Gå til innhold
Arkivverket

[#43046] SF Christen Rasmussen klokker i Davik død 1779 , hvem var foreldrene?


Gjest Randi Nesje Myhr
 Del

Recommended Posts

Gjest Randi Nesje Myhr

Christen Rasmussen er ved død 21 juli 1779 oppgitt til å være født i 1709. Ved giftermål 11 april 1735 med Ingeborg Jensdtr Haus, står det kun at han er fra Davik, ikke hvilken gård. Jeg finner Ingeborg Jonsdtr Davik-Ytre død 9 april 1790, oppgitt ved død å være født i 1701.I Nordfjord fra gamel dagar til no, Davik, finnes Kristen Rasmussen under nr 7 på Haus som bruker i 1735. Han står da som svoger til forrige bruker, Mons Jonson. Kona er da oppgitt som Ingeb. Jonsd. Haus ( far Jon Eirikson død 1725 ca 69 år gift med Ingebor Monsdtr død 1745 82 år gml, farfar Eirik Jonson gift med Brite)Under klokkere i Davik står Christen Rasmussen ( Haus) død 70 år gamal i 1779. Hadde vært hjelpeklokker under Tengel fra før 1747 og ble siden klokker. Står at han i 1751 tinglyste sin odelsrett til 6 mk lsk i Gulestøl. Jeg har ikke funnet ut hvor det er. Han b 1748 Klokkarmyri, som han rydja. ( under Davik-Ytre)Jeg finner to barn, Mari f 12 april 1736 og Kari født 25 november 1739I samme periode finnes det et annet par på Daviknes, Christen Rasmussen død i april 1757 gift med Ingeborg Jensdtr Daviknes død 4 juni 1758 oppgitt født 1712. Disse gifter seg 7 juli 1743 og får barna Elisabeth 1743, Marthe 1748 og Jens 1753 Her er det også Ingeborg som kommer fra gården i følge bygdeboka ( hennes far Jens Andersen Daviknes gift med Marte Arnesdtr Muri og farfar Anders Lauritsson Daviknes) Heller ikke her framkommer hvor Christen kom fra.Er det noen som vet noe mer om hvor klokkeren Christen Rasmussen kommer fra? Hvor er Gulestøl?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Vonleg vil den nye bygdeboka for Bremanger som kjem ut no rundt 20. november i 4 band gje svar på kvar Kristen Rasmussen kjem frå. Diverre har eg berre gamle manuskript for handa no der det står at han er fødd på Haus, som ligg tvers av Davik på nordsida av Nordfjord, tidlegare same sokna, men ligg no til Eid.Gulestøa ligg i Bremanger kommune.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Bent Grotle

Det ble holdt skifte i 1731 i Gulestø etter Rasmus Anderssen. Han er skrevet 74 år da han dør i 1731. Kona hette Mari Kaspersdotter og barna var: Kristen 21 år, Agate 22 år og Margrete 20 år. Da har vi en Kristen Rasmussen født ca. 1710. I 1752 ser det ut som den samme Kristen Rasmussen tinglyser odelsrett i Gulestø. Han er nå klokker i Davik. Rasmus Anderssen kjøpte Gulestø med kongsskøyte den 10. mai 1727. Hvor han bodde før dette vet jeg ikke.Mvh Bent Grotle

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Takk til begge to. Da kom jeg et hakk videre. Får bare vente på de nye bygdebøkene. Er det noen som vet hvilke bind som vil ta for seg de ulike delene av Bremanger? Blir ingen av gårdene på nordsiden av fjorden ( eks Haus, Nave) med i disse bygdebøkene? Planlegger Eid bygdebøker?

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Band 1 og 2 omfattar 'gamle Bremanger' og band 3 og 4 inneheld høvesvis dei noverande Rugsund og Davik sokn.Den delen av Davik kommune som vart lagt under Vågsøy og Eid kjem ikkje med, og eg har ikkje høyrt at dei emnar på bygdebøker.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Randi Nesje Myhr

Jeg har prøvd å lete etter Gulestø i folketellinga 1701. Kan ikke finne noe som ligner. Hadde gården ligget øde? eller hørte det inn under en annen gård?Også prøvd å lete etter Rasmus Andersen. Finnes bare en i Bremanger i 1701, Rasmus Andersen Houge 36 år med en sønn, Anders på 3 år og sannsynlig stesønn Villum Nilsen på 13 år. På Møchelbostad i Aalfod i Eids finnes Rasmus Andersen 43 år med stesønner Rasmus, 22 , Hans 18, Anders 13 og Martinus 9 alle Monsen. Men det ser ut som han dør på Myklebust i 1751, så da stemmer det ikke. Strever med å finne ut av geografien og navn i området. Vet det har vært vist til kart med gamle og nye kommuner og sogn, men husker ikke hvor jeg finner det. Er det noen som har nettadresse? Randi

Lenke til kommentar
Del på andre sider

Gjest Gunnar Sigdestad

Iflg. A. Joleik si Bremanger bygdebok var 'Gullestøl' øyde i 1701.Rasmus Andersen fekk skøyte i 1727 på 6 mk. fisk. Han døydde 74 år i 1731. Skiftet etter han nemner kona Mari Kasperdatter og borna Kristen 21 år, Agate 22 år og Margrete 20 år.'1752 Kristen Rasmesson, klokkar i Davikja tinglyste odelsrett (og pengeskort), til 6 mrk. smør i Gulestøda, som far hans 'af kongen sig tilforhandlede'Så langt Joleik.

Lenke til kommentar
Del på andre sider

 Del

  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...

Viktig Informasjon

Arkivverket bruker cookies (informasjonskapsler) på sine nettsider for å levere en bedre tjeneste. De brukes til bl.a. skjemaoppdateringer og innlogging. Bruk siden som normalt, eller lukk informasjonsboksen for å akseptere bruk av cookies.