: la vera å bruka tenesta, ting filmrullar på det lokale biblioteket. Det er ikkje noko i vegen for å gjera det sjølv om ein på ein svært haltande måte kan få kyrkjebøker rett inn på skjermen.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Til innlegg 1: Hvorfor ikke bare vente til gratisproduktet du ikke har betalt fem øre for er klart, istedetfor å sutre over at du ikke får gjort unna noe på lista di?Jeg regner med at du driver med slektsforskning som hobby, og ikke opplever noe press i forhold til tidsfrister? Liknende kritikk går igjen i flere tråder her på forumet. Er vi en sånn sutrende gjeng, eller klarer vi å glede oss over hobbyen vår også mens vi venter på at de scannede kirkebøkene er oppe og går slik de skal? Jeg velger heller å applaudere tiltaket og glede meg over at det i det hele tatt blir gjort.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Marit Nyhus

Enig med Arne. Jeg syns vi skal berømme alle dem som jobber med dette slik at det skal bli enklere for oss å finne slekta vår. Tenk for en jobb de legger ned med dette, er ikke gjordt i en fei dette her. Man må jo regne med litt klunder underveis.Når man nå en gang har slektsgranskning som hobby må man regne med at ting tar tid, ganske lang tid i blandt faktisk. Det er og blir en tidkrevende hobby.Tenk for en gullgruve dette blir tilslutt, til og med gratis, i forhold til svenskene som må betale for å se sine kirkebøker som for det meste bare er lagt ut til 1900.Applaus fra meg også.Marit

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Jeg er nok litt enig med Unni. Det blir stadig lovet til eller etter helga. Det er ganske irriterende.Først henger man en gulerot under nesa på en, og når det går galt med gulerota så får man en temmelig flau bemerkning om at da kan man jo bare la være å å bruke den. Det var slik unga mine svarte når de ikke visste hva mere de kunne si.Jeg forstår Oldervoll når han sier han bruker oss som prøvekaniner, og det er vel forsåvidt greit. Men mitt råd er: slutt med å love ting dere ikke kan holde. Ha litt respekt for brukerne også.Vi vet vel alle at vi kan bruke 'gamlemåten', men man lever jo i håpet.Meg bekjent så er det tidsfristen for skanning av kirkebøkene som er 2008, ikke programvar/servere.Så til slutt til Arne og Marit. At noen går litt i mot strømmen med sin mening er ikke sutring. Og så til sist og det er at man får ingen ting gratis her i verden hvordan man enn vender og snur på det. Selv dette koster dere noe, selv om dere ikke putter klingende mynt i kassa. Det er noe som heter skatt.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Kjell Halvorsen

Endelig et par grepa damer som lufter synspunkter på vegne av mange av oss. Tiltredes ettertrykkelig.Selv om slektsgransking tar tid, så er det ikke sikkert alle har like lang tid til rådighet. Når hår og skjegg gråner :) blir en lett utålmodig; en vil ha med seg mest mulig input til databasen mens en ennå kan se keyboard og skjerm ! Skikkelig, Unni og Berit !

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Jan Oldervoll

Berre for å gjera det klart: Eg har ikkje noko som helst med programvaren til dei skanna kyrkjebøkene å gjera, det er det andre som har. Men etter å ha skrive programvare for å tilby kjelder på nettet i 12 år veit eg at feil som aldri dukka opp i ein testfase kjem når eit system vert sett i hard produksjon.At eg stendig svarer også i kyrkjeboksdebatten skuldast at eg er van å ha debattane opne så lenge eg er i vaken tilstand og ikkje er i stand til å dy meg når eg ser noko eg kan sei noko om.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest unni markussen

beklager,jeg har ikke fått med meg at der var en tidsfrist satt til 2008.Det jeg ,og flere,har fått med oss er innen oktober,i år.Den siden som det flere ganger har vært henvist til(info med store bokstaver) fikk jeg faktisk opp i kveld,har ikke sett den før.jeg mener fremdeles at tiltaket er flott. Mvh. unni

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Myrvang

Til innlegg 6 og 7: Dersom argumenter som skattemessige forhold samt knapphet på tid i forhold til aldersrelatert synshemning skal være grunnlag for kritikk av Digitalarkivets tilbud om scannede kirkebøker på nettet, ser jeg at jeg har tatt feil i innlegg 4.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Til (6). Jeg vet ikke hvor du har lest at ting skal være i orden 'over helga'. Det hender ting går feil når sidene blir oppdatert med nye kirkebøker. Da blir det fikset så snart det kommer kompetente folk på jobb. Noen ganger er dette 'over helga', fordi lørdag og søndag som regel er fridager - også for de som er ansatt i Arkivverket.Ang. den nye serveren som skulle komme komme i september og gjøre ting bedre, så er årsken til at denne ennå ikke er på plass grundig forklart i andre tråder i dette forumet.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Berit Knudsen

Til Oldervoll.Da må jeg be om unskyldning for at jeg skyldte på deg. Jeg vet ikke hvem som har ansvar for hva eller hvor på DA, men det er alltid du som svarer,og derfor ble det du som ble skyteskive.For fremtiden tror jeg at jeg heller skal prøve å huske og bruke ordet ledelse istedenfor titler eller navn, for da skyter jeg forhåpentligvis ikke feil person. Spørsmål til ledelsen.La meg først presisere at innlegget mitt (6) ikke gjaldt antall kirkebøker eller hvor fort/sakte de blir gjort tilgjengelig på nettet. Det har blitt sagt at de trenger tiden frem til slutten av 2008 til å få det i havn, og siden det er den tiden de trenger så innretter jeg meg etter det. Jeg har også etterhvert forstått at det er problemer med maskinkapasiteten, og det er også en ting man bare må avfinne seg med at slik er det. At vi er prøvekaniner er også forståelig. Det er lovnadene om bedring som irriterer meg. Er løftene vanskelig å holde så bør man etter min mening heller la være å gi dem, for da har man heller ingen grunn til å bli skuffet og irritert. Da blir man faktisk fornøyd med 'smulene'. Så et spørsmål til ledelsen.Er dette formuet også beregnet som et Brukerforum, eller, er det som jeg naivt trodde, et sted man kan komme med meninger eller spørsmål, positive eller negative, til de som leder skanne-prosjektet, for så å få et svar på godt og vondt tilbake fra dem.Reglene for oppførsel og bruk er greie og tydelige nok, men den siste tiden er det til stadighet enkelte som tydeligvis ikke leser dem eller av en eller annen grunn overser dem.Det må jo være lov til å legge inn et innlegg om ting man ikke er helt fornøyd med når det gjelder ledelsen eller driften uten å få en regelrett skyllebøtte av andre. Og da mener jeg ikke en litt surmaget bemerkninger fra noen som kan ha en litt dårlig dag eller være litt uheldig med formuleringen. Ellers har jeg har stor tro på at ledelsen selv klarer å svare for seg, og å si ifra om man har gått over streken.Jeg håper at ledelsen for framtiden også blir flinkere og raskere til å slå ned på slik oppførsel før det utvikler seg til rene katteslagsmål. Jeg forstår dere ikke liker å være barnevakter, men jeg kan ikke tro at hverken DA eller brukerne er tjent med situasjonen slik den er nå. Til leserne.Det som står her er min personlige mening om enkelte saker og ting, og som jeg er i min fulle rett til å ha uten å måtte motta skyllebøtter for det.Jeg er lei meg fordi at jeg føler at jeg må skrive alt dette, for jeg har vært utrolig glad i Brukerdebatten i DA. I mangel av de riktig ord vil jeg si at den har vært et slags 2. hjem for meg.Så, endelig, til sist ønsker jeg å oppfordre alle brukerne om å gå sammen om å få slutt på all denne 'uhyggelige krigingen' slik at debattene i DA igjen kan være et hyggelig og givende sted for ALLE.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Frank Johansen

Det ble lovet bediring av kapasiteten i slutten av september, og det var en lovnad gitt med god tro. Men så viste det seg altså at det var problemer med det leverte utstyret, og det er det ikke så mye Arkivverket får gjort noe med - men er avhengig av å vente på at leverandøren får orden i det.Dette har da også blitt infomert om her på forumet flerfoldige ganger av folk fra Arkivverket (og gjentatt av andre).Folk er selvfølgelig frie til å komme med positive OG negative bemerkninger.Men jeg blir litt oppgitt når de samme negative bemerkningene kommer om igjen og om igjen og om igjen om et tema som er besvart mange ganger allerede, og der vi nok får beskjed fra Arkivverket straks ting er i orden!

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Kjære Berit Knutsen. Jeg har flere tilfeller fått hjelp av deg, og oppfatter din interesse for digitalarkivet som positiv og ekte. At du ved en anledning der jeg hadde vært litt krass erklærte at de skannede kirkebøkene gir julekveld hver dag må jeg gi deg medhold i. Jeg oppfatter imidlertid deg dit hen at du i likhet med meg kunne tenke deg forhold som i overført betydning tilsier at 'julepakkene' blir raskere å åpne. Det er ønsker vi nok deler med flere. I dette tilfellet ser det ut til at maskinleverandøren bør få litt fart på seg. Kan hende en ide å be arkivverket oversende litt av klageflommen til maskinleverandøren? Inntil videre får vi vente i spenning og håp, men konstruktiv kritikk tror jeg at våre venner i arkivverket tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Kjære Berit Knutsen. Jeg har flere tilfeller fått hjelp av deg, og oppfatter din interesse for digitalarkivet som positiv og ekte. At du ved en anledning der jeg hadde vært litt krass erklærte at de skannede kirkebøkene gir julekveld hver dag må jeg gi deg medhold i. Jeg oppfatter imidlertid deg dit hen at du i likhet med meg kunne tenke deg forhold som i overført betydning tilsier at 'julepakkene' blir raskere å åpne. Det er ønsker vi nok deler med flere. I dette tilfellet ser det ut til at maskinleverandøren bør få litt fart på seg. Kan hende en ide å be arkivverket oversende litt av klageflommen til maskinleverandøren? Inntil videre får vi vente i spenning og håp, men konstruktiv kritikk tror jeg at våre venner i arkivverket tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Arne Olav Egner

Kjære Berit Knutsen. Jeg har flere tilfeller fått hjelp av deg, og oppfatter din interesse for digitalarkivet som positiv og ekte. At du ved en anledning der jeg hadde vært litt krass erklærte at de skannede kirkebøkene gir julekveld hver dag må jeg gi deg medhold i. Jeg oppfatter imidlertid deg dit hen at du i likhet med meg kunne tenke deg forhold som i overført betydning tilsier at 'julepakkene' blir raskere å åpne. Det er ønsker vi nok deler med flere. I dette tilfellet ser det ut til at maskinleverandøren bør få litt fart på seg. Kan hende en ide å be arkivverket oversende litt av klageflommen til maskinleverandøren? Inntil videre får vi vente i spenning og håp, men konstruktiv kritikk tror jeg at våre venner i arkivverket tåler.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Vi beklager på det sterkeste at dere alle har blitt rammet av maskinproblemene til de skannede kirkebøkene. Ingen av oss kunne forutse at det skulle ta så lang tid å få en server på plass og at det skulle være så mye problemer knyttet til den som det har vært.Som Jan Oldervoll har påpekt tidligere. Vi kunne valgt å vente med publiseringen av kirkebøkene til alle bøkene var på plass og alt var behøri testet. Det gjorde vi ikke for vi skjønte at dette ville være kjekt for brukerne våre å få ta i bruk fra første kirkebokside. Vi håpet, og håper fremdeles, at dere har forståelse for teknisk svikt og litt krøll innimellom og viser tålmodighet. Prosjektet går fremdeles. Kirkebøker legges ut hver eneste dag, serverkapasitet og grensesnitt vurderes hele tiden. Ved å legge tjenesten ut med en gang håper vi at vi i prosjektfasen får luket bort uønskede elementer og gjort nødvendige forbedringer, så når alle kirkebøker er ute på nett, er tjenesten optimal.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Nils Axel Braathen

Heisann!Jeg er blant dem som er VELDIG godt fornøyd med dette tilbudet -- selv om jeg venter utålmodig på mange av 'mine' kirkebøker. Jeg bor i utlandet, jeg har ikke mikrofilm-leser, og har få muligheter til å gå til et norsk arkiv eller bibliotek for å se på orginalkildene. Det må da være opplagt at det er bedre å få tilgang til et noe uferig produkt i dag enn å måtte vente på en 'perfekt' løsning om noen år.Grunnen til at jeg skriver nå er imidlertid at jeg vil uttrykke et ønske om at man ikke lar hensynet til å bli raskest mulig ferdig med skanningene (i for stor grad) gå på bekostning av kvaliteten av arbeidet. Kontrasten i NOEN av sidene jeg har sett på har vært så lav at jeg ikke har kunnet lese hva som står det. Jeg skjønner selvsagt at en eventuell manuel regulering (i noen tilfeller) av bildekvaliteten ville kreve mye tid, men det er jo synd når resulatet av det ellers svært nyttige arbeidet ikke kan brukes.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Anette Skogseth Clausen

Kirkebøker som er vanskelige å lese pga svak skrift eller andre faktorer, vil bli skannet på nytt fra den originale kirkeboken i farger.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.